A Pénzcentrum 2024. szeptember 14.-i hírösszefoglalója, deviza árfolyamai, az EuroJackpot nyerőszámai, heti akciók és várható időjárás egy helyen!
Magyarországon annak ellenére nem indul be a fogyasztás, hogy az infláció közel van az MNB céljához és - ennek köszönhetően - nőnek a reálbérek. A kiskereskedelem még a 2021-es szintet sem érte el, amellyel uniós összevetésben bár a rosszabbul teljesítő országok közé tartozunk, máshol is küzdenek azzal, hogy a fogyasztás nem tud növekedni. Itthon a megtakarítások bővülése ("óvatossági motívum") és a külföldi vásárlások is hátráltatják a fogyasztás növekedését- írja a Portfolio.
Idén júniusban ismét csökkent a kiskereskedelem volumene Magyarországon az előző hónaphoz képest és ez azt jelenti, hogy a szezonálisan és naptárhatással kiigazított, 2021-es bázishoz képest 0,8 százalékkal alacsonyabban áll a fogyasztás. Ez önmagában nem kirívó, hiszen az európai uniós országokat nézve is 0,2 százalékponttal állnak a szint alatt átlagosan. Magyarország ezzel a számmal ugyan a rosszabbul teljesítő országok között van, de egyáltalán nem sereghajtó.
Csakhogy ez az adat minden országot saját magához mér. Vagyis hiába látjuk azt, hogy nyugat-európai országok még Magyarországnál is lassabban érik el a 2021-es fogyasztási szintjüket, a saját bázisuk jóval a hazai felett áll. Ennek az eredménye az is, hogy 2023-ban a magyar fogyasztás lett a sereghajtó Európában, még Bulgária is megelőzte. Hogy ez miért történt azt jól mutatja a magyar és a bolgár kiskereskedelem alakulása.
Ami a magyar fogyasztás esetében aggodalomra ad okot, hogy a 2023-ban megindult növekvő trend megtört. Ennek okai sokrétűek, a Nemzetgazdasági Minisztérium például részben a megtakarításokkal, részben pedig határon túli fizikai és online boltokban történő vásárlással magyarázza a stagnálást, de Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke is említette, hogy a jegybanknak vannak pénzforgalmi statisztikái a külföldi vásárlásokról, ez pedig arra utal, hogy kifelé áramlik a kereslet.
A V4-országok fogyasztását összevetve Lengyelországban és Szlovákiában azt látjuk, hogy már a 2021-es szint felett jár a kiskereskedelmük - de ebből nem tudnak felfelé kitörni - Csehországban pedig ugyan messze vannak még a bázistól, de egyértelmű a növekedés. Más régiós országok, mint Románia vagy Horvátország, már messze járnak a 2021-es szinttől, Szlovénia ugyanakkor hasonló utat jár be, mint Magyarország.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 18 990 380 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 139 249 forintos törlesztővel fel lehet venni a K&H Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az UniCredit Banknál szintén 6,54% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál 6,89%, az OTP Banknál pedig 7,84%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Hogy lássuk, mégis kik húzzák le az európai átlagot, ábrázoltuk annak a három országnak a fogyasztási volumenét, amelyek júniusban sereghajtók voltak 2021-es bázison. Ezek Belgium, Észtország és Finnország, amelyek közül egyedül Finnország esetében látunk stagálást, de azt is mélyen a 2021-es kiskereskedelmi szint alatt. Belgiumban ugyanakkor 2023-ban az egy főre jutó fogyasztás már az uniós átlag 114 százalékán állt, Finnországban pedig 109 százalékon. Észtország áll a legközelebb Magyarországhoz, ott az EU átlag 79 százalékán állt tavaly fogyasztás szemben a magyar 70-nel. Összességében az Európai Unióban 2022 vége óta nem sikerült a 2021-es szintet elérni a kiskereskedelmi forgalomban, mindössze egy enyhe emelkedés látszik a trendben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.
Az idén októberben harmadszorra elinduló Launchpad programról Kövesdi Gáborral, a Brancsközösség alapítójával beszélgettünk.
Van, aki meztelenül, törölközőbe csavarva kényelmetlenül érzi magát, míg szintetikus anyagból készült fürdőruhában beülni a gőzbe több okból sem szerencsés.
-
Új vásárlók a magyar drogériákban: így változott meg a piac
A drogérialáncok nem csak hazánkban, Európa többi országában is dinamikusabban fejlődnek, mint a többi lánc.
-
Rohamosan csökken a hazai borfogyasztás, de a szakértőknek van megoldásuk a helyzetre
A klímaváltozás sem könnyíti meg a borászatok dolgát.