A régiós országok közül Lengyelország 3,7, Bulgária és Horvátország egyaránt 3,1 százalékos éves növekedést ért el.

Őrjöng a magyar csúcsinfláció: ez a termék több mint 60 százalékkal kerül többe, mint tavaly
Egészen elképesztő drágulás zajlik Magyarországon. Nem elég, hogy az éves átlagos infláció is átlépte a lélektani 10 százalékot, a Pénzcentrum, hivatalos statisztikákat böngészve is találta olyan terméket, aminek az átlagos ára egyetlen év alatt több mint 60 (!) százalékkal emelkedett. És ez még csak a jéghegy csúcsa, mondjuk a csúcsdráguló hazai termékeket éves, és havi bontásban is.
2022. májusban a fogyasztói árak átlagosan 10,7 százalékkal meghaladták az egy évvel korábbit – derült ki a KSH legfrissebb adatközléséből. A hivataltól megtudtuk azt is, hogy az elmúlt egy évben az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek ára emelkedett a leginkább. Igen ám, de az átlagos inflációnál rengeteg termék átlagára növekszik dinamikusabb. A Pénzcentrumon, most azt néztük meg, hogy a statisztikusok által közzétett, majd 180-as termék/szolgáltatás-listáról mely termékek drágulták leginkább az elmúlt egy évben, valamint az elmúlt egy hónapban.
Egészen sokkoló, ami most történik
Nem elég, hogy az átlagos inflációs átlépte a lélektani 10 százalékos határt, jobban a számok mögé nézve ennél sokkal elképesztőbb drágulásokat láthat maga körül az ember. Az éves csúcsdráguló címét például 2021 május és 2022 májusa között a falburkoló fehér csempe négyzetmétere tudhatja magának. Ennek a terméknek ugyanis egyetlen év leforgása alatt
62,3 százalékkal emelkedett az átlagos ára.
Ami tehát tavaly még 2 840 forintba került, idénre már 4 610 forintot kóstál. A csúcsdrágulás dobogóján a második helyet foglalja el a csirkecomb kilója, ami 12 hónap leforgása alatt átlagosan 59,2 százalékkal lett drágább. Ez azt jelenti, hogy míg tavaly májusban átlagosan 691 forintba került egy kiló csirkecomb, addigra most ez már 1 100 forintba kerül. A dobogó harmadik fokára a rétesliszt került, ami a vizsgált időszakban 57,6 százalékkal lett drágább.
Ahogy a statisztikából látszik, a negyed legjobban dráguló termék átlagos áremelkedésének a mértéke is 50 százalék fölött van, ezt a tejes margarin tudhatja magáénak. Mint látjuk, a fehér kenyér kilója 47, a trappista sajté 45, a zsemle darabja szintén 45 százalékkal lett drágább egyetlen év leforgása alatt. De ugyancsak 40 százalék feletti drágulást produkált a csirkeszárny, a félbarna kenyér, a bontott csirke és a 20 százalékos tejföl is.
A bővített listát böngészve láthatjuk azonban, hogy a marharostélyos, a vaj, illetve a 4 tojásos spagetti átlagára is 40 százalék fölött emelkedett. Sőt, van további 6 termék, aminek az átlagára 30-40 százalék közötti mértékben nőtt, ilyen a paradicsom, a sertészsír, a 10 darabos tojás, a 12 százalékos tejföl, a laminált parketta négyzetmétere, de a pasztőrözött 1,5 százalékos ESL tej is.
Ha pedig ez nem volna elég, további majd 30 olyan terméket is találtunk a listán, amiknek az átlagára 20-30 százalék közötti mértékben emelkedett. A teljesség igénye nélkül ilyen volt például az őrölt kávé, a papír zsebkendő, a kakaós csiga, az akácméz, a rövidkaraj, a sertés virsli, olasz felvágott, a zöldpaprika, a pulykamellsonka, de még a taxi kilométer díja, a hűtőszekrény, a konyhaszekrény és a diszperziós falfesték is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Egy hónap alatt is vannak meglepetések
Ha az éves átlagos drágulás nagysága nem lenne elég, egyetlen hónap leforgása alatt is történnek durva áremelkedések. A KSH friss statisztikája szerint az átlagos infláció 2022 április és május között 1,7 százalék volt. Ehhez képest azonban bőven találtunk ennél jóval nagyobb mértékbe dráguló termékeket is. A fejes káposzta kilós átlagára például egy hónap alatt
15 százalékkal emelkedett.
De a dobogó második fokán álló legalább 80 százalékos vaj is 13,3 százalékkal lett drágább egyetlen hónap alatt, miközben a Nemzeti Sport a dobogó harmadik fokára fért fel a maga 12 százalékos drágulásával.
10 százalék vagy afölött emelkedett még az átlagos ára a taxi díjszabásának, a falburkoló csempe négyzetméterének és a tejfölnek is. Persze a maga 9,8 százalékával ettől az drágulástól a zsemle darabja sem maradt el, ahogy a papír zsebkendő és a pulykamellfilé átlagára is 9 százaléknál jobban emelkedett. A 10-es lista végén pedig hármas holtversenyben a csirkecomb, a gurulós bőrönd és az olaszfelvágott végzett egyaránt 8,9 százalékos átlagos drágulással.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


