A legolcsóbb változat 2600 forintba kerül, míg a fokhagymás-tejfölös-sajtos kombinációért már közel 3830 forintot is elkérnek.

Óriási csalódás érheti a magyar nyugdíjasokat a boltok kasszáinál: ennek sokan nem fognak örülni
Mint korábban a Pénzcentrum is beszámolt róla, novemberben ismét gyorsult az infláció – a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint az októberi 3,2%-kal szemben novemberben már 3,7%-os volt a fogyasztóiár-index. Még rosszabb a helyzet, ha az élelmiszerek árindexére összpontosítunk, amely már októberben is 4,5%-os volt, ám november már az 5%-ot is megközelítette (4,9%). Mindezen számok fényében ismét megvizsgáltuk, hogyan alakultak az általunk vizsgált élelmiszerek fogyasztói átlagárai, illetve azt, hogy az átlagos öregségi nyugdíjból mekkora mennyiségeket lehetne megvásárolni ezekből a termékekből. Az előző hónapokhoz képest a november meglehetősen rossz képet fest – a vizsgált tíz termékből hét esetben kevesebbet, egy esetben ugyanannyit tudnánk hazavinni, mint októberben, és csupán két élelmiszer esetében nőtt a megvásárolható mennyiség.
A héten a Pénzcentrum is beszámolt róla, hogy novemberben átlagosan 3,7%-kal haladták meg az átlagos fogyasztói árak az egy évvel korábbiakat. Ugyanakkor az élelmiszerek árindexe még ennél is lényegesen magasabb, 4,9%-os volt – ez utoljára éppen egy évvel korábban, 2023 novemberében volt még ennél is nagyobb (7,1%).
Ezúttal a nyugdíjasok árindexe is emelkedett – az októberi 3,2%-ról 3,7%-ra, tehát továbbra is együtt mozgott az összesített árindexszel.
Novemberben egyébként az összes lakossági réteg esetében emelkedett az árindex. Az emelkedés a közepes jövedelmű háztartások esetében volt a legmagasabb, 0,6 százalékpontos, de a többi rétegnél is 0,4-0,5 százalékpontos emelkedés volt megfigyelhető:
- nyugdíjasok: 3,2% → 3,7%,
- alacsony jövedelmű háztartások: 3,3% → 3,7%,
- a közepes jövedelmű háztartások: 3,0% → 3,6%,
- a három és több gyerekes háztartások: 3,4% → 3,8%,
- magas jövedelmű háztartások: 3,7% → 4,2%.
Mire futott a novemberi nyugdíjból?
A KSH legújabb, októberre vonatkozó adatai alapján átlagosan havi 233 854 forintot kapnak az öregségi nyugdíjra jogosultak, így most mi is ezt az összeget vettük alapul akkor, amikor arra kerestük a választ, hogy a múlt hónapban hány kiló/darab/liter termékre futotta volna az általunk kiválasztott tízből.
A zsemle egyike annak a két vizsgált terméknek, amelynek csökkent az ára novemberben, jóllehet ez a csökkenés nem túl jelentős – az októberi 66 forintról 65 forintra csökkent a pékipari termék átlagára. Ennek, valamint az átlagnyugdíj enyhe emelkedésének köszönhető, hogy a korábbi 3 538 darabbal szemben novemberben már 3 598 darabra futotta volna egy átlagos nyugdíjból. A tojás darabjának átlagára viszont jelentősen, 74-ről 83 forintra ugrott, így ebben az esetben 3 156-ról 2 818-ra csökkent a megvásárolható mennyiség.
A 2,8%-os pasztőrözött tej literenkénti átlagára 483 forintról 487 forintra emelkedett, így ebből a termékből már csak 480 litert tudtunk volna novemberben megvásárolni, szemben az októberi 483 literrel. A párizsi felvágott kilója 50 forinttal lett drágább (2 660 à 2 710 forint), így a korábbi 88 kilóval szemben már csak 86 kilóra futotta volna.
