Bár az európai tőzsdék enyhe emelkedéssel zártak, az alindexek közül a pénzügy általában csökkent.

A fogyasztói árak 2022 januárja és 2023 januárja között 25,7 százalékkal emelkedtek átlagosan, míg az élelmiszerárak 44 százalékkal. Ez pedig még csak a jéghegy csúcsa, hiszen nemcsak az alapvető élelmiszerek, mint a tojás, sajt, kenyér drágult meg az elmúlt egy évben, de az alapvető fűszereknek az ára is az egekbe szökött.
Idén januárban még soha nem látott mértékű inflációt mértek Magyarországon: a fogyasztói árak 2022 januárja és 2023 októbere között átlagosan 25,7 százalékkal emelkedtek. Mindezek mellett az élelmiszerárak növekedése idén januárban már 44 százaléknál járt, miközben a kenyér 80,6, a sajt pedig 76,1 százalékkal lett drágább egy év alatt. És ezek még csak a legdrasztikusabb áremelkedések, amik az elmúlt hónapokban történtek.
Ezek után pedig a fűszerek drágulása szinte semmiségnek tűnik. Cikkünkben az őrölt fekete bors (20-25 grammos kiszerelésű), a fűszerpaprika (75-100 grammos tasakról 1 kilósra átszámítva) és a finomított étkezési só (1 kilós kiszerelésűt, a tengersót nem számítva) áremelkedésének alakulását figyeltük meg. Bár nem tűnik soknak (hiszen csak párszáz forintos zacskókról beszélünk alapvetően), a fenti termékek azonban jelentős ár növekedésen mentek keresztül az utóbbi egy évben: a só ára egy év alatt 84 százalékkal, a paprika 32 százalékkal, míg a bors átlagosan 25 százalékkal nőtt 2022. januárja óta.
Sokszorosába kerül egy csomag fűszer, mint egy évvel korábban
A lenti adatokból is látszik, hogy míg a só ára egy évvel ezelőtt, az orosz-ukrán háború kitörései előtti hetekben mindössze 158 forint volt, addig idén januárban már ugyanezért a termékért már 291 forintot kellett fizetnünk a boltokban. Ez összességében egy 84 százalékos áremelkedést jelent. De a kiscsomag feketebors esetében sem jobb a helyzet, bár tény, hogy kevésbé drasztikus: tavaly januárban 173 forint volt a boltokban átlagosan, míg múlthónapban már 217 forintot kértek el ugyanazért a termékért.
A fűszerpaprika valahol a két termék között drágult, 32 százalékkal. Tehát a kilós kiszerelés átlagos ára 5040 forintról 6660-ra emelkedett.
Ha viszont távolabbra nézünk, akkor láthatjuk, hogy 2021 januárjában a só kilós ára 146 forint volt, azaz a termék 99 százalékkal lett drágább 2 év leforgása alatt. A paprika ezzel párhuzamosan 4580 forint volt ugyanekkor, amivel 33 százalékot nőtt az ára. A kicsomag bors 2021. januárja és 2023. januárja között 32 százalékkal drágult, miután 165 forintról 217 forintra emelkedett.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Azonban a brutális drágulás igazán a 2019-es árakon látszik, egyedül a bors esetében nem látható brutális áremelkedés: a termék 32 százalékkal drágul, 164 forintról.
A só esetében viszont óriási áremelkedésról beszélhetünk, miután 4 év alatt 160 százalékkal nőtt az ára. 2019-ben ugyanis 112 forintba került átlagosan 1 kiló só, míg idén januárban ugyanezért a termékért már 291 forintot kellett fizetnünk. A paprika 60 százalékkal kerül jelenleg többe a boltokban, mint 2019 elején: a kilós kiszerelés ára 4170 forintról 6660 forintra emelkedett.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


