Az viszont biztos, hogy Rusztem Umerov védelmi miniszter vezeti majd az ukrán delegációt az orosz-ukrán béketárgyalások isztambuli fordulóján.

A klímaváltozás pusztító hatása új gazdasági lehetőséget teremthet a globális hajózás számára. Az Északi-sarkvidék jégtakarója több mint 70%-kal csökkent az 1980-as évek óta, és a gyors olvadás három új hajózási útvonalat nyithat meg Ázsia, Észak-Amerika és Európa között. A legrövidebb és legígéretesebb útvonal az orosz partok mentén haladó északi tengeri út, amely akár 40%-kal csökkentheti a szállítási időt. Az új útvonalak csökkenthetik a költségeket, elkerülhetik a zsúfolt csatornákat, de a szélsőséges időjárás továbbra is kihívást jelent a hajózás számára.
A klímaválság egyik leglátványosabb hatása az északi sarkkör jégborításának drasztikus csökkenése. Az 1980-as évek óta az Északi-sarkvidék jégtömege több mint 70%-kal zsugorodott. Míg ez a tendencia katasztrofális környezeti következményekkel jár, a globális kereskedelem számára új lehetőségeket is nyithat.
Az olvadó jég három új tengeri útvonalat tehet elérhetővé, amelyeket a jövőben a nemzetközi hajózás hasznosíthat. Ezeknek a lehetőségét elemezte Instagram videójában a The Economist portál:
Ezek a kérdések döntően befolyásolhatják a világgazdaság aktuális helyzetét, főleg annak fényében, hogy Donald Trump továbbra sem hajlandó lemondani Grönland megszerzéséről. Egy korábbi interjúnkban Tábor Áron Trump-szakértővel elemeztük, ennek a bekövetkezése mennyire reális forgatókönyv:
Az amerikai elnök egyébként Kanadával is összerúgta a port, és gyakorlatilag ciklusának kezdetétől fogva éleződik a konfliktus a két ország között. Az amerikai elnök leginkább azért haragszik északi szomszédjára és sújtja brutális mértékű vámokkal, mert az nem hajlandó az USA 51. tagállamává válni.
A helyzet azért érdekes, mert Kanada több fontos tengeri útvonal ellenőrzéséért felel jelenleg, olyanokért is, amelyek az Egyesült Államoknak stratégiai fontosságúak. A kérdés: pótolhatóak ezek a fontos kereskedelmi útvonalak, és ha igen, az milyen gazdasági átrendeződéshez vezet? Mostani cikkünkben ezt a témát járjuk körül.
Új útvonalak, gyorsabb szállítás
Az északi tengeri útvonalak három fő lehetőséget kínálnak:
- Északi tengeri út (Northern Sea Route, NSR) – Az orosz partok mentén húzódik, és az eddig is leggyakrabban használt alternatíva.
- Északnyugati átjáró (Northwest Passage) – Kanada sarkvidéki szigetei között kanyarog, de politikai viták és földrajzi akadályok miatt még korlátozott a használata.
- Transzpoláris útvonal (Transpolar Sea Route) – Közvetlenül az Északi-sark felett vezet, és a legrövidebb összeköttetést kínálná az Atlanti- és a Csendes-óceán között, de jéghegyek és szélsőséges időjárás miatt még sokáig járhatatlan maradhat.
Ezek az útvonalak jelentősen lerövidíthetik a szállítási időt Ázsia, Európa és Észak-Amerika között. Az Északi-tengeri útvonalon keresztül körülbelül 40%-kal gyorsabb lehet az áruszállítás: egy Hamburg-Yokohama út a Szuezi-csatornán át 32 napig tart, míg az Északi-tengeri útvonalon keresztül csupán 18 nap alatt teljesíthető.
A legéletképesebb útvonal jelenleg az északi tengeri út, amely már most is egyre több hajóforgalmat bonyolít le. Míg 2016-ban mindössze 19 hajó használta, 2024-re ez a szám 92-re nőtt, és a tendencia folytatódik. A csökkentett szállítási idő és költségek miatt ez egyre vonzóbbá válik a globális logisztikában.
