17 °C Budapest
Senior woman checking shopping list on smartphone at the supermarket

Elegük van a vásárlóknak, hogy így próbálják megvezetni őket a boltok: most az asztalra csaphatnak

2023. november 29. 17:35

Újabb fogyasztói kutatás mutatott rá, hogy a vásárlók egyre szívesebben választanának fenntartható termékeket, de a félrevezető zöld állítások miatt nehéz beazonosítaniuk a valódi öko változatokat. A Tudatos Vásárlók Egyesülete egy nemzetközi projekt keretében hazai fogyasztókat kérdezett a zöld reklámokról, és az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezetével (BEUC) összefogva beadványban kéri a szabályozás szigorítását a törvényhozóktól. Az Egyesület évek óta tájékoztató kampányokban igyekszik felhívni a figyelmet a zöldre festés jelenségére, illetve szót emelni a vállalatok félrevezető állításaival szemben, így a friss beadványt a Gazdasági Versenyhivatalnak is megküldi, kérve a sürgős fellépést a vállalatokkal szemben. 

A nemzetközi összefogásban megvalósított kutatás egyértelműen megmutatta, hogy a legtöbb fogyasztó készen áll tenni környezeti lábnyomának csökkentéséért, és ehhez megbízható információkat keres. Azonban összekavarja és ezért frusztrálja őket a zavarba ejtő, véget nem érő zöld címkék és állítások tengere - közölte az egyesület.

A felmérésből kiderül: 

  • A magyar válaszadók közel fele (49%) szívesebben vásárol környezetvédelmi címkével ellátott termékeket, mint címkével nem rendelkező termékeket, ez megegyezik az uniós átlaggal.
  • Itthon viszont az átlagnál nagyobb a tudatosság a zöldre festés tekintetében, a válaszadók 44 százaléka állítja, hogy az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer észlelt megtévesztőnek tűnő zöld állítást, míg az uniós polgárok 34 százalékának tűnt csak fel ugyanez. Viszont mindössze 3 százalékul vallja magáról, hogy mindig képes felismerni a hamis zöld állításokat.  
  • A válaszadók 87 százaléka úgy véli itthon, hogy a zöld állításokat és címkéket csak akkor szabadna engedélyezni, ha azokat előzetesen jóváhagyták vagy ellenőrizték, és csaknem 70 százalékuk gondolja, hogy szükség van a hatósági szabályozásra, illetve független szervezetek tanusítási tevékenységére. 
  • Négy európai válaszadóból csaknem három úgy gondolja, hogy a "kiemelten szennyező vállalatoknak" egyáltalán nem szabadna használni semmilyen zöld állítást. Magyarországon ezzel a válaszadók 83 százaléka értett egyet.

Ide tartozik többek között a Coca-Cola és Nestlé, amelyek ellen nemrég nyújtott be panaszt több európai fogyasztóvédelmi szervezet, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete is a pet palackjaik okozta környezetszennyzés és az ezzel ellentétes fenntarthatósági állításaikkal kapcsolatban. Hasonlóan megtévesztő a légitársaságok kibocsátás-kompenzációs marketing üzenete, ami azt sugallja, hogy a repülés néhány kattintással fenntarthatóvá tehető - írta közleményében az egyesület.

"A Tudatos Vásárlók Egyesülete a zöldre festést súlyos problémának tartja, és amint ebből a kutatásól is kitűnik, nem alaptalanul. A félrevezető zöld reklámállításokat a fogyasztók 41 százaléka látja manipulatívnak, és ettől - joggal - átverve  érzi magát. Ez azért is gond, mert egy-egy ilyen eset, amire fény derül, általánosságban is aláássa a zöld állításokba vetett bizalmat,  tehát még a megalapozott, minősítéssel alátámasztott állításokban is kevésbé bíznak majd a fogyasztók" - világítja meg a probléma lényegét Dénes Júlia, az Egyesület munkatársa.

Nem várhatunk tovább a szabályozással

"A fogyasztóknak megbízható környezeti információkra van szükségük ahhoz, hogy fenntarthatóbb életmódra térjenek át. A fogyasztók általában nincsenek tisztában azzal, hogy bár egyes termékek, például élelmiszerek, műanyag palackok vagy repülőjegyek "szén-dioxid-semlegesnek" vannak feltüntetve a piacon, ezek a termékek szén-dioxid-kompenzációra támaszkodnak, és még mindig szén-dioxidot bocsátanak ki. Nem a fogyasztók feladata kellene legyen az igaz és a hamis megkülönböztetése. Azt várják el a hatóságoktól, hogy az állítások és címkék eleve megbízhatóak legyenek." nyilatkozta Monique Goyens, a BEUC főigazgatója. 

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Éppen ezért, a tanulmány eredményei alapján a BEUC és tagszervezetei, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete is az alábbi ajánlásokat fogalmazta meg a politikai döntéshozók felé:

  1. A tagállamok késedelem nélkük ültessék át a nemzeti jogba a "Fogyasztók helyzetbe hozása a zöld átmenet érdekében" című dokumentumban felsoroltakat, kezdve a szén-dioxid-semleges állítások betiltásával. "Tanulmányunk azt mutatja, hogy a fogyasztók nyitottak a szigorúbb intézkedésekre, amelyek megakadályozzák, hogy a szennyező vállalatok zöldre fessék termékeiket. Mivel a COP28 hamarosan megkezdődik, a hamis zöld reklámok megakadályozására irányuló nemzetközi erőfeszítéseknek fel kell zárkózniuk a vállalatok kreativitásához" - mondta ezzel kapcsolatban a BEUC képviselője.
  2. Az EU fogadja el a "zöld állításokról szóló irányelvet", és gondoskodjon arról, hogy a zöld állítások és címkék tekintetében szilárd előzetes jóváhagyást vezessenek be, amely ugyanakkor elegendő teret enged a megbízható címkéknek. 
  3. Támogassák és népszerűsítsék a hiteles környezetbarát címkék, például az uniós ökocímke használatát.
  4. Erősítsék meg a zöldre festés elleni intézkedéseket.
  5. Gyorsítsák fel a nemzetközi együttműködést a zöldre festés elleni küzdelemben.

A beadványt a Tudatos Vásárlók Egyesülete haladéktalanul megküldi a Gazdasági Versenyhivatalnak, kérve a vállalatok elleni fellépést - közölték.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 9. hétfő
Félix
24. hét
EZT OLVASTAD MÁR?