2 °C Budapest

Levették a pénzt a bankkártyádról? - Van megoldás!

Pénzcentrum
2006. június 14. 12:00

A legkínosabb események közzé tartozik, mikor egy vásárlás vagy pénzfelvétel alkalmával, azzal a ténnyel szembesülünk, hogy a kártyánkon nincs elég fedezet. Pedig emlékeink szerint még bőven akad tartalék a folyószámlánkon. Ilyenkor jogosan tehetjük fel magunknak a kérdést: mi történhetett?

A legkínosabb események közzé tartozik, mikor egy vásárlás vagy pénzfelvétel alkalmával, azzal a ténnyel szembesülünk, hogy a kártyánkon nincs elég fedezet. Pedig emlékeink szerint még bőven akad tartalék a folyószámlánkon. Ilyenkor jogosan tehetjük fel magunknak a kérdést: mi történhetett?

Alapvetően többfajta problémával találhatjuk szembe magunkat. Most a banki zárolásokkal fogunk foglalkozni.

Tegyük fel, hogy szokásos hétvégi vásárlásunk alkalmával, kártyával fizetünk a hipermarketben, majd ezt követően egy bank automatánál felveszünk némi hétvégi költőpénzt. Kártyás fizetéskor a kereskedő, készpénzfelvételkor pedig a bankautomata kártyaelfogadó rendszere egy engedélykérést kezdeményez, amire az ügyfél bankja egy engedélyszámot küld vissza (vagy ha nincs elég fedezet a számlánkon, akkor megtagadja a kérést). Ezzel igazolja, hogy a tranzakció végrehajtható, a fedezet megvan (ezt követően nyomtatódik ki a POS terminálból a szalag, amit aláíratnak velünk). Ezzel egyidejűleg a bank zárolja (15-30 napig) a szükséges összeget, hogy azt ne lehessen más célra újra felhasználni. Egy egyszerű kártyás vásárláskor tehát a bank a fizetés pillanatában zárolja a kérdéses összeget, majd néhány nap múlva, miután a pénz ténylegesen lekerült a számláról, feloldja a zárolást.

Az egyik fajta probléma pont akkor adódik, ha a bank a terheléssel egyidejűleg nem oldja fel a zárolást. Ilyenkor fordulhat elő velünk az, hogy számlánk negatív egyenleget mutat és állhatunk kerek szemekkel a pénztáros előtt. Ekkor a bankok viszonylag hamar (ami általában csak nekik tűnik rövidnek) "visszarakják" a pénzt a számlánkra, persze kártérítésre nem nagyon számíthatunk.

Ha nem a bank, hanem a kereskedő hibázik akkor már bonyolultabb a helyzet. Ilyenkor a pénzintézet vétlen, viszont csak tőle remélhető a jogtalan művelet feloldása, ehhez azonban néhány igazolásra és rengeteg türelemre van szükség.

A legtöbb probléma a szolgáltatás, vagy termék igénybevétele előtti zárolásokból adódik. Főként akkor, ha később az ügyfél mégsem veszi igénybe az adott szolgáltatást, vagy más módon rendezi a számlát. Legtöbbször autókölcsönzők és hotelek élnek az előzetes zárolás eszközével, előre elkérik a bankkártya számát és zároltatják a majdan fizetendő összeget.

Szintén rendkívül kellemetlen, ha a kereskedő véletlenül kétszer zárolja ugyanazt az összeget. Ha ezt maga észreveszi, akkor stornó számlát bocsáthat ki, vagy helyesbítheti az összeget anélkül, hogy visszahívná a zárolást. Ha viszont nem, az ügyfél kénytelen rávenni a kereskedőt, hogy indítsa el a szükséges folyamatot.

Jogtalan zárolás esetén elsősorban a számlavezető bankunkhoz kell fordulnunk. A pénzintézet megpróbálja mielőbb eljuttatni a tranzakcióval kapcsolatos dokumentációt, a zárolást elindító szolgáltatóhoz, és intézkedik a feloldásról. Azonban a tapasztalat az, hogy lassan őrölnek a bankok malmai, ezért gyorsabb eredményt érhetünk el, ha közvetlenül a szolgáltatótól, vagy a kereskedőtől kérjük feloldási procedúra elindítását. A legfontosabb az, hogy minden tranzakcióról próbáljunk meg valamiféle bizonylatot, igazolást megőrizni.

A számlavezető banknak csak akkor áll módjában a feloldás, ha a kereskedő és annak bankja is írásban nyilatkozik arról, hogy a tranzakció az engedélykérés és engedélyezés ellenére sem történt meg, és a tranzakciót elszámolásra nem fogja benyújtani. Sajnos efféle igazolásokat a kártyabirtokosként csak nagyon ritkán kaphatunk.

A legrosszabb a helyzet akkor, ha nem vesszük észre a jogtalan zárolást, és - például dupla fizettetésnél - a jogtalanul zárolt összeget le is vonják a számlánkról. Ilyenkor visszafizetési eljárást kérhetünk a banktól, amely a kártyaelfogadótól bekérendő különböző dokumentumok időigénye és adminisztrációs eljárás miatt akár az erre a célra megszabott maximális 180 napig is eltarthat.. Az ilyen eset elkerülésének egyetlen módja a számla folyamatos ellenőrzése, melyre a legjobb módszer manapság ha minden egyes kártyás tranzakció után kapunk egy sms-t a bankunktól.


PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. november 21. 19:23
Bár a jelek arra utaltak, hogy Ördög Nóráék lesznek a műsorvezetői, valójában Kasza Tibor kapta a fe...
Kiszámoló  |  2024. november 21. 18:39
Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankká...
Holdblog  |  2024. november 21. 07:52
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy...
Kasza Elliott-tal  |  2024. november 15. 18:35
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?