13 °C Budapest
Cropped shot of young Asian mother preparing healthy breakfast, pouring milk over cereals on the kitchen counter. Healthy eating lifestyle

Kiderült a nagy növényiital-titok: ezt minden magyar vásárlónak tudnia kell

2024. február 20. 10:15

Hazánkban egyetlen vállalkozás sem állít elő növényi italokat, pedig főként a zabot, szóját és kisebb mértékben még a rizst is viszonylag nagy mennyiségben termesztik itthon – írja az Agrárszektor.

Hiába lenne meg hazánkban sok adottság ahhoz, hogy az egyre népszerűbb nővényi italokat is gyártani tudjuk itthon, ezzel mégsem foglalkozik egyetlen magyar cég sem. „Nyugat-Európa nagyon erős az élelmiszerinnováció területén, egyetemekkel közös kutatóhálózatok épültek ki, jó példa erre Wageningen. A növényi italok piacán meghatározó márkanevek, mint az Alpro vagy a Joya is Nyugat-Európából indultak, nyugat-európai cégek tulajdonában vannak” – mondta el az agrárgazdasági szakportálnak Berezvai Zombor, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa. Hiába erős azonban Nyugat-Európában az élelmiszer innováció, Magyarország csak követi a trendeket.

Az is igaz, hogy a gyártásban a mérethatékonyság nagyon jelentős tényező, ami a már piacon lévő, ismert márkanevekkel rendelkező gyártóknak kedvez. Gyártás esetén a volumen növekedésével érdemben csökkenthető az egységköltség, így célszerű nagyobb gyárakat kiépíteni, és onnan ellátni a piacot. Ezt segíti elő az EU egységes piaca is. Ez viszont nem kedvez az új, még ismeretlen márkanévvel rendelkező vállalkozásoknak. Berezvai Zsombor azonban arról is beszélt, hogy egy-egy új, innovatív termékkategóriába való belépésnél nagyon fontos a cégvezető hozzáállása, attitűdje, illetve az általános iparági környezet, hiszen egy alapvetően kockázatos döntésről van szó. A legtöbb hazai szereplő viszont a szakértő szerint inkább fenyegetésként, múló trendként gondol a növényi alapú tejalternatívákra, ami csökkentette hajlandóságukat arra, hogy kockázatot vállalva belépjenek, invesztáljanak ebbe a termékkategóriába.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. május 24. szombat
Eszter, Eliza
21. hét
EZT OLVASTAD MÁR?