1 °C Budapest
Wolfsburg, Németország - 2015. szeptember 26: A régi fűtőállomás kéménye a Volkswagen csoport (VW) nemzetközi autógyártó ipari területén, Wolfsburg, Alsó-Szászország, Németország.

Ez az igazi német rémálom: kínaiak vennék meg a Volkswagen bezárni tervezett gyárait

2025. január 16. 10:10

Kínai autógyártók a német autóipar ikonikus helyszínein, például Volkswagen-gyárakon keresztül kívánnak betörni az európai piacra. Az elektromos autók helyi gyártásával elkerülhetik az uniós vámokat, miközben Kína gazdasági befolyása tovább növekedhet Németországban.

Kínai tisztviselők és autógyártók a bezárásra kijelölt német gyárakat nézték ki maguknak, különösen a Volkswagen létesítményeit – mondta egy, a kínai kormány terveit ismerő forrás a Reutersnek. Egy gyár megvásárlása lehetővé tenné Kínának, hogy befolyást szerezzen Németország híres autóiparában, amely a világ legrégebbi és legelismertebb autómárkáinak otthona.

A kínai vállalatok már eddig is számos iparágban, például a telekommunikációban és a robotikában fektettek be Németországban, Európa legnagyobb gazdaságában, de hagyományos autógyártást még nem hoztak létre ott, annak ellenére, hogy a Mercedes-Benznek két jelentős kínai részvényese is van. Egy ilyen lépés Kína eddigi legérzékenyebb politikai beruházása lehetne. A Volkswagen hosszú ideje Németország ipari erejének szimbóluma, de most egy globális gazdasági lassulás és a zöld technológiákra való átállás nehézségei miatt került veszélybe.

Az Európában értékesített autók németországi gyártásával Kína elektromosautó-gyártói elkerülhetnék az Európai Unió által a Kínából importált elektromos autókra kivetett vámokat, és ez tovább növelné az európai gyártók versenyképességi kihívásait. Miközben az ajánlatok magánvállalatoktól, állami cégektől vagy külföldi cégekkel közös vegyesvállalatoktól érkezhetnek, a kínai hatóságoknak joguk van bizonyos külföldi beruházások jóváhagyására, és valószínűleg már a folyamat korai szakaszában részt vennének az egyeztetésekben.

A beruházási döntések nagyban függenek attól, hogy a februári választások után hogyan viszonyul az új német kormány Kínához – mondta a forrás. Angela Merkel 16 éves kormányzása alatt Németország és Kína gazdaságai szorosan összefonódtak, amit a német autógyártók Kínába irányuló exportja és beruházásai tápláltak. Azonban a kapcsolatok lehűltek, mivel a jelenlegi koalíció azon dolgozik, hogy csökkentse az országnak Kínától való függőségét. Annalena Baerbock külügyminiszter Hszi Csin-ping kínai elnököt „diktátornak” nevezte, Kínát pedig riválisnak tartja.

Egy német külügyminisztériumi forrás szerint Kína ma már szisztematikus riválissá vált. A Volkswagen jelenleg alternatív felhasználási lehetőségeket keres drezdai és osnabrücki gyárai számára, hogy költségcsökkentési stratégiája részeként visszafogja németországi tevékenységeit. Európa legnagyobb autógyártója, amely többek között a Porsche, Audi és Skoda márkák tulajdonosa, az értékesítések visszaesésével küzd, mivel nő a kínai cégekkel szembeni verseny.

A VW vezetői több gyár bezárását tervezték, de szembe kellett nézniük a szakszervezetek ellenállásával. A karácsony előtti megállapodás értelmében 2025-től leállítják a termelést a 340 dolgozót foglalkoztató drezdai gyárban, ahol az elektromos ID.3-at gyártják, valamint 2027-től az osnabrücki üzemben, ahol 2300 dolgozó a T-Roc Cabrio modellt készíti. A VW nyitott lenne az osnabrücki gyár kínai vevőnek történő eladására – mondta egy, a cég terveit ismerő forrás a Reutersnek.

