A szakértő pesszimista a globális erőszak költségeinek csökkenési esélyeit illetően.

Magyarországon annak ellenére nem indul be a fogyasztás, hogy az infláció közel van az MNB céljához és - ennek köszönhetően - nőnek a reálbérek. A kiskereskedelem még a 2021-es szintet sem érte el, amellyel uniós összevetésben bár a rosszabbul teljesítő országok közé tartozunk, máshol is küzdenek azzal, hogy a fogyasztás nem tud növekedni. Itthon a megtakarítások bővülése ("óvatossági motívum") és a külföldi vásárlások is hátráltatják a fogyasztás növekedését- írja a Portfolio.
Idén júniusban ismét csökkent a kiskereskedelem volumene Magyarországon az előző hónaphoz képest és ez azt jelenti, hogy a szezonálisan és naptárhatással kiigazított, 2021-es bázishoz képest 0,8 százalékkal alacsonyabban áll a fogyasztás. Ez önmagában nem kirívó, hiszen az európai uniós országokat nézve is 0,2 százalékponttal állnak a szint alatt átlagosan. Magyarország ezzel a számmal ugyan a rosszabbul teljesítő országok között van, de egyáltalán nem sereghajtó.
Csakhogy ez az adat minden országot saját magához mér. Vagyis hiába látjuk azt, hogy nyugat-európai országok még Magyarországnál is lassabban érik el a 2021-es fogyasztási szintjüket, a saját bázisuk jóval a hazai felett áll. Ennek az eredménye az is, hogy 2023-ban a magyar fogyasztás lett a sereghajtó Európában, még Bulgária is megelőzte. Hogy ez miért történt azt jól mutatja a magyar és a bolgár kiskereskedelem alakulása.
Ami a magyar fogyasztás esetében aggodalomra ad okot, hogy a 2023-ban megindult növekvő trend megtört. Ennek okai sokrétűek, a Nemzetgazdasági Minisztérium például részben a megtakarításokkal, részben pedig határon túli fizikai és online boltokban történő vásárlással magyarázza a stagnálást, de Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke is említette, hogy a jegybanknak vannak pénzforgalmi statisztikái a külföldi vásárlásokról, ez pedig arra utal, hogy kifelé áramlik a kereslet.
A V4-országok fogyasztását összevetve Lengyelországban és Szlovákiában azt látjuk, hogy már a 2021-es szint felett jár a kiskereskedelmük - de ebből nem tudnak felfelé kitörni - Csehországban pedig ugyan messze vannak még a bázistól, de egyértelmű a növekedés. Más régiós országok, mint Románia vagy Horvátország, már messze járnak a 2021-es szinttől, Szlovénia ugyanakkor hasonló utat jár be, mint Magyarország.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Hogy lássuk, mégis kik húzzák le az európai átlagot, ábrázoltuk annak a három országnak a fogyasztási volumenét, amelyek júniusban sereghajtók voltak 2021-es bázison. Ezek Belgium, Észtország és Finnország, amelyek közül egyedül Finnország esetében látunk stagálást, de azt is mélyen a 2021-es kiskereskedelmi szint alatt. Belgiumban ugyanakkor 2023-ban az egy főre jutó fogyasztás már az uniós átlag 114 százalékán állt, Finnországban pedig 109 százalékon. Észtország áll a legközelebb Magyarországhoz, ott az EU átlag 79 százalékán állt tavaly fogyasztás szemben a magyar 70-nel. Összességében az Európai Unióban 2022 vége óta nem sikerült a 2021-es szintet elérni a kiskereskedelmi forgalomban, mindössze egy enyhe emelkedés látszik a trendben.

Mégse ment ki a divatból a borravaló? Úgy jattolnak a magyarok a futároknak, mintha nem lenne holnap
A legtöbben már megelőlegezve, a kiszállítás előtt adnak és a rendelésszámokhoz arányosan Budapesten kapják a legtöbb borravalót a futárok.

Kivételes akciót robbant a Lidl a héten: ilyen leárazás nem sokszor van, indulhat a roham a boltokba
Beütött a kánikula, az Aldi után most a Lidl akcióz le hűsítő berendezések.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


