A tej és tejtermékek ára hónapról hónapra nő, amit a vásárlók már érezhetnek.
Végítélet a magyar boltokban: a kenyér, a sajt, a paradicsom is több mint 30 százalékkal drágult
Rengeteg alapvető élelmiszer ára nőtt több mint 30 százalékkal Magyarországon egyetlen év leforgása alatt. Összességében pedig van több mint 20 olyan élelmiszer, ami átlagosan majdnem a harmadával került többe 2022 márciusában, mint 2021 márciusában. És ebben a számításban az árstoppos termékek benne sincsenek.
A legfrissebb magyarországi statisztikák szerint 2022. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 8,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Ilyen méretű infláció utoljára 2007 júliusában volt hazánkban. Az adatokból kolvasható, hogy 2021 márciusához viszonyítva az élelmiszerek ára átlagosan 13 százalékkal, a lakásjavító és –karbantartó cikkek ára 20,8 százalékkal, míg például a járműüzemanyagoké 11,4 százalékkal emelkedett.
Hiába azonban a 8,5 százalékos országos átlag, nem az emberek készülékében van a hiba akkor, ha ennél azért jóval nagyobb mértékű drágulást érzékel valaki akár egy átlagos bolti bevásárlás során is. A Pénzcentrumon most azt vizsgáltuk meg, hogy a KSH által rendszeresen közzétett, 180 terméket/szolgáltatást tartalmazó listán mely egységek voltak azok, amik a legbrutálisabb árnövekedésen mentek át 1 éves, illetve 1 hónapos távlatban.
Árapokalipszis a boltokban
Ha tehát jobban kitekintünk az egyes termékek egységnyi árváltozására, akkor azt találjuk, hogy bőven akadnak olyan termékek, amiknek az ára többszörösével növekedett az országos átlagnak. Ezen a listán is kiugróan az élen végzett
a paradicsom, aminek kilós átlagára egyetlen év alatt, 2021 márciusa és 2022 márciusa között 42,1 (!) százalékkal emelkedett.
Így amiért tavaly még csak 894 forintot kellett fizetni, azért immár 1 270-et kell. A paradicsomtól nem sokkal maradt el a rétesliszt, aminek a kilós átlagára 40,7 százalékkal, 221 forintról 311 forintra emelkedett. A drágulási toplista harmadik helyezettje pedig a tejes margarin lett, ebből a termékből egy 200-250 grammos darab átlagosan 38,3 százalékkal kerül most többe, mint tavaly ilyenkor – 303 forint helyett 419 forint.
A top három dráguló után a negyedik helyen a csirkecomb következik, ennek a kilós átlagára 660 forintról 884 forintra emelkedett a vizsgált időszakban, míg a zsemle darabja 30 forintról 40-re duzzadt, ami 33,3 százalékos áremelkedés 1 éves távlatban. Ezen felül viszont még további 5 termék volt, ahogy a grafikonon látszik is, aminek az ára több mint 30 százalékkal emelkedett. Ezek között pedig ott találjuk a fehér és a félbarna kenyeret, a trappista sajtot, az akácmézet és a falburkoló csempét is.
Sokatmondó adat, hogy a drágulási lista élén a 10 termékből 9 élelmiszer. És az összesített listán lefelé ennél nem sokkal jobb a helyzet. A 10 legjobban dráguló termék mellett ugyanis találtunk további 18 olyan terméket, aminek az átlagára 20-30 százalék közötti értékkel emelkedett 2021 március – 2022 március között. Ilyen volt például a 4 tojásos spagetti, a zöldpaprika, a csirkeszárny a tejföl, a bontott csirke, az uborka, az őrölt kávé, a kakaós csiga, a vaj, de például a konyhaasztal, a női szandál, a babakocsi vagy éppen a 14 karátos karikagyűrű is.
Összességében azt lehet elmondani, hogy a 180-as listán 28 olyan terméket találtunk, amiknek az ára 20 százalékkal nagyobb mértékben nőtt a vizsgált időszakban. Ezek közül 21 (!) termék élelmiszer volt, amiknek az átlagos drágulása 28,9 százalékos volt 2021 márciusa és 2022 márciusa között. Ez azt jelenti, hogy rengeteg, napi szinten használt élelmiszer ára Magyarországon
majdnem a harmadával lett több átlagosan 2022 márciusára 2021 márciusához képest.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Egészen pontosan ezekről az élelmiszerekről beszélünk:
- Paradicsom, kg
- Rétesliszt, kg
- Tejes margarin, 200–250 g, db
- Csirkecomb, kg
- Zsemle, 1 db
- Kenyér, fehér, kg
- Félbarna kenyér, kg
- Sajt, trappista, tömb, kg
- Akácméz, kg
- Spagetti, 4 tojásos, gyári készítésű, 500 g-os, db
- Zöldpaprika (szántóföldi és primőr együtt), kg
- Csirkeszárny, kg
- Tejföl, 20% zsírtartalom, 140–175 g-os, db
- Bontott csirke, kg
- Uborka, kg
- Őrölt kávé 200–250 g, csomag
- Hamburger, db
- Kései brugonya, kg
- Marhahús, rostélyos, csontos, kg
- Kakaós csiga, db
- Vaj, legalább 80% zsírtartalom, 100 g-os csomagolásban, db
Ebben a bődületes áremelkedésben ráadásul az árstoppal érintett termékeket nincsenek is benne. Pedig árulkodó a jelenség, hogy bár értelemszerűen az árstoppal érintett termékek ára nem emelkedett az azokból készülő vagy rokon termékek ára szinte kivétel nélkül itt szerepel ezen a listán. Ilyen a kenyér, a csirke egyes részei, amik nem a melle, a margarin (növényi olaj), a sajt, a tejföl vagy éppen a kakaós csiga.
Egy hónap alatt is keményen megszaladtak az árak
A legfrissebb statisztikákból az is látszik, egy év sem kell ahhoz, hogy az árak valósággal kilőjenek. Így történhetett meg például az, hogy 2022 február-március között
a zöldpaprika kilós átlagára 21,4 százalékkal emelkedett Magyarországon.
Miközben a paradicsomé 16,5 százalékkal, a tejes margariné 7,4 százalékkal, a banáné 6,6 százalékkal, a gurulós bőröndé pedig 6,1 százalékkal.
A top 10 maradék 5 helyezettje között, több mint 5 százalékos drágulással ott van még a csirkecomb, az őröl kávé, a zsemle, a női átmeneti kabát és a digitális vérnyomásmérő is. Illetve alig lemaradva, a 11. helyen ott van még a csirkeszárny is a maga 5,1 százalékos átlagos áremelkedésével.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.