2 °C Budapest
new building Chinese battery maker Contemporary Amperex Technology CATL, Chinese ev battery factory in Europe, sustainable development, Manufacturing Sector in Arnstadt, Germany - February 05, 2024

Már most egyezkednének a kínaiak Trumppal: óriási akkugyár épülhet az USA-ban

2024. november 13. 10:15

A kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL fontolóra veszi egy amerikai üzem létrehozását, amennyiben Donald Trump nyitottabbá teszi az országot a kínai beruházások előtt az elektromos járművek ellátási láncában. Robin Zeng, a cég alapítója szerint a védővámok eddig akadályozták a belépésüket az amerikai piacra, de Trump esetleges új politikája változást hozhat.

A CATL, a világ vezető akkumulátorgyártója fontolóra veszi egy amerikai üzem építését, ha Donald Trump megválasztott elnök nyitottá teszi az elektromosjármű-ellátási láncba történő kínai befektetéseket – nyilatkozta a cég alapítója és elnöke, Robin Zeng, a Reutersnek.

„Eredetileg, amikor az Egyesült Államokba akartunk befektetni, az amerikai kormány nemet mondott” – mondta a kínai milliárdos egy múlt heti interjúban, de mint mondta, ő nyitott a lehetőség

A kínai elektromosautó- és akkumulátorgyártókat különféle protekcionista kereskedelmi intézkedésekkel zárták ki az amerikai piacról, amelyeket mind a demokraták, mind a republikánusok támogattak, beleértve Trumpot is, aki 2017-ben kezdődő első elnöksége alatt szélesebb kereskedelmi háborút indított Kínával. A kínai EV- és akkumulátorcégek, amelyeket jelentős állami támogatásban részesítenek, a versenyképességi és nemzetbiztonsági aggályok miatt a legszigorúbb kereskedelmi korlátozások célpontjaivá váltak.

A kínai gyártású akkumulátorok nem jogosultak a Biden-adminisztráció által bevezetett EV-szubvenciókra, amely korlátozta a kínai kapcsolt autótechnológiát tartalmazó járműveket is. A kínai EV-importot 100%-os vám terheli, ami gyakorlatilag tiltást jelent. Egy republikánus törvényjavaslat, amelyet a Biden-kormány ellenez, tovább menne, korlátozva az EV-vásárlási ösztönzőket olyan autók esetében, amelyeket amerikai vállalatok, például a Ford és a Tesla által licencelt kínai akkumulátortechnológia hajt.

Ezek a kereskedelmi akadályok akadályozták a világ vezető akkumulátor- és EV-cégeit, köztük a CATL-t és legnagyobb versenytársát, a BYD-t, amelyek egyébként segíthetnék az Egyesült Államok EV-átállását. A CATL-lel ellentétben a BYD elektromos autókat is gyárt, és most már a Teslával vetekszik a globális EV-eladásokban. Trump meg akarja akadályozni a kínai autóimportot, de azt mondta, nyitott arra, hogy a kínai autógyártók az Egyesült Államokban építsenek üzemeket. Trump augusztusi interjújában a Reutersnek elmondta: „Ösztönzőket fogunk biztosítani, és ha Kína és más országok ide akarnak jönni, hogy eladják az autóikat, akkor itt fognak üzemeket építeni, és a mi munkásainkat fogják alkalmazni.”

Az ilyen megjegyzések fenntartották Zeng érdeklődését a CATL amerikai bővítése iránt. „Remélem, hogy a jövőben nyitottak lesznek a befektetésekre” – mondta. Zeng nyilatkozatai az első ilyen kijelentések voltak egy jelentős kínai beszállítótól az amerikai autógyártók számára Trump november 5-i győzelme óta. A Trump-kampány kedden nem reagált azonnal a kommentárra.

