Abstract blurred supermarket aisle with colorful shelves and unrecognizable customers as background

Szörnyű dolog derült ki a hipermarketek vevőiről: az egészségükre is veszélyes lehet, ha így vásárolnak

G7
2023. szeptember 5. 09:11

Állandó kritika a boltláncok terjeszkédésével szemben, hogy a hiperek kinyírják a kisboltokat, rontják a béreket, kevesebb lesz a munkalehetőség és rosszabbak a munkakörülmények, akadályozzák a szakszervezet-alapítást, lenyomják az ingatlanárakat, növelik az autóforgalmat és elvonzzák az embereket a belvárosból. Ezeket a vádakat azonban a statisztikák nem támasztják alá, sőt inkább az ellenkezőjét igazolják - írja a G7. Van azonban negatív hatása is a hipermarketek terjedésének, méghozzá egészségügyi.

Hogy Magyarországon pontosan milyen hatással van a lokális helyzetre a hipermarketek terjedése, arról nem készült még kutatás, viszont az Egyesült Államokban a Walmart terjeszkedésének hatását sokat és sok szempontból próbálták felmérni - írja a lap. A különböző kutatások eredményei azt mutatják, hogy a boltláncokkal szembeni előítéletek alaptalanok. A Walmart terjeszkedése kimutathatóan csökkentette az élelmiszer-árakat; nem nyomta el a kisvállalkozókat, hanem elsősorban a szupermarketek forgalmát vonzotta el; és a jelek szerint a helyi foglalkoztatást sem csökkentette, sőt a kutatások többsége szerint kis mértékben még növelte is. Ugyanakkor a hipermarketek az amerikaiak egészségére és a bűnözési rátára negatívan hatnak, és környezeti hatásuk is vitatott. 

A Walmart messze az Egyesült Államok legnagyobb kiskereskedelmi bolthálózata, az üzletek döntő része, úgynevezett “Walmart supercenter”, amelyek kb. 18 ezer négyzetméteren egyesítik az Auchan, a Praktiker, a Media Markt, a Decathlon és az IKEA termékkínálatát, néhány helyi sajátossággal (pl. fegyverbolt) kiegészülve. Az amerikai lakosság 90 százaléka egy Walmart 16 kilométeres körzetében él.

A lánc szlogenje mindig is a cég alacsony árait hangoztatta, ezt különböző elemzések alátámasztják: az évek során 3 és 25 százalék közötti átlagos árelőnyt mértek azonos vagy hasonló termékek esetében a Walmart javára. Ez a konkurenciát is versenyre kényszeríti, a supercenterek megjelenése átlagosan 1-8 százalék közötti árcsökkenéssel járt a többi környékbeli boltban. Ugyanakkor 2010 óta egyre kisebb hatásuk van a helyi árakra, az árcsökkentés helyett már a minőséggel és a kínálat sokszínűségével próbálnak versenyezni a Walmarttal a helyi szereplők. Kivétel az Aldi, mely elemzések szerint még a Walmartnál is olcsóbb.

A legtöbb vonatkozó kutatás nem talált összefüggést a hipermarketek megjelenése és a kisboltok eltűnése között sem, sőt olyan elemzés is van, amely szerint a Walmart megjelenésével inkább nőtt a kisboltok forgalma, miután azok jellemzően nem a hipermarketek direkt versenytársai. A hiperek megjelenésének vesztesei inkább a helyi vagy országos nagyvállalkozások voltak. Egy másik visszatérő bírálat, hogy a nagy üzletek csökkentik a foglalkoztatást: egy nagyobb, hatékonyabb és jobban gépesített bolt fajlagosan kevesebb munkás kezet kíván, mint egy kisbolt. A kutatások eredményei ebben eltérnek, találnak növekedést, csökkenést is, több elemzés szerint pedig nincs kimutatható hatás. Ugyanakkor a cég megjelenése három tanulmány szerint is enyhe negatív hatással van a helyi bérszínvonalra.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ez még mindig nem a teljes kép a Walmart mint üzleti modell teljes társadalmi hasznáról. Bár egyfelől az alacsonyabb árak javítják az élelmiszerhez való hozzáférést, különösen az alacsony jövedelmű családok számára, a táplálkozás változatosságát és egészségességét inkább negatívan befolyásolják. A hipermarketekben vásárlók kosara általában egészségtelenebb, azaz például több feldolgozott élelmiszert, hozzáadott cukrot és sót tartalmaz, mint a kisebb szupermarketekben vásárlóké; a Walmart supercenterek megjelenése növeli a környéken élők átlagos testsúlyát és az elhízott emberek arányát.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. július 10. csütörtök
Amália
28. hét
Ajánlatunk
  • Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)

    A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.

EZT OLVASTAD MÁR?