Közel 10 forinttal, 386-ról 395 forintra nőtt egy kiló burgonya átlagára, így a megvásárolható mennyiség 605 kilóról 592-re olvadt novemberben. Az alma ára is emelkedett, 587 forint helyett már 593 forintot kértek el a gyümölcs kilójáért, így a megvásárolható mennyiség már csak 394 kiló volt a korábbi 398 helyett.
A liszt átlagára lényegében stagnált, 274 forintról 275 forintra emelkedett a kilónkénti átlagára. Ennek ellenére a megvásárolható mennyiség némileg csökkent – 852 kilóról 850 kilóra. Ugyanakkor a kristálycukor a másik termék a zsemle mellett, amelynek novemberben csökkent az átlagára – az októberi 406 forinttal szemben a múlt hónapban már csak 389 forintot kértek el kilójáért. Ennek megfelelően a korábbi 575 kilóval szemben novemberben már 601 kilót lehetett volna megvásárolni belőle.
A sertéscomb átlagára 2 000 forintról 2 020 forintra emelkedett, így az októberi 117 kilóval szemben novemberben már csak 116 kilóra futotta volna ebből a termékből. Végezetül a bontott csirke az egyetlen termék, amelynek sem az ára (1 350 forint/kg), sem a megvásárolható mennyisége (173 kg) nem változott októberhez képest.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A legtöbb termékből kevesebbre futotta volna
A fentiek alapján tehát azt mondhatjuk, hogy a vizsgált tíz termék közül kettő (zsemle, kristálycukor) esetében nőtt, hét (tojás, tej, felvágott, burgonya, alma, liszt, sertéshús) esetében csökkent, egyetlen (bontott csirke) esetében pedig nem változott a megvásárolható mennyiség.
Továbbra is azt mondhatjuk, hogy az idei év eddig eltelt részében a termékek többségéből többet tudtunk volna havonta átlagosan megvásárolni, mint 2023-ban. Ezen termékekből kiindulva tehát úgy tűnik, hogy idén jobban ki lehetett jönni az átlagos öregségi nyugdíjból, mint a tavalyi évben.
Ugyanakkor a vizsgált tíz között olyan terméket is találunk, melyekből tavaly tudtunk volna többet megvásárolni – almából például tavaly még 459 kiló, ezzel szemben az idei év első 11 hónapjában már csak 452 kiló volt a havonta megvásárolható átlagmennyiség. A kristálycukorból még jelentősebb a visszaesés – tavaly még 749 kilót, ezzel szemben idén már csak 663 kilót tudtunk havonta átlagosan megvásárolni az átlagos öregségi nyugdíjból. A sertéshús esetében ugyancsak romlott a helyzet – tavaly még havonta 137 kilóra futotta volna átlagosan, míg idén már csak 132 kilóra.
Az összkép még mindig inkább pozitívnak mondható, amennyiben a mostani adatokat a referenciaévnek használt 2016. évi adatokkal vetjük össze – ekkor még mindig azt mondhatjuk, hogy a legtöbb termék esetében 2024-ben többet tudtunk volna megvásárolni, mint 8 évvel korábban.
Ez két termék, a zsemle és a burgonya esetében nem igaz – előbbi esetében a 2016-os mennyiség 60,1%-át, utóbbi esetében a 2016-os mennyiség 90,4%-át tudnánk most megvásárolni a havi átlagnyugdíjból havonta.
Tejből nagyjából ugyanannyit tudnánk idén vásárolni, mint 8 évvel korábban – itt mindössze 0,5%-kal futná többre, mint 2016-ban. Ugyancsak szerény, 1,2%-kos a növekmény a párizsi felvágott esetében, míg az alma esetében 4,9%, a tojás esetében pedig 5,4% a növekmény.
A legjelentősebb bővülés továbbra is a liszt (+39,7%) és a kristálycukor (+35,8%) esetében figyelhető meg. Összességében tehát elmondható, hogy az általunk kiválasztott termékek többségéből 2024-ben többet, sőt, néhány esetben akár jóval többet lehet megvásárolni, mint amennyit 8 évvel ezelőtt lehetett.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


