November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
2020-as évben az élelmiszervásárlás volt a magyar internetezők második kedvenc témája, ami nem is csoda: a járvány alatt kardinálisan kérdéssé vált a mit, honnan és mennyiért. 2021-ben pedig egyre inkább foglalkoztatja a vásárlókat a termékek származása is, törekszenek a hazai termékek választására. Ezzel párhuzamosan a kormány több bejelentésével egyértelművé tette, hogy kiszorítaná a külföldi kiskereskedelmi láncokat Magyarországról. Ez azonban könnyen vásárlói felháborodáshoz vezethet. A Pénzcentrum felmérésében arra keresi a választ, hogy mi a vásárlók véleménye a hazai termékekről, a boltok termékkínálatáról, és min lehetne javítani, mivel lehetne őket a magyar árucikkek vásárlására ösztönözni.
Tavaly decemberben fogalmazta meg nyílt hadüzenetét Lázár János kormánybiztos a külföldi a kiskereskedelmi láncok ellen. Portfolio Csoport által szervezett Agrárszektor Konferencia 2020 online rendezvényen elhangzottak szerint a kormány jövőbeli tervei között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása is, amihez nyíltan protekcionista politikát fognak folytatni. Ezt megerősítette az, amint már idén, február 4-én Orbán Viktor a Gazdasági Évnyitón mondott. A miniszterelnök sajnálatát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az ügyben az elmúlt 10 évben egyelőre nem történt előrelépés, pedig azóta szerepel a kitűzött célok között.
Valóban ismertek megszólalások korábbi évekből is, amelyekben megjelenik az igény a kormány részéről, hogy a hazai kiskereskedelem – különös tekintettel az élelmiszerláncokra – magyar többségi tulajdonban legyen. Amióta viszont Lázár János nyíltan hadat üzent a multiknak, a magyar termékek arányai a diszkontok polcain, és a magyar és nem magyar tulajdonú üzletek összehasonlítása folyamatos közbeszéd tárgya. Utoljára Nagy István agrárminiszter a növekedés.hu-nak nyilatkozta azt a kérdéssel kapcsolatban:
Stratégiai fontosságú kérdésnek tartom a kiskereskedelmet. Jelenleg olyan mértékű nyereség képződik a szektorban, majd ezt követően hagyja el az országot, amit nem lehet annyiban hagyni.
Raskó György agrárközgazdász szerint az ilyen bejelentéseknek nincs realitásuk: a Magyarországon jelen levő multikat piaci úton nem lehet kiszorítani. A szakember az Agrárszektor kérdésére elmondta: adminisztratív úton elképzelhető lett volna a multik elüldözése, viszont ahhoz az EU-nak is lenne egy-két szava. Nem valószínű, hogy engednének ilyen lépést, viszont rendelkeznek a kiskereskedelmi láncok megvédéséhez szükséges minden eszközzel. Az adminisztratív kiszorítás egy "blöff" Raskó György szerint, aki azt is elmondta, hogy
a vásárlók részéről is komoly felháborodásra lehetne számítani.
A Pénzcentrum sem először foglalkozik a kérdéssel, amelyet számtalan aspektusból meg lehet vizsgálni: mennyiben érintené jól, vagy rosszul a vásárlókat, ha a kormány beváltja ígéreteit? Drágább lenne a bevásárlás? Milyen helyzetbe kerülnek majd a kiskereskedelemben dolgozók? Érdekli egyáltalán a magyar vásárlókat, milyen tulajdonban van a bolt, ahol vásárolnak? Van igényük rá, hogy magyar termékeket vegyenek?
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Igazság szerint a kiskereskedelmi élelmiszerüzletek már most sokat tesznek azért, hogy minél nagyobb arányban legyenek hazai termékek a kínálatukban, ezekről a törekvésekről aktuálisan mindig be is számolunk. Korábban a boltláncokat is megkérdeztük azzal kapcsolatban, mit tesznek a vásárlói igények kielégítése, és a magyar termelők, gyártók támogatása érdekében. Egészen sokféle törekvésre derült fény, amelyek nemcsak a magyar termelők támogatására, hanem a nagyobb fenntarthatóságra is irányulnak.
Egy friss kutatásból pedig most az derült ki, a magyar fogyasztók valóban egyre nyitottabbak a hazai termékek iránt, az ár és a minőség mellett fontos számukra azok eredete is. Az elkötelezettség szintjében viszont még van tennivaló: a „Ha a magyar termék drágábban kapható, mint a külföldi, hajlandó magasabb árat fizetni érte?” kérdésre csupán a válaszadók 11%-a válaszolta, hogy mindenképpen a magyar terméket választaná. A kutatás rákérdezett a hazai termékválasztékon belül a kistermelői szegmensre is. 17%-uk szerint ez nagyon fontos, ők a kistermelői termékeket preferálják. A válaszadók 58%-a csak abban az esetben veszi le a polcról ezeket az árukat, ha az jobb minőséggel párosul. Egynegyedük egyáltalán nem figyel erre, számukra csupán a „hazai címke” a lényeges.
Felmérést készít a Pénzcentrum!
A Pénzcentrum legújabb felmérésében arra keresi a választ, miért keresik elsősorban a vásárlók a magyar termékeket, milyen elvárásaik vannak a boltokkal szemben, illetve mi motiválhatná őket arra a jövőben, hogy inkább a hazai árukat válasszák. Kérjük, hogy válaszaiddal segítsd te is a munkánkat!
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.