„Elkötelezettek vagyunk az iránt, hogy folytatni tudjuk a telephely hasznosítását. A cél egy életképes megoldás, amely figyelembe veszi a vállalat és a dolgozók érdekeit” – mondta a VW szóvivője, hozzátéve, hogy nem kívánnak konkrétan kommentálni az eladásról szóló spekulációkat. Kínai cégek aggódnak amiatt, hogyan fogadnák őket a német szakszervezetek, amelyek a német cégek tanácsadó testületeiben a helyek felét elfoglalják, és széles körű garanciákat követelnek a munkahelyek és a helyszínek fenntartására – mondta egy, a kínai álláspontot ismerő forrás.

Stephan Soldanski, az osnabrücki gyár egyik szakszervezeti képviselője elmondta, hogy a gyár dolgozói nem lennének ellene, ha a Volkswagen Kínában működő vegyesvállalatainak gyártanának. „El tudom képzelni, hogy gyártanánk valamit egy kínai vegyesvállalat számára, de a VW logója alatt és a VW szabványai szerint. Ez a kulcsfeltétel” – mondta.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Egy kínai külügyminisztériumi szóvivő szerint azokat a cégeket, amelyek Németországban kívánnak befektetni, engedni kellene. „Kína számos nyitási intézkedést vezetett be, hogy új üzleti lehetőségeket teremtsen a külföldi cégek számára… Reméljük, hogy a német fél is nyitott marad, és igazságos, pártatlan, diszkriminációmentes üzleti környezetet biztosít a kínai vállalatoknak a befektetésekhez” – mondta a szóvivő a Reutersnek adott nyilatkozatában.

A kínai kormány gondolkodását ismerő forrás, aki az ügy érzékenysége miatt névtelenséget kért, nem nevezett meg konkrét potenciális befektetőket. Egy autóipari szakértő szerint az üzemek eladása olcsóbb lehet a VW számára, mint azok bezárása, és akár 100-300 millió eurót is érhetnek. A Volkswagen nem kívánt nyilatkozni az üzemek értékéről. Stephan Weil, Alsó-Szászország tartományi miniszterelnöke és a VW felügyelőbizottságának tagja szintén nem kommentálta az ügyet.

Számos kínai autógyártó keres gyártóhelyszíneket Európában, a világ második legnagyobb elektromosautó-piacán, hogy megkerüljék az Európai Bizottság által tavaly bevezetett vámokat, amelyeket a Kínában nyújtott tisztességtelen támogatások ellensúlyozására szabtak ki.

A többség eddig alacsonyabb költségű, gyengébb szakszervezetekkel rendelkező országokat választott új gyárak építésére, például a BYD Magyarországot és Törökországot, míg a Leapmotor Lengyelországban tervez gyártást a Stellantis-szal, és a Chery Auto idén kezdi meg az elektromos autók gyártását egy korábban a Nissan tulajdonában lévő spanyol gyárban.

Egy másik, a tárgyalásokat ismerő forrás szerint kínai befektetők már vizsgálták a nyugat-európai gyárakat, beleértve Németországban a Ford saarlouisi üzemét és a Volkswagen brüsszeli Audi-gyárát. A Reuters novemberben arról számolt be, hogy a Leapmotor fontolóra veszi egy németországi üzem használatát elektromos autók gyártására. A Chery közölte, hogy különböző európai gyártási lehetőségeket vizsgál, és még idén döntést hozhat.

A Chery európai vezetője tavaly októberben elmondta, hogy bár gyorsabb lenne egy meglévő üzemet megvásárolni, egy új gyár lehetővé tenné számukra, hogy a legújabb szabványoknak megfelelő létesítményt építsenek. A BYD hosszú távú terveket dédelget Európában, amelyek nagyrészt függetlenek a rövid távú politikai változásoktól. A Volkswagen egyik vegyesvállalati partnere, az SAIC, nem reagált a megkeresésre.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Könnyek, sírás, meghatottság - így reagáltak, akik névre szóló dalt kaptak ajándékba (x)

Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. január 16. csütörtök
Gusztáv
3. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33