November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Kitálalt a Media Markt: földbe állt az elektronikai piac, semmi jele a pozitív gazdasági változásnak
2023 tavaszától gyakorlatilag földbe állt a magyarországi elektronikai piac – hangzott el a Media Markt október 27-i sajtóeseményén. A tavaly év eleji állami támogatások, transzferek ugyanis csak a tavalyi év végig tartották víz fölött a fogyasztást, amikor viszont ezek a pénzek elfogytak, az elektronikai cikkek iránt kereslet is bezuhant. Ez pedig az idei novemberi Black Friday, de a karácsonyi időszakra is komoly kihatással lehet.
„Mi azt látjuk, hogy a 2023-as év egyértelműen a kijózanodás éve a 2022-es év után” – nyitotta meg a Media Markt október 27-i sajtóeseményét Szilágyi Gábor, a cég ügyvezető igazgatója. A szakember beszámolt arról, hogy az inflációs nyomás a keresletet illetően némileg később gyűrűzött be Magyarországra, mint nyugaton. A tavalyi választások körüli állami transzferek, mint például az SZJA-visszatérítés vagy plusz nyugdíj magasan tartották az elektronikai ipari cikkek iránti keresletet. Ezek a pénzek viszont 2022. év végére elfogytak, ezzel párhuzamosan pedig az elektronikai piaci is meredek esésbe kezdett.
Ez mára azt jelenti, hogy 2023 március-szeptember között az elektronikai piac értékben már 10 százalék fölötti esésben van. Darabszámban viszont még brutálisabb a helyzet, ugyanis a magyarok mintegy 20-30 százalékkal kevesebb terméket vesznek most, mint tavaly ilyenkor. A helyzet pedig a Media Markt vezetői szerint súlyos, ugyanis az infláció hiába csökken, egyre többet emészt fel a céges bevételekből, viszont a legnagyobb költségek (marketing, logisztika, humánerőforrás, energia) kétszámjegyű növekedésen vannak túl.
Nagy kérdés lesz 2024-ben, hogy ki tudja megállítani az árbevétel szint csökkenését, illetve növelni ezt. Aki viszont ezt nem tudja kimozogni, az nagyon nehéz helyzetbe fog kerülni a jövő évben
- hangsúlyozta Szilágyi Tibor, aki kiemelte, ők
semmi jelét nem látják annak, hogy pozitív irányba változna a makrogazdasági környezet.
Mi lesz az év végi időszakkal?
Az idei év végi időszak értelmezéséhez érdemes kiemelni azt, hogy a magyarországi 2022-es kiugró év, egyértelműen a már említett kormánytranszfereknek volt köszönhető. Ehhez képest Szilágyi Gábor szerint biztos a visszaesés. Az ügyvezető szerint a tavalyi évi pénzosztás komoly turbulenciát okozott a kiskereskedelemben, ezt követte most a kijózanodás. Ezzel együtt a vezető azt is közölte, hogy azért a 2023-as év várhatóan jobb lesz, mint a 2021-es.
A tavaly novemberi, decemberi számokhoz képest viszont így is minimum 5, de akár 10 százalékos visszaesést is el tud képzelni a cégvezető. Szilágyi Gábor szerint az segíthetne, hogyha év végére újra reálbéremelkedésről tudnánk beszélni, de véleménye szerint ez inkább 2024-es történet lesz majd. Bombera Zsolt, a Media Markt omnichannel értékesítési igazgatója kitért arra, hogy a vásárlói szokások is komoly változáson mennek keresztül.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Tavaly például az energiaválság miatt nagyon keresték az energiatakarékos gépeket. Idén viszont újra a szórakoztató elektronika mehet majd nagyon az év végi akcióknál, amiket várnak a vásárlók. Bobmera Zsolt szerint a várakozás tényleg nagy, ugyanis a brutálisan elszálló infláció miatt nagyon tudatosak lettek a fogyasztók, akik most nagyon vadásszák a kedvezményes árakat.
Bombera Zsolt elmondta azt is, hogy a Covid utáni online vásárlási felfutás is visszarendeződött. A vásárlók ugyanis egyértelműen tömegesen visszatértek a boltokba, és ott vásárolnak. Magyarországon a Media Markt esetében az értékesítés 70 százaléka boltokban, és csak 30 százaléka történik online. A vezető szerint ezzel Európában egyértelműen a konzervatívabb országok közé tartozunk.
Földbe álltak az áruhitelek is
A Media Markt vezető beszámoltak arról is, hogy az elszálló kamatok miatt gyakorlatilag földbe álltak az áruhitelek is. Bombera Zsolt elmondta azt is, hogy náluk az árbevétel 7-8 százaléka általában az áruhitel, ez viszont idén 5-5,5 százalékra eshet vissza. Az elszálló kamatok miatt természetesen a 0%-os THM ajánlatok is alábbhagytak, természetesen azért, mert ez a kereskedőnek így jóval nagyobb költség lett volna.
Ehhez képest a szakértők arról is beszámoltak, hogy sok esetben még a 15 százalékos THM-mel rendelkező áruhitelek is vonzóak tudtak lenni a vásárlók számára. Az áruhitelek visszaesése viszont nem magyar sajátosság, ugyanez figyelhető meg Ausztriában, Németországban, de Olaszországban is.
(Címlapkép - Kovács Tamás, MTI/MTVA)
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.