34 °C Budapest
Shopper checking list in supermarket aisle

Eldőlt az akciós újságok sorsa Magyarországon: színt vallott a Lidl, Spar, Auchan

2022. augusztus 31. 10:01

Miközben az Obi egyetlen huszárvágással kivezette nyomtatott katalógusát, a legtöbb hazai áruházlánc egyelőre nem tervezi a papír alapú akciós újságok bedarálását. Az okokról beszéltünk nekik a Lidl, az Aldi, a Spar, az Auchan és a Tesco is. Mindezeken felül azonban vannak arra mutató jelek, hogy a kiadott példányszámok csökkenek, és az üzletek egyre inkább próbálják az online katalógusok felé is terelni vásárlóikat.

Nemrégiben a Pénzcentrumon is beszámoltunk arról, hogy az Obi egyetlen huszárvágással beszántotta az akciós újságját. Mint azt a bolt közölte, Nyugat-Európában ez már trendnek számít, ugyanakkor Magyarországon még koránt sem. És bár a barkácsbolt a kivezetés okait némileg humorosan elütötte többek között azzal, hogy a hód igényt tart az összes fára, vélhetően kemény anyagi megfontolás is állhat egy ilyen döntés mellett.

Hiába szeretik ugyanis még mindig a magyar vásárlók az akciós újságokat, az ilyen nyomtatványok kiadása óriási költséggel járhat. Főleg mostanában, az elszálló papírárak, illetve nyomdaköltségek emelkedése közben. Arról nem is beszélve, hogy fenntarthatósági szempontból sem a legelőnyösebb heti több millió példányban akciós újságot terjeszteni. Márpedig a legtöbb kiskereskedelmi nagy szereplő ezt teszi. Az OBI váratlan húzása okán most arra voltunk kíváncsiak, vajon más bolthálózatoknál hasonló sorsra juthatnak-e a közeljövőben a papír alapú akciós kiadványok.

Akciós újság válság?

A Spar és az Interspar szórólapjaink több milliós példányszámban kerülnek kiadásra hetente, ezen felül szezonálisan katalógusokat is készítünk vásárlóinknak. A piacon az utóbbi években azt látjuk, hogy az akciós nyomtatott újságok száma inkább csökken, több szereplő információink szerint már nem is terjeszt ilyen kiadványt, vagy jelentős példányszámcsökkentést hajtott végre

- mondta el a Pénzcentrum kérdésére Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője. Lapunk megtudta azt is, hogy a lánc kutatásaiból az látszik, a nyomtatott szórólapok nagy népszerűségnek örvendenek továbbra is a vásárlók körében, sokszor az üzletekbe is magukkal viszik a bevásárláshoz, mindamellett az akciós újságok online verzióinak megítélése is egyre pozitívabb, de elmarad a nyomtatotthoz képest.

Arra a kérdésünkre, hogy idővel az online katalógus kiválthatja-e a papírt, a Spar azt válaszolta, mivel az ország különböző pontjain a digitális érettség még mindig nem megfelelő szintű, ezért ebben a témában nehéz előrejelzést adni. De elmondták azt is, minden lehetőséget mérlegelnek, ami támogatja a vállalat költséghatékonysági és környezeti fenntarthatósági törekvéseit.

Az Auchan arról tájékoztatta a témával kapcsolatban lapunkat, hogy a vállalat kiemelt stratégiai eleme a fenntarthatóság, amelynek része a karbonylábnyomunk csökkentése. Éppen ezért a hiper évről évre egyre kevesebb újságot ad ki,

ami évente mintegy 10-20 százalékos csökkenést jelent.

Mi úgy tapasztaljuk, hogy még mindig van igény a papír alapú újságokra, ugyanakkor jelentős eltérés látható a különböző országrészekben, továbbá befolyásoló tényező az életkor, a képzettség és az anyagi helyzet is” – válaszolta lapunknak a boltlánc, akik elárulták azt is, hogy hosszú távon mind a fenntarthatóság, mind a praktikusság szempontjából kiváló megoldás lenne, ha az online katalógus teljes mértékben kiválthatná a papír alapút.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,22 százalékos THM-el, havi 143 171 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az K&H Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az UniCreditnél 6,64% a THM, míg a MagNet Banknál 6,76%; az Erste és a CIB Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Amennyiben a piacon erősödik ez a trend és a vásárlóink is egyre inkább megkedvelik az online katalógust, átgondoljuk a kivezetés lehetőségét, de rövid távon nem tervezzük az akciós újság teljes megszüntetését

- értesült a hipertől a Pénzcentrum. Az akciós kiadványokkal kapcsolatban megkerestük a legnagyobb hazai diszkontláncokat is. A Lidl arról tájékoztatta lapunkat, hogy vásárlóik a papír alapú szórólapot továbbra is fontosnak tartják, ezen keresztül értesülnek az aktuális kínálatról, akciókról. Éppen ezért bár a diszkont elmondása szerint, folyamatosan érősíti az online felületét, a vásárlói igények maximális kiszolgálása végett

jelenleg nem tervezi a nyomtatott szórólap kivezetését.

Az akciós újságokat érintő kérdéseinkre az Aldi is reagált, ők elmondták, a teljeskörűségben hisznek, és a vállalat online csatornái és szórólapjai segítségével minden potenciális vevője könnyedén tájékozódhat a hetente megújuló ajánlatokról és az aktuális akciókról. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nyomon követik a vásárlói igényeket, monitorozzák a piacot, vizsgálják a szóróanyagok terjesztésének új megoldásait és a fenntarthatósági szempontok figyelembe vétele mellett törekszenek a vásárlói igények maradéktalan kielégítésére – válaszolták kérdéseinkre. A lánc azt is elismerte, akciós kiadvány tekintetében abszolút trendkövető magatartást folytat.

A legnagyobb hazai láncok eheti és jövő heti akciós kiadványaiért kattints ide!

Megkeresésünkre a Tesco is elárult annyit, hogy folyamatosan nyomon  követik a vásárlói visszajelzéseket és folyamatosan dolgoznak a digitalizáción. Céljuk, hogy az akciós újság esetén is egyre több vásárlónk a digitális verziót részesítse előnyben.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. augusztus 13. szerda
Ipoly
33. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. augusztus 13. 13:29