Gazdasági előnyök: gyorsabb és olcsóbb szállítás
Az új útvonalak egyik legnagyobb gazdasági előnye a jelentős idő- és költségmegtakarítás. Például:
- Egy Hamburgból (Németország) Jokohamába (Japán) tartó hajóút 32 napról 18 napra csökkenhet az északi tengeri út használatával.
- A Szuezi- és a Panama-csatorna használatához kapcsolódó díjak és várakozási idők elkerülhetők, ami szintén csökkenti a költségeket.
- Az ázsiai és európai piacok közötti szállítás hatékonyabbá válik, mivel a hagyományos csatornákat érintő geopolitikai és logisztikai problémák kikerülhetők.
Ezek az előnyök elsősorban az energiapiac szereplői számára lehetnek kiemelkedőek, hiszen az Északi-sarkvidék jelentős olaj- és földgázkészletekkel rendelkezik. Oroszország már ki is épített egy LNG-szállítási infrastruktúrát a Jamal-félszigeten, amelyet az északi tengeri útvonalak segítségével kívánnak bővíteni.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Geopolitikai és környezeti kihívások
Bár az új útvonalak sok lehetőséget rejtenek, jelentős kockázatok is társulnak hozzájuk. A térség időjárása kiszámíthatatlan, a hőmérséklet ingadozása miatt gyorsan képződhetnek veszélyes jégmezők.
A transzpoláris útvonalon még évtizedekig maradhatnak jéghegyek, így ez csak speciális jégtörő hajókkal lenne járható.
Oroszország az északi tengeri út feletti ellenőrzését igyekszik megerősíteni, és a térség militarizálása is növekedett az utóbbi években. Kanada és az Egyesült Államok között vita folyik az északnyugati átjáró státuszáról: Kanada területi vizeinek tekinti, míg az USA és Európa nemzetközi hajózási útvonalnak.
Környezetvédelmi aggályok
- Az olvadó jégből adódóan egyre több olajkitermelési és halászati projekt indulhat a térségben, ami újabb ökológiai károkat okozhat.
- Az arktiszi térség sérülékeny ökoszisztémáját a megnövekedett hajóforgalom is fenyegeti, különösen az olaj- és vegyi anyagszállító hajók esetében.
Bár az új útvonalak ígéretesek, számos akadály nehezítheti a hasznosításukat. Az Északnyugati átjáró például lassabban olvad, ráadásul, mint említettük, politikai viták is övezik: Kanada a saját területének tekinti, míg az Egyesült Államok és Európa nemzetközi vizeknek tartják.
Nem elhanyagolható az sem, hogy a klímaválság miatt az északi térség időjárása egyre kiszámíthatatlanabbá válik. A hirtelen hőmérséklet-csökkenések miatt a hajók vastag jég fogságába eshetnek, ami jelentős veszélyeket rejt magában. A jövő tehát nemcsak új lehetőségeket, hanem komoly kihívásokat is tartogat a globális hajózás számára.
A jövő: mikor válhat valós alternatívává?
A hajózási szakértők szerint az északi tengeri út már a következő évtizedben kulcsfontosságúvá válhat a globális áruszállításban. Oroszország aktívan fejleszti a térség infrastruktúráját, és új generációs jégtörő flottát állít szolgálatba. A transzpoláris útvonal ugyanakkor várhatóan csak 2050 körül nyílhat meg teljesen a kereskedelmi hajózás előtt.
A klímaváltozás egyértelműen felforgatja a globális gazdasági térképet, és a sarkvidéki útvonalak kérdése már nem csupán környezetvédelmi, hanem gazdasági és geopolitikai kérdés is. A világkereskedelem egyik legnagyobb kihívása lesz, hogy miként tudja kihasználni ezt az új lehetőséget anélkül, hogy tovább súlyosbítaná a klímaválságot.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


