Az ingatlanok előtti közterületek karbantartása számos kötelezettséget ró a tulajdonosokra, miközben a jogok korlátozottak maradnak.

Eltörli a szezont a Lidl és az Aldi: így próbálj meg ezután olcsón gyümölcsöt, zöldséget venni
Már közeledik a lecsószezon vége, de pár hétig még nagyban érik a magyar paradicsom és paprika. Ennek a két zöldségnek az ára nyáron jóval alacsonyabb, mint télen: a paradicsom kilója tavaly nyár közepén az Aldiban és a Lidlben akció nélkül 400 forint volt, (és eddig idén is 400 forintra ment le), a paprika pedig a jelek szerint tavaly (és idén is) 700 forintnál érte el a legolcsóbb periódusát, múlt télen a paradicsom 900 forintig kúszott fel, a paprika pedig 1200-1300 forintnál tetőzött a két diszkontban. A szezonalitás tipikus jele, hogy az idényzöldségek (- és gyümölcsök) árai télen majdnem duplájára emelkednek, hogy aztán nyárra újra mérséklődjenek.
Mára tényleg luxus lett egy tál lecsó: duplázódtak az árak 3 év alatt
Nem minden zöldség és gyümölcs mutat viszont már szezonalitást áraiban az Aldiban és a Lidlben. A G7 gyűjtése szerint például a banán ára egész évben stagnál, lényegében a legolcsóbb burgonya ára is nagyjából ugyanannyi évszaktól függetlenül. Ha a vöröshagyma és a sárgarépa elmúlt 12 hónapját nézzük, azoknál is nagyon hasonló mintát látunk: éves szinten ugyan van némi áremelkedés, de szezonalitás lényegében nincs, csak minimálisan hajlik a görbe.
Az is leolvasható a grafikonokról, hogy mintha alapvetően az alma árát sem az befolyásolná, hogy nyár van vagy tél, éppen terem-e az alma, vagy nem. A tárolás, az import lehetősége, a beszállítókkal kötött hosszú távú szerződések és más kereskedelmi körülmények lehetővé teszik, hogy az ellátás folyamatos és a fogyasztói ár stabil maradjon.
Csak három olyan termék volt, amely a klasszikus szezonalitás jegyeit mutatta az elmúlt 12 hónapban: az említett paradicsomon és paprikán kívül ilyen volt még a narancs, amelynek ára ellentétesen mozog a Magyarországon is megtermő két zöldséggel, azaz télen van a szezonja. A fehérrépa ármozgása pedig nem illik semmilyen mintába.
Eltörölheti a szezonalitást a diszkontok árazása?
Ahogy arról korábban beszámolt a Pénzcentrum is, a paradicsom-paprika árak ingadozását kihasználva lehet nyár végén elkészíteni a filléres lecsót, illetve télire eltenni néhány üveggel a nyár ízeiből. Az is kétségtelen, hogy a dinnyeszezont sem törölték el, éppen ellenkezlőleg: június óta tart a dinnyeháború a boltokban. Hamarosan már 99 forint/kg-os árakkal találkozhatunk, ha ismétlődik a avalyi forgatókönyv. Aztán ott a csemegekukorica, amelyre szintén érvényes még a szezonális hatás.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Lehetséges, hogy néhány zöldség és gyümölcs esetében a diszkontokban már nem mutatkozik meg az árakban, mikor van idény, viszont az biztos, hogy amíg a téli répák hűtőházakból kerülnek a polcra, idényben a szabadföldi magyar árukat lehet megvenni, ez pedig nem utolsó szempont. A piacokon vásárolva pedig biztosan megmutatkozik az árban is a szezonális hatás, mégha az Aldiban, Lidlben már nem is.
Ezenkívül ne feledkezzünk arról, hogy nem csak a spórolás érdekében érdemes figyelni, mikor van egy-egy gyümölcsnek a szezonja. Sokkal egészségesebb ugyanis szezonálisan étkezni, és mindig több tápanyag van abban a gyümölcsben, amit frissen szedve tesznek a boltok polcaira, mint azokban, amik hűtőházakban vártak hónapokig, mire az üzletekbe kerültek. A szezon zöldségeinek-gyümölcseinek követésében segít a HelloVidék szezonális naptára:

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


