November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Hajmeresztő drágulás a magyar boltokban: ennyivel többe kerül enni, mint tavaly szeptemberben
Júliusban még 4,6, augusztusban még 4,9 százalékos volt az éves infláció, amely szeptemberre 5,5 százalékra emelkedett a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint. A nyugdíjasokra vonatkozó infláció is nőtt: 4,2 és 4,4 százalékról 5 százalékra. Az elmúlt egy évben a szeszes italok, dohányáruk, illetve az üzemanyagok ára emelkedett jelentősen. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,2%-kal nőttek.
12 hónap alatt, 2020. szeptemberhez viszonyítva az élelmiszerek ára 4,4, ezen belül az étolajé 32,6, a margariné 15,4, a munkahelyi étkezésé 9,4, a baromfihúsé 9,2, a büféáruké 7,6, az éttermi étkezésé 7,3%-kal emelkedett. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 11,2, ezen belül a dohányáruk 17,8%-kal drágultak. A tartós fogyasztási cikkekért 5,1, ezen belül az ékszerekért 12,9, a szobabútorokért 11,6, a konyha- és egyéb bútorokért 10,6, az új személygépkocsikért 7,9%-kal kellett többet fizetni. A járműüzemanyagok ára 21,6, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 13,8%-kal magasabb lett. A szolgáltatások díja 3,2%-kal emelkedett, ezen belül a lakásjavítás és -karbantartás 13,5, a járműjavítás és -karbantartás 8,3%-kal került többe.
Egy hónap alatt, 2021. augusztushoz viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,2%-kal nőttek. Az élelmiszerek ára 0,2, idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) nélkül számítva átlagosan 0,4%-kal lett magasabb.
Az élelmiszereken belül a margarin 4,9, a szalámi, szárazkolbász, sonka 1,7, a párizsi, kolbász 1,5, a tojás 1,4, a péksütemények 1,3, az étolaj 1,0%-kal többe, a csokoládé, kakaó 2,2, az idényáras élelmiszerek 1,3%-kal kevesebbe kerültek.
A járműüzemanyagok ára 0,4, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 1,1%-kal nőtt. A tartós fogyasztási cikkek 0,9, ezen belül a televíziók, illetve a konyha- és egyéb bútorok 2,3, a szobabútorok 1,2, a használt személygépkocsik 1,1%-kal drágultak. A ruházkodási cikkek ára 0,7%-kal nőtt. A szolgáltatásokért 0,5%-kal kevesebbet kellett fizetni, főként az üdülési szolgáltatások 9,8 és a hírközlési szolgáltatások 2,7%-os árcsökkenése következtében.
2021. január–szeptemberben az előző év azonos időszakához képest a fogyasztói árak az összes háztartást figyelembe véve átlagosan 4,4, a nyugdíjas háztartások körében 4,0%-kal emelkedtek. A szeptemberi éves infláció viszont 5,5, illetve 5 százalékos volt.
Még tovább nőhet az infláció év végéig
Suppan Gergely a Takarékban vezető elemzőjének kommentárja szerint a várakozásoknak megfelelően, azonban a várakozásukat meghaladó mértékben emelkedett az infláció szeptemberben az előző havi 4,9%-ról 5,5-re, döntően az élelmiszerárak és tartós fogyasztási cikkek árainak vártnál nagyobb növekedési üteme miatt. Az utóbbi napokban meredeken megugró üzemanyagárak miatt a következő hónapokban a korábbi várakozásokhoz képest is jóval magasabb lehet az infláció, míg a tőzsdei gázárak elszállásának még beláthatatlan következményei lehetnek.
Noha a hazai háztartási energiaárak feltehetően nem változnak a közeljövőben, a gázárak megötszöröződése számos ágazatban megjelenhet, így a pékáruktól az élelmiszertermeléshez szükséges műtrágyáig jelentős mértékű drágulást okozhat.
