Bepróbálkoznak a boltosok: ne hagyd magad!

Pénzcentrum
2011. április 1. 11:16

Elromlott a televízió, levált a cipő sarka. Szinte mindannyian reklamáltunk már valamiért. Nem biztos azonban, hogy mindig jogos a kérésünk. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület csokorba szedte a fogyasztói jogok mellett azt is, mivel próbálnak egyes kereskedők kibújni a minőségi kifogások intézése alól.

Mikor és hogyan reklamálhatunk?

Minőségi kifogás érvényesítéséhez be kell tudjuk mutatni az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számla, nyugta), jótállási igény pedig a jótállási jeggyel érvényesíthető. Amennyiben nem kaptunk jótállási jegyet vagy azt hibásan töltötték ki, ez nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét. Nem elfogadható a kereskedőnek arra való hivatkozása, hogy reklamáció esetén szükséges a termék csomagolása is.

Minőséghibás termék (például varráshibás ruházat) értékesítése esetén a vásárlót tájékoztatni kell a minőségi hibáról, amely miatt leértékelték a terméket. Emiatt utólag nem élhetünk reklamációval, de minden más miatt igen. Nem helytálló az az állítás, hogy a szezonvégi kiárusításon vásárolt termékekre nincs reklamáció.

A hagyományos, bolti értékesítésnél, ha nem minőségi kifogásunk van, hanem például nem tetszik az ajándékba kapott termék színe, nem jó a méret, akkor kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy kicseréli-e másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat, erre ugyanis a jogszabályok alapján nem köteles.

Javítás

A minőségi kifogás intézéséért a forgalmazó - tehát az üzlet, ahol a terméket vásároltuk - a felelős. Amennyiben javíttatni szeretnénk a terméket, akkor fordulhatunk közvetlenül a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálathoz is, minden más esetben viszont a kereskedőhöz kell fordulni. Természetesen javítás esetén is dönthetünk úgy, hogy a vásárlás helyszínére visszük vissza a terméket, ekkor a kereskedőnek kell továbbítania a terméket a szervizbe.

Fontos tudni azonban, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok alapján a kereskedő/szerviz nem köteles cserekészüléket biztosítani a javítás idejére, csak ha önként vállalta.

Csere és levásárlás

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ha a minőséghibás terméket ki akarjuk cseréltetni, érdemes tudni, hogy a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a kicserélt dolog vételára időközben magasabb lett, ezért térítsük meg a különbözetet.

A kötelező jótállás alá tartozó termékek (pl. hűtőszekrény, porszívó, személygépkocsi) esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítünk csereigényt, a forgalmazó nem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a meghibásodott terméket azonnal kicserélni, amennyiben a meghibásodás akadályozza a rendeltetésszerű használatot.

Amennyiben úgy döntünk, hogy a minőséghibás terméket visszavisszük, a pénzünket pedig visszakérjük, mert sem javítani, sem cserélni nem lehet, legyünk résen! A kereskedők ugyanis gyakran visszautasítják a pénzvisszafizetést, a termék árának levásárlását azonban készségesen felajánlják. A levásároltatást a magyar jogrendszer nem ismeri, tehát a kereskedő nem jár el szabályosan abban az esetben, ha nem adja vissza a pénzt, hanem ragaszkodik ahhoz, hogy vásároljuk le a vételárat az üzletben.

 

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. május 8. 21:14
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm