Mit vásárolunk a leggyakrabban online? Mi történik akkor, ha a kiválasztott termék mégsem tetszik? És hogy keveredik a képbe a fast fashion? Mutatjuk!

Óriási a kereslet erre a kincset érő játékra Magyarországon: jó pénzért eladhatod, ha kallódik otthon egy
1959-es debütálása óta a Barbie baba töretlenül jelen van a gyerekszobákban, a legújabb mozifilm premierje pedig komoly lökést adott a márkának az online piactéren.
A Margot Robbie főszereplésével bemutatott Barbie mozifilm július végi premierje érezhetően hatással volt a Vatera forgalmára: míg a premier előtt mintegy négyszázötven tételt hirdettek meg a Barbie-babák kategóriájában, július 20. után további mintegy hétszáz baba és Barbie-kiegészítő került fel az oldalra, az ezekkel kapcsolatos keresések száma pedig megötszöröződött.
Különleges Barbie-k az online piactéren
A filmpremiert követően értelemszerűen sok új Barbie-termék került fel az online piactérre, az eladók kínálatában is számos különlegesség, például gyűjtemények vagy bontatlan vintage példányok is megtalálhatók. Például a hetvenes évek Malibu Barbie-ja: ebben az évtizedben álmodta meg a Mattel a Growing Up Skipper babát, amely kislányból tinédzserré változott, ha elfordították a bal karját. A nyolcvanas években pedig világutazóvá vált Barbie a “Barbie- Dolls of the World” kiadásával, melynek különleges darabjai a piactéren is elérhetők.
1990-ben kijött a csillogó ruhájú Bob Mackie Barbie, amely elindította a gyűjtői őrületet. Majd 2012-ben a megérkezett Ella, a haj nélküli baba is, amelyet eleinte csak limitált számban gyártottak kórházak számára. Ezt követték 2018-ban a Frida Kahlót, Amelia Earhartot, Katherine Johnsont is megformáló inspiráló nők kollekciói. 2022-ben pedig a gendersemleges, transzgender babák mellett megalkották a hallókészülékkel rendelkező Barbie-t és vitiligós Kent, illetve újra piacra dobták egy kis újítással a művégtaggal élő babát, illetve a kerekesszékes Barbie-t is. A legújabb babák között pedig 2023 tavaszán jelent meg az első olyan Fashionistas Barbie, amely egy Down-szindrómás lányt formál meg.
Nagyon sok Disney Barbie babát is kínálnak eladásra a Vaterán: ezek magas száma nem meglepő, hisz a Disney és Mattel együttműködése 1955-ig visszavezethető, sőt 1993-ban még egy saját színpadi show-ja is volt Barbie-nak a Disney Worldben.
Bild Lillinek hívták Barbie felmenőjét
A Mattel társalapítója, Ruth Handler 1955-ben, Svájcban talált rá Bild Lillire, amely egy igazi rosszkislány-karikatúraként volt akkor ismert. Ruth azonban erről mit sem tudott, így hazavitte Lillit Amerikába, és férjével megalkotta a kevésbé kihívó, ám a nőies idomokkal szintén megáldott Barbie babát.
Teljes nevén Barbara Millicent Roberts 1959-ben, a New York-i Amerikai Játékvásáron debütált először, zebramintás fürdőruhában és fekete magassarkúban; és az eleinte 3 dollárt érő babából a Mattel 300 000 darabot adott el egy év alatt. Bár nem az első baba volt minden idők legkelendőbb darabja, hiszen 1992-ben a Totally Hair Barbie - amelyből még most is lecsaphatunk egy-egy eredetire az online piactéren- vagyis a szinte földig érő hajú baba aratta le a legnagyobb babérokat.
A világ legnagyobb Barbie-gyűjtője a német Bettina Dorfmann, aki 1993 óta gyűjti a Mattel által gyártott babákat - 2005-ben a 2500 babából álló gyűjteményével Guiness-rekordot állított fel, azóta pedig jócskán bővült a kollekciója, amely jelenleg 18 500 különböző Barbie-ból áll.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Luxusmárkák Barbie ruhásszekrényében
Több mint hetven divattervező dolgozott az évek során Barbie ruhatárán, 96 millió méter szövet felhasználásával, s mindemellett egymilliárdnál is több cipőpárt alkottak Barbie lábaira, így nem véletlen, hogy a piactéren is számos eladó árul Barbie-kra való ruhákat.
Gucci, Versace, Dolce & Gabbana pedig csak néhány név azok közül, akik hozzájárultak az apró baba ruhásszekrényének feltöltéséhez. Mindeközben természetesen a kor trendjeit is követték, így az Elvis-korszak ihlette rock’n’roll, a ‘60-as évek női idolja, a diszkókorszak, az aerobic- és teniszőrület, illetve a Dallas és a Dinasztia filmsorozatok iránti nagy hype is nyomot hagyott a Barbie outfiteken.
Korszakok ideáljai - korszakok Barbie babái
Barbie nemcsak a ruhákat halmozta, hanem a foglalkozások legjavát is kipipálta. Az első, az online piactéren is megannyi változatban megtalálható karrier Barbie-kat a Mattel még az 1960-70-es években alkotta meg, és napjainkig nagyjából 250 új darabbal jött elő. Legelőször, 1961-ben, légiutas kísérőként, két évvel később üzletasszonyként, 1965-ben űrhajósként, a hetvenes évek elején sebészként, 1985-ben rózsaszín öltönyös vezérigazgatóként, majd 1991-ben már amerikai elnökjelöltként hódította meg a világot. Ezekben az években pedig még a szerelem is rátalált Barbie-ra, hiszen 1961-ben a vásárlói várakozásoknak eleget téve megjelent Ken, akivel hamar be is költöztek a Barbie Álomházba.
A Barbie alakját, kinézetét érő kritikákra reagálva a Mattel több újragondolt babával rukkolt elő az évtizedek során. A latin-amerikai Barbie-t hivatalosan 1980-ban alkotta meg a Mattel, majd a kilencvenes években megváltoztatták a marketingstratégiájukat, és természetesebb formájú, különféle nemzetiségű Barbie babákat dobtak a piacra. Mindezzel azt sugallva, hogy a kinézetétől és a származásától függetlenül bárkiből lehet Barbie. 2016-ban Fashionistas kollekcióval - amelynek régebbi és újabb babái közül is számosat beszerezhetünk a piactéren - erre még inkább rákontráztak. Négyféle testalkatot, hétféle bőrszínt, 22-féle szemszínt, és huszonnégy-féle frizurát felsorakoztató Barbie-gyűjteményt hoztak létre.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.


