24 °C Budapest
Woman scraping pizza leftovers into a food waste bin. The bin contains a degradeable plastic bag which is knotted closed and put in a special community container for recycling.

Döbbenetes mennyiségű élelmiszert dobunk a szemétbe

2023. április 27. 11:00

Az élelmiszerpazarlás visszaszorítása, a fenntartható vásárlás megvalósítása a célja annak a szemléletformáló kampánynak, amelyet a Nestlé és a SPAR közösen indított útjára. A Tervezz okosan! kiadvány és a hozzá kapcsolódó, gyerekeknek szóló verseny minden társadalmi réteget és minden korosztályt a tudatosabb vásárlói döntések elsajátítására kíván ösztönözni. A probléma valós: globális szinten a megtermelt élelmiszer akár 40 százaléka is hulladékként végzi, csak Magyarországon évente mintegy 1,8 millió tonna élelmiszer kerül a kukába.

Új kampánnyal, felnőtteknek szóló tájékoztató kiadvánnyal és a gyerekekre fókuszáló iskolai versennyel kívánja felhívni a figyelmet az élelmiszerpazarlás problémájára a Nestlé Hungária és a SPAR Magyarország közös kiadványa. A kezdeményezés célja a figyelemfelhíváson túl az is, hogy konkrét segítséget, hasznos tanácsokat adjon a környezetbarát, fenntartható élelmiszerfogyasztás megvalósításához is.

Milliók mennek a kukába

A szervezők megjegyzik:

Az élelmiszerpazarlás globálisan is súlyos probléma és az Európai Unió különböző döntéshozó szervei is több alkalommal tettek óvatos kísérleteket a visszaszorítására. Világszerte különböző okokból, de rengeteg élelmiszert dobnak ki felhasználás helyett, szakértők szerint a megtermelt táplálék akár 30-40 százaléka is veszendőbe megy.

A megtermelt, majd el nem fogyasztott élelmiszer nem csak az éhezés miatt aggályos, hanem rengeteg széndioxid-kibocsátással is jár.

Ismerethiány és rossz infrastruktúra áll a háttérben

Tévedés azt hinni ugyanakkor, hogy csak a jólét és a hanyagság a pazarlás oka, sok múlik a termelés és feldolgozás infrastruktúráján is.

Az ENSZ Élelmezési Szervezetének (FAO) korábbi években a témában közölt jelentései szerint legalább az élelmiszerek harmada kárba vész globális szinten.

A jelenség fő oka a fejlett országokban a könnyelműség és a pazarlás, a fejlődő vagy kifejezetten szegény országokban pedig a feldolgozás, a tárolás és szállítás fejletlensége. Míg tehát kissé leegyszerűsítve a gazdag országokban a háztartásokban kerül a kukába a legtöbb élelmiszer, addig a lemaradó térségekben, például Afrikában gyakran azelőtt romlik meg az élelmiszer, hogy eljutna a fogyasztóhoz: a nem megfelelő hűtési lánc, a gyenge raktározási színvonal okozza a termékek tönkremenetelét.

A fejlett országokban minderre részben magyarázatul szolgál a minőségmegőrzési és a fogyaszthatósági idő eltérése is. A vásárlók tudatában gyakran összemosódó két fogalom jelentősen eltérő kategóriákat takar.

Szemléletformáló kampány a fenntarthatóságért

Utóbbit, vagyis a fogyasztók tájékoztatását és szemléletformálását vállalta fel a Nestlé Hungária és a SPAR Magyarország közös kiadványa, amely a fenntartható étrend kialakításában és az élelmiszer-pazarlás megelőzésében szeretne segíteni.

A Tervezz okosan! című kisokos konkrét, hasznos tippeket ad az élelmiszerek helyes tárolására, az eltarthatósági idő megnövelésére, a környezeti szempontokat figyelembe vevő vásárlásra, vagy éppen a szelektív hulladékgyűjtés helyes módjára.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A kiadványnak köszönhetően a fogyasztók megismerhetik, hogy melyek az aktuális idényzöldségek és -gyümölcsök, mit mutatnak a csomagoláson található jelölések, milyen hosszan fogyaszthatók az egyes termékek a minőségmegőrzési idő lejárta után, továbbá melyek az újrahasznosítható műanyagtípusok.

A kampány részeként a későbbiekben a kiadvány nyomtatott formában is elérhető lesz a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban, valamint online és nyomtatott médiumokban is találkozhatunk vele

A kisokosra alapozva a két vállalat idén is meghirdeti országos, általános iskolásoknak szóló játékos kihívását, amely ezúttal – a kiadvány után – Tervezz okosan! névre hallgat: a jelentkező osztályok hasznos segédeszközöket kaphatnak a környezettudatos attitűd elsajátításához, ráadásul értékes nyereményekért versenyezhetnek.

A gyerekeket is megszólítják

„Tervezz okosan kiadvánnyal alapvetően a felnőtt fogyasztókat céloztuk meg, az iskolai kihívással az általános iskolák 9-14 éves tanulóit” – közölte a Pénzcentrum.hu-val a Nestlé. Hozzátették:

Nem titkolt célunk, hogy az online is elérhető tananyagaink segítségével a következő generáció egy környezettudatosabb szemléletet alakítson ki, és ezek a gyakorlatok beépüljenek a gyerekek mindennapjaiba is.

A pályázatok benyújtása kapcsán fontos motiváció lehet, hogy a legjobb pályamű 300 ezer forintot nyer, amit a nyertes osztály osztálykirándulásra költhet, a második, harmadik helyezett pedig 100-100 ezer forint értékű kertészeti kupont kap, amit az iskola környezetének szépítésére tudnak felhasználni.”

A felnőtteknek szóló kiadvány mellett tehát az iskolai kihívás is fontos eleme a kampánynak. A szervezők idén is legalább 100 osztály pályázatára számítanak.

Nem ez az első alkalom, hogy szemléletformáló kiadvánnyal jelentkezik a Nestlé. 2019-ben jelent meg a szelektív hulladékgyűjtésről szóló első kisokosa, majd ezt követte 2020-ban a SPAR-ral közös összefogás eredményeként a Hogyan legyek környezettudatos vásárló? című összefoglaló, amelyben a fenntartható életmódra adtak tippeket. Az idei kisokos ennek a közös munkának a folytatása, az eddigi témákat tovább tágítva mostanra már az élelmiszer-pazarlás is fókuszba került.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. július 8. kedd
Ellák
28. hét
Ajánlatunk
  • Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)

    A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.

EZT OLVASTAD MÁR?