Az alkoholmentes szegmens, ami az alkoholmentes lagereket és radlereket is tartalmazza, az elmúlt 10 évben jelentős növekedést mutatott.
Csúcsdrágulással indul a tavasz: ezek a termékek kerülnek 15-40 százalékkal többe, mint tavaly
Egyértelműen leolvasható a járvány hatása a legnagyobb dráguláson, és árcsökkenésen keresztül ment termékek listáján: az egekben a digitális lázmérők és a karikagyűrűk ára. A biciklis szezon és a tavasz beköszöntét jelzi a kerékpárok és az átmeneti kabátok drágulása. Azon sincs semmi meglepő, hogy kilőttek a tojásárak: erre hónapok óta lehetett számítani. Mi jöhet még idén tavasszal? Feltehetően további drágulás. Mutatjuk a márciusi hónap legdrágább termékeinek toplistáját.
A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint 2021. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkkal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál - ez jelentős emelkedés, hiszen februárban még 3,1 százalékos volt a mért infláció. Az elmúlt egy évben leginkább a szeszes italok, dohányáruk és az üzemanyagok ára emelkedett jelentősen. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,7 százalék-al nőttek - ez megegyezik a januárról februárra történt áremelkedések mértékével.
Az alapélelmiszerek között is akadnak olyan termékek, amelyek drasztikus dráguláson mentek át egy év alatt: az étolajé 21,3, a liszté 8,2, a cukoré 7,6, a rizsé 6,8, a munkahelyi étkezésé 6,6, a tojásé 6,4 százalékkal emelkedett. A sertéshús ára 7,8, a sajté 1,9 százalékkal csökkent. Az élelmiszerek ára átlagosan 2,7, a tartós fogyasztási cikkeké 3,6 százalékkal emelkedett, ezen belül az új személygépkocsik 11,4, a szobabútorok 5,4 százalékkal kerültek többe.
A járműüzemanyagok ára 17,7 százalékkal magasabb lett.
Az egy év alatt leginkább megdrágult termékek listáját - azok közül, melyeknek a KSH havi szinten közli az átlagárát - mégis a kontaktlencse vezeti: 43 százalékkal kerül többe, mint tavaly márciusban. Dobogós továbbá az akácméz 28,3 és az étolaj 27,6 százalékos áremelkedéssel.
Jól látható a toplistán a járvány hatása: a digitális lázmérők ára is jócskán felkúszott, ezt a megugró kereslet okozhatta. A karikagyűrűk árváltozása pedig szorosan kötődik az arany árfolyamhoz, a benzin, gázolaj és dohánytermékek áremelkedése pedig feltehetően nem lep meg senkit. A top15-be tavalyi vesszőfutása után még mindig befér az alma, és az sem meglepő, hogy a férfi kerékpár felverekedte magát - itt a tavasz, nemsokára jön a biciklis keresletrobbanás és készlethiány a (web)áruházakban.
Ugyanígy tükrözik a legnagyobb árcsökkenést mutató termékek is a vírusválság és a járvány hatásait: hatalmasat csökkent a parkolás költsége például, köszönhetően az ingyenes parkolásnak. (A szemétszállítás díjának ilyen mértékű csökkenésének hátterében pusztán az áll, hogy a KSH már nem a havidíjat, hanem egy ürítés díját tünteti fel - így ha hetente viszik el a szemetet, nem csoda, hogy most a statisztika kb. negyedakkora árat mutat.) A lábbelik árcsökkenése is a karantén, korlátozások hatását mutatjuk: a női szandálok 8,4, a férfi szabadidőcipők 5,3 százalékkal lettek olcsóbbak egy év alatt.
Márciusban ismét lecsapott az infláció
Egy hónap alatt, 2021. februárhoz viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,7százalékkal nőttek, akárcsak januárról februárra. Az élelmiszerek 0,4 százalékkal drágultak, ezen belül a tojás 2,7, az étolaj 1,6, a baromfihús 1,4 százalékkal többe, a száraztészta 1,3, a szalámi, szárazkolbász, sonka 1,1 százalékkal kevesebbe került. A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 1,3 százalékkal nőtt, ezen belül a dohányáruké 2,1 százalékkal.
A járműüzemanyagok ára 6,6 százalékkal lett magasabb!
Ami a havi drágulási toplistát illeti, a szezonális hatást mutatja férfi és női átmeneti kabát drágulása. A gyerek kabátok talán azért nem drágultak, mert digitális oktatásban ki lehet húzni akár addig is, hogy rögtön pulcsira lehessen cserélni a meleg kabátot? Lehetséges.
Az sem meglepő, hogy a tojás felkerült a havi drágulási toplistára: darabára 44,2 forintról 45,4-re kúszott fel, és ez még korántsem a vége. Korábban a Pénzcentrum is beszámolt, milyen együttes hatások vezetnek majd a tojás drasztikus drágulásához húsvét után:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Természetesen ebben a hónapban is volt olyan termék, amely olcsóbb lett, főként a szezonalitásnak köszönhetően - mint pl. a narancs és a citrom. A legnagyobb árcsökkenést mutató termékek 10-es toplistáján most 11 foglal helyet, mert a kakaópor és a csemeszalonna ugyanúgy 1,5 százalékkal lett olcsóbb.
Mi jöhet még?!
Azt már tudjuk, hogy a tojás drágább lesz tavasszal, és várható a takarmányárak emelkedésének következményeként minden állati eredetű termék (húsok, tej, tojás) drágulása. Elemzők szerint az infláció tavaszi megugrása is borítékolható: ez a márciusi áremelkedés nem is számít meglepően magasnak.
A következő két hónapban az alacsony bázis miatt még jelentősebb lehet az áremelkedés, a Portfolio-nak nyilatkozó közgazdászok szerint akár 5% környékére is ugorhat a fogyasztói árindex. Az igazi kérdés azonban az, hogy a tavaszi bázishatás miatti megugrás után az újranyitás mekkora inflációt hoz. Sokan
számítanak arra, hogy globálisan elindul egy sokkal erősebb áremelkedés az elhalasztott kereslet és a hosszabb-rövidebb kínálati fennakadások miatt, ez pedig Magyarországon is éreztetné a hatását.
Emellett a magyar újranyitásnak is lenne árfelhajtó hatása, így a május utáni magas infláció sem számítana meglepetésnek, de ezzel kapcsolatban egyelőre teljes a bizonytalanság - írja a Portfolio. A forint árfolyamának ingadozása és a tartósan magas infláció viszont lépésre késztetheti az MNB-t is. A jegybank már jelzést is küldött a piacnak, március végén egyik fő kockázatként emelték ki friss inflációs jelentésükben, a kamatdöntő ülés utáni sajtótájékoztatón pedig kijelentették, készek lépni, ha az áremelkedés tartós és jelentős marad tavasz után.
Felmérést készít a Pénzcentrum!
A Pénzcentrum legújabb felmérésében arra keresi a választ, miért keresik elsősorban a vásárlók a magyar termékeket, milyen elvárásaik vannak a boltokkal szemben, illetve mi motiválhatná őket arra a jövőben, hogy inkább a hazai árukat válasszák. Kérjük, hogy válaszaiddal segítsd te is a munkánkat!
Nagyon fájni fog, ha egyszer ki kell józanodni az árrésstopból: érik a katasztrófa a hazai boltokban
Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








