A stagnálás és infláció kettős problémája a korábbi gazdasági modell kifulladásának jele.

Ugyanaz a tészta jelenleg 82 százalékkal drágább egy magyar Sparban, mint egy osztrákban. Az okok szerteágazóak, és nehéz pontosan egyet kiemelni, ami teljesen indokolná ezt a mértékű különbséget. A legközelebb valószínűleg akkor járunk az igazsághoz, ha az infláción át, a logisztikai költségek növekedésén keresztül, az árstopok negatív hatását egyszerre vetítjük a szóbanforgó tésztára.
Azt gondolnánk, hogy az évtizedek óta nem látott drágulás közepette új meglepetések nehezen érhetik a magyar vásárlókat, de ez nincs így. Legújabb videójában egy magyar TikTokos például azt mutatta be, hogy miközben az egyik szupermarket sajátmárkás tésztája itthon 1 190 forintba kerül, addig Ausztriában ugyanaz a tészta 1 euró 49 centbe, azaz mai árfolyamon kb. 570 forintba.
Ez azt jelenti, hogy a magyar boltokban kapható tészta 109 (!) százalékkal drágább, mint egy osztrák üzletben kapható. Azaz a magyar vásárlók több mint kétszeres árat fizetnek látszólag ugyanazért a tésztáért. Mutatjuk először a videót, aztán a Pénzcentrum kutakodásának eredményeit.
A videó megnézése után mi is összehasonlítottuk a két webshop árait. Mi a mai napon, január 24-én némiképp olcsóbban találtuk meg a szóban forgó tésztát a Spar webshopjában, ahol most 1 038 forintért lehet hozzájutni a termékhez. Az osztrák Interspar oldalán azonban továbbra is 1,49 euróba kerül a tészta.

Ez pedig azt jelenti, hogy a mai napon egy magyar vásárló 82 százalékkal többért tudná megvenni ugyanazt a tésztát, mint egy osztrák vásárló. Azaz majdnem ugyanazt a tésztát. A képek tanúsága szerint ugyanis a magyar penne némileg vékonyabb, mint az osztrák. A magyar Spar oldalának leírása szerint azonban a nálunk kapható tésztát is Ausztriában, Salzburgban gyártják, szóval ugyanott, ahol az osztrákot. Így az egyes tészták méretbeli különbsége maximum abból adódhat, hogy a magyar vásárlók ezt jobban kedvelik.
A mai napon egyébként a Pénzcentrumon is beszámoltunk arról, hogy a Telex az olasz márkájú Barilla tészták kapcsán írt cikket arról, miként fordulhat elő, hogy a márkás tészta nálunk 2-3-szor annyiba kerül, mint mondjuk Olaszországban vagy Franciaországban. Az ő egyik következtetésük az volt, hogy míg a két nyugati országban a Barilla belépő szintű tésztamárkának számít, addig Magyarországon ez inkább prémiumkategóriásnak van elkönyvelve. Ezáltal itthon jóval magasabb árat is kérhetnek érte.
Igen ám, de az S-budget sparos tészta esetében ez nem állja meg a helyet, ugyanis az S-budget dedikáltan a szupermarketlánc legolcsóbb, sajátmárkás terméket vonultatja fel. Itt tehát nem áll meg a gondolat, miszerint a magyar S-budget penne prémiumabb lenne, mint az osztrák. Ahogy nem áll meg az a gondolat se, hogy a magyarországi pennét mondjuk Magyarországon gyártják, és például a gyártási költségek annyira elszálltak volna, hogy azt a kereskedő így érvényesítse. Hiszen ahogy a Spar oldalán látjuk, az itthon kapható tésztát is Ausztriában gyártják.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Igaz, azt a terméket onnan, ide kell szállítani, és a logisztikai költségek jócskán megnőttek, illetve ott vannak még az országokban eltérő adóterhek, de önmagában ezek az összetevők sem kellene, hogy több mint 80 százalékkal drágítsák az itthon kapható termék árát az osztrákéhoz képest. Ezen a ponton jöhet képbe a magyarországi kiskereskedelmi különadó, de az árstopok azon negatív hatása is, hogy a nagy boltláncok minden bizonnyal az árbefagyasztáson keletkezett veszteségeiket úgy mérsékelik, hogy szétterítik azokat más termékekre, azaz azokat drágítják.
Legközelebb a valósághoz talán akkor járunk, ha úgy szemléljük a pokoli árkülönbséget, hogy a fent említett hatások mindegyikét egyszerre vesszük számításba. Azt persze nem tudjuk, melyik, mekkora mértékben befolyásolja jelenleg az árakat. Sőt, azt sem szabad elfelejteni, hogy olyan, évtizedek óta nem látott inflációs helyzetben, mint amiben most élünk, sok szerepelő úgymond „fű alatt” is tud árat emelni, hiszen ha minden drága, akkor ez elég indok ehhez.
Bárhogy is legyen, jelenleg a szóban forgó tészta Magyarországon több mint 80 (!) százalékkal drágább, mint Ausztriában. Miközben Ausztriában az átlagos nettó fizetés átszámítva 800 ezer forint körül mozog, itthon pedig 340 ezer forint körül. Ott tehát az ő pénzükből 1 404 darab tésztát lehetne vásárolni, tehát 1,4 tonnát. Míg itthon, a hazai átlag keresetből 328 kilót, azaz alig több mint 3 mázsát.
Hol a legolcsóbb bevásárolni Magyarországon?
A Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös kutatást indít. A kutatás keretei között végső fogyasztókat kérdezünk meg, véleményük szerint mely élelmiszerlánc üzleteiben tudnak a legolcsóbban és mely lánc üzleteiben tudnak a legdrágábban bevásárolni. A kérdőív mindenki számára nyitott, bárki kitöltheti azt. Az űrlap kitöltése csupán néhány percet vesz igénybe, mindössze egy lényegi kérdést tartalmaz a demográfiai jellegű kérdések mellett. Kérjük, töltsd ki a kérdéssorunkat!
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