A következő hónapokban bázishatások és a számos terméket érintő nemzetközi hatások miatt 6% fölé kerülhet az infláció, novemberben elérheti 6,5%-ot is, majd a jövő év elejétől meredeken visszaeshet. A vártnál jóval szélesebb körű, és meredekebb áremelkedések hatására az idei inflációs várakozásunkat 4,6%-ról 4,9%-ra, jövőre évit pedig 3,4%-ról 4,2%-ra emeljük, továbbra is érdemi felfeléé mutató kockázatokkal, amit a globális alapanyag-, nyersanyag-, alkatrészhiány, a nemzetközi szállítási árak elszállása és a globális energiaválság okoz.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az év elején mérsékelte az inflációt a sertéspestis következtében elszálló sertéshúsárak kiesése a bázisból, valamint a sertéshúsárak csökkenése. Ezzel szemben a tavalyi év elejéhez képest lényegesen gyengébb forint erősítette az inflációt, ami látszik a tartós fogyasztási cikkek esetében, az új autók árának emelkedését azonban a lényegesen magasabb műszaki tartalom is befolyásolja, azonban a faárak elszállása már érezteti hatását a bútorárakban is. A lakbérek és más piaci szolgáltatások árnövekedése jelentősen lefékeződött, sőt a fővárosban átmenetileg csökkent is.
Az üdülési szolgáltatások árait jelentősen mérsékelték a járvány második hulláma miatt meghozott újabb utazási korlátozások és az idegenforgalom ismételt zuhanása, míg a korlátozások feloldása miatt érdemi árnövekedésre lehet számítani, ami már megjelent a nyári hónapokban.
Ellentétesen alakulnak az élelmiszerárak is, a sertés, és általában a húsárak az utóbbi néhány hónapban csökkentek, ugyanakkor a gabona- és takarmányárak elszállása előbb-utóbb megjelenik a fogyasztói árakban is. A katasztrofális tavalyi gyümölcstermés miatt elszálltak a gyümölcsárak, ez azonban idén kiesett a bázisból, a búzaárak emelkedése miatt azonban emelkedhetnek a liszt és pékáruk árai. A kínálati oldal gyengülése, kapacitások kiesése párosulva a felfutó kereslettel magasabb inflációhoz vezethet, ugyanakkor idén a feltehetően javuló kockázatvállalási hajlandóság miatt a forint erősödhet, ami viszont mérsékelheti az inflációt.
A baromfihús árak 9,2%-kal emelkedtek, a tojás ára 5%-kal nőtt, a tej ára 1,5%-kal emelkedett, az étolaj 32,6%-kal, a munkahelyi étkezésé 9,4%-kal, a margariné 15,4%-kal, a büféáruké 7,6%-kal, a liszté 6%-kal, az éttermi étkezésé 7,3%-kal emelkedett. Szeptemberben a kenyér 4,7%-kal, a cukor 4,1%-kal drágult, míg a gyümölcsök árai 1,8%-kal csökkentek. Egyre erőteljesebben érezhető a forint tavalyi gyengülésének hatása is, amit tükröz, hogy több termékkategóriában is gyorsult az áremelkedés mértéke, amit a faárak miatt dráguló bútorok (a szobabútorok 11,6%-kal, a konyhabútorok 10,6%-kal drágultak), vagy a réz- és acélárak miatt dráguló tartós háztartási cikkek is fokoznak.
A háztartási energiaárak 0,6%-kal nőttek, a szén, a tűzifa és a palackos gáz árainak emelkedése miatt.
Az egyéb cikkek árai 9,8%-kal nőttek, ezen belül az üzemanyagárak 21,6%-kal emelkedtek, de a kategórián belül számos más termék áremelkedése is gyorsult. Mérsékeltebben, 3,2%-kal drágultak a szolgáltatások a magasabb tavalyi bázis hatására, míg a főszezon elmúltával 6,4%-ra mérséklődött az üdülési szolgáltatások árnövekedési üteme, ezen belül a belföldi árak 6,6%-kal, a külföldi utazások árai 6,4%-kal emelkedtek. Az albérleti piac lassú magára találása miatt 4%-kal gyorsult a lakbérek árainak növekedése szeptemberben. A lakásjavítás, karbantartás drágulása ugyanakkor továbbra is gyors, 13,5% volt, a háztartási szolgáltatásoké 7,4%, a járműjavításé pedig 8,3% volt szeptemberben.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.