Plafonon az üzemanyagár: így érhet véget a horror a magyar kutakon

2021. március 24. 05:39

Már nem számít jelentősebb üzemanyagár-emelkedésre a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Grád Ottó a Pénzcentrumnak elmondta, hogy az utóbbi 4 hónap folyamatos áremelkedése egyfelől a Brent olaj világpiaci árának növekedésére, másrészt a forint gyengülésére vezethető vissza - ám szerinte mostanra mindkét mutató elérte a mélypontját. Ráadásul az üzemanyagokra kivetett jövedéki adó is csökkenni fog, hiszen az olajár az előző negyedévben átlépte a jogszabályban meghatározott sávot. Ezt pedig forintokban is megérzik majd az autósok.

Bár a hazai üzemanyag-fogyasztás nem csökkent olyan drasztikus mértékben, mint a tavaly tavaszi lezárások alatt, az ágazat így is megérzi a korlátozásokat.

A tavalyi évnek úgy indult neki az ágazat, hogy reméltük, folytatódni fog az az emelkedő trend, ami már öt éve tart. Mind országos szinten, mint a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatainak kútjainál is évről évre növekedett az üzemanyag-értékesítés. 2020-ban is január-februárban még azt tapasztaltuk, hogy magasabb volt az értékesítési volumen, mint 2019. első két hónapjában, azán márciustól már érződött a járvány hatása. Áprilisban volt olyan hét, hogy 30 százalékkal visszaesett az üzemanyag-fogyasztