Az utalványokat minden élelmiszer-kereskedőnek és őstermelőnek kötelező lesz elfogadnia, a postázás szeptemberben kezdődhet.

Méghogy a boltokban volt nagy a drágulás: a legtöbb pénz itt folyik el, de észre sem vesszük
Állandó beszédtéma főként az utóbbi időben, hogy mekkora a drágulás valójában, elhisszük-e, hogy a hivatalos inflációs mutató jól mutatja a valóságos pénzromlást. A drágulást azonban sokkal előbb észrevesszük a napi bevásárlás során, mint más kiadásokon, pedig a teljes költésünk csak egy része történik a boltokban - írja a Portfolio. Ennek kapcsán kiszámolták, hogy mennyire tér el a bolti infláció a teljes fogyasztásunk drágulásától.
A lap kiszámolta a bolti inflációt is, ennek a mutatónak a segítségével a nagy kiskereskedelmi láncok esetében pontosabban lehet látni, hogy az árbevétel-változást mennyiben magyarázza a forgalom (volumen) visszaesése, illetve az áremelkedés - írják.
Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a havi inflációs jelentésében hét fő csoportot különít el, amelyek a 2023-as inflációs súlyuk szerint sorrendben a következők (a zárójelben a súlyuk található meg százalékban, nem az árak változása!):
- Élelmiszerek (29,0)
- Szolgáltatások (25,9)
- Egyéb cikkek, üzemanyagok (20,2)
- Tartós fogyasztási cikkek (8,2)
- Szeszes italok, dohányáruk (7,9)
- Háztartási energia, fűtés (5,2)
- Ruházkodási cikkek (3,7)
A legnagyobb súlyú csoport az élelmiszereké és bár ez minden boltban és étteremben kapható ételt, illetve nem alkoholtartalmú italt magában foglal, a leginkább homogén csoportnak tekinthető és nagy mértékben meghatározza azt, hogy mit érzékelünk a drágulásból. Az "egyéb cikkek, üzemanyagok" csoportban található üzemanyagok súlya 8,1 százalék, nagyjából annyi, mint a tartós fogyasztási cikkeké, a szolgáltatások között pedig számos olyan van, amelyről az emberek minden további nélkül le tudnak mondani, ha szűkösek az anyagi lehetőségeik - írja a lap.
Az élelmiszerek nem ilyenek, azonban hiába hatalmas a súlyuk a fogyasztói kosárban, mégis tévútra visz ha általában a boltok, hiper- és szupermarketek, diszkontok drágulását csupán ezzel azonosítjuk, hiszen ezekben az egységekben számtalan más termék is kapható, olyanok, amelyek nem drágultak az élelmiszerekkel megegyező mértékben. Ilyenek például a háztartási- és tisztálkodási szerek, az alkoholos italok, valamint a szupermarketekben és diszkontokban kapható "nonfood" termékek.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A teljes cikk a pontos bolti inflációról a Portfolio oldalán olvasható.

Mégse ment ki a divatból a borravaló? Úgy jattolnak a magyarok a futároknak, mintha nem lenne holnap
A legtöbben már megelőlegezve, a kiszállítás előtt adnak és a rendelésszámokhoz arányosan Budapesten kapják a legtöbb borravalót a futárok.

Kivételes akciót robbant a Lidl a héten: ilyen leárazás nem sokszor van, indulhat a roham a boltokba
Beütött a kánikula, az Aldi után most a Lidl akcióz le hűsítő berendezések.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