A CATL eddig akkumulátorgyártási licencszerződésekre korlátozta jelenlétét az amerikai piacon. A Ford egy michigani üzemet nyit, hogy alacsony költségű lítium-foszfát akkumulátorokat gyártson a CATL-lel kötött licencszerződés alapján a Mustang Mach-E és az F-150 Lightning pickup számára.

A Tesla hasonló megállapodást kötött a CATL technológiájának licencelésére egy nevadai akkumulátorgyárban. Egy az ügyet ismerő személy szerint ez a gyártás 2025-ben indulhat el, amit korábban még nem jelentettek be.

Zeng, aki csütörtökön beszélt a Reutersnek a CATL délkelet-kínai, ningdei központja közelében, elmondta, hogy a Tesla licencszerződése lehetővé teszi Elon Musk vezérigazgatónak, hogy a tőkeberuházását a mesterséges intelligenciára és az autonóm járművekre összpontosítsa.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A CATL a Tesla jelentős beszállítója a sanghaji gyárhoz, amely a Tesla legnagyobb és legnyereségesebb létesítménye. Zeng, aki áprilisban találkozott Muskkal Pekingben és gyakran beszél vele, elmondta, hogy egyetért a Tesla alapítójának véleményével az MI-alapú önvezető járműtechnológia lehetőségeiről.

A Tesla önvezető technológiája kizárólag kamerákra és mesterséges intelligenciára támaszkodik, azzal a céllal, hogy megfizethető, nagy volumenben értékesíthető autonóm járműveket építsen. Versenytársai jellemzően drágább járműveket építenek redundáns technológiai rétegekkel a biztonság érdekében, és azokat taxi- vagy szállítási szolgáltatásokban használják.

„Teljesen elkötelezett” – mondta Zeng Musk stratégiájáról. „Szerintem ez jó irány.” Zeng azonban azt mondta, közvetlenül megmondta Musknak, hogy a hengeres, 4680-as akkumulátor melletti döntése „kudarcot fog vallani és soha nem lesz sikeres”.

„Nagyon nagy vitánk volt, és megmutattam neki” – mondta Zeng. „Csendben volt. Nem ért az akkumulátorkészítéshez. Ez elektrokémia. A chipekhez, a szoftverekhez, a hardverekhez, a mechanikai dolgokhoz ért.” Musk és a Tesla kedden nem reagáltak azonnal a kommentárra.

Zeng elmondta, hogy Musktól azt is megkérdezte, miért tűz ki irreális határidőket a Tesla új járműveinek vagy technológiáinak bevezetésére. Azt mondta, Musk azt válaszolta, hogy motiválni és fókuszálni akarja a Tesla dolgozóit, és hogy bármi, ami két évnél hosszabb időkeretet igényel, az számára „a végtelennel egyenlő”.

„Az ő problémája a túlígérés. Beszéltem vele” – mondta Zeng. „Lehet, hogy valami öt évet igényel. De ő azt mondja, hogy két év. Határozottan megkérdeztem tőle, hogy miért. Azt mondta, hogy az embereket akarta ösztönözni.”

Musk a múlt hónapban megígérte, hogy jövőre Texasban és Kaliforniában piacra dobja a Tesla Model 3 és Model Y teljesen autonóm változatait, és 2026-ban kiad egy kormány és pedál nélküli, kétszemélyes „Cybercab” robotaxit. Ez a jóslat szkepticizmust váltott ki a befektetőkből, akik már körülbelül egy évtizede hallják Musk ígéreteit az önvezető Teslákról. Zeng nem említett konkrét, be nem tartott Musk-ígéretet, de azt mondta: „Valószínűleg ő maga is úgy gondolja, hogy öt év kell, de ha elhiszed neki, hogy két év, akkor nagy bajban leszel. Az irány viszont helyes.”

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Ősi magyar hagyományokhoz nyúlhatnak vissza vidéken: ezzel felvehetik a kesztyűt a klímakrízissel

A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 14. csütörtök
Aliz
46. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?