10-ből 8 magyar fogyaszt boltban kapható gyorsfagyasztott, panírozott húsokat, de nem mindegy hogy készítjük el őket.
Egyre népszerűbbek a vásárlók körében az előre csomagolt húsok, ugyanakkor még mindig meglepően sok a tévhit ezekkel a termékekkel kapcsolatban. A Pénzcentrum most mutatja, mit érdemes tudni az ilyen élelmiszerekről, megnéztük, hogy működik a forgalmazásuk a Lidlnél, és Széll Tamástól is kaptunk néhány tippet a felhasználásra.
A hivatalos statisztikai adatok szerint Magyarországon átlagosan 72,5 kilogramm húst fogyasztunk évente. A Központi Statisztikai Hivatal szerint elsősorban a baromfihús (35,5 kg/év) és a sertéshús (29 kg/év) népszerű a magyarok körében.
Csomagolt húsok: van különbség
Egyre többen választják az előre csomagolt húsokat is – ezek a csomagolások praktikusak, könnyen kezelhetők és tárolhatóak, ráadásul a vásárló jobban szemügyre tudja venni a terméket, könnyebben tud választani.
Az ilyen húsokat jellemzően védőgázas vagy vákuumos csomagolással forgalmazzák.
A védőgáz egy speciális gázkeverék: ettől egyáltalán nem kell megijedni, bevett és kiválóan működő tárolási/csomagolási mód az élelmiszeriparban. A gázkeverék valójában nem tartalmaz mást, mint a levegőben található természetes, szagtalan és íztelen összetevőket, egy módosított arányú összetételben, jellemzően
- szén-dioxidot (erre a kórokozók elszaporodásának megakadályozásához van szükség);
- nitrogént (melyet a csomagolás oxigéntartalmának csökkentésére használják, így akadályozzák meg az oxidálódást);
- vagy oxigént (amivel a húsok megőrizhetik friss, vöröses színüket).
A speciális csomagolásnak köszönhetően a termékek gyorsan a boltokba kerülnek, hosszabb ideig megőrzik frissességüket és eltarthatók (ezt egyébként pontosan jelzi a csomagolás). A védőgáz ugyanakkor jelentősen hozzájárul a higiéniához, mivel gátolja a csíraképződést, viszont nem befolyásolja kedvezőtlenül a hús zamatát, és nem jelent egészségügyi kockázatot. Ezt egyébként pontosan azzal érik el, hogy a levegőben lévő természetes gázok/összetevők arányát módosítják, ezért nem indul el a csíraképződést, mivel a létrejött közeg kedvezőtlen.
A minőség megőrzési/fogyaszthatósági időn belül a védőgázas csomagolás okozhat némi idegen szagot a termék kicsomagolását követően, de ez kis idő után megszűnik, mivel gyorsan átszellőzik a termék.
A vákuumos csomagolás másképp működik. A vákuumcsomagolás esetében a hús közvetlen környezetéből eltávolítják az „atmoszférát”. Míg a védőgázas csomagolásnál a megváltoztatott mennyiségű természetes gázok/összetevők gátolják a csíraképződést, ennél a csomagolástípusnál ezek teljes hiánya biztosítja azt.
Frissebb, mint gondolnánk
Az egyik gyakori ellenérv az előre csomagolt húsokkal szemben, hogy kevésbé frissek, mint azok, amiket a hentespultban vásárolhatunk. Ez egyáltalán nem állja meg a helyét: a Lidl a Pénzcentrum megkeresésére arról tájékoztatott, hogy beszállítóik naponta friss húst szállítanak logisztikai raktáraikba.
Onnan kerül az áru aznap délután vagy másnap reggel üzleteikbe - így minden nap friss húst kínálnak, mivel rövid és hatékony munkafolyamatokkal dolgoznak, a vágástól az értékesítésig.
A Lidlnél baromfi esetében ez a folyamat csak 48 órát vesz igénybe, így valóban nevezhető „frissen vágottnak“ a termék. Ráadásul független akkreditált intézetek rendszeresen vizsgálják a nyershús-termékeket,hogy élelmiszer-biztonság szempontjából minden feltételnek megfeleljenek..
Mit mond a séf?
Széll Tamás, Michelin-csillagos séf szerint érdemes szellőztetni a dobozból kivett húst: ezeknél a termékeknél is elmondható, hogy nem szabad a hűtőből kivéve, azonnal felhasználni őket, hanem egy tányéron hagyjuk „konyhahőmérsékleten” szellőzni 20-60 percig.
Széll Tamás nem javasolja, hogy mossuk a halat vagy a húst: így azonnal vizet szívna magába, a vizes felületet pedig nem lehet jól pirítani.
A dobozok alján található nedvszívó szivacstól/fóliától sem kell tartani: ennek a funkciója, hogy magába szívja a hús levét. Fontos tudni, hogy ez a folyadék nem vér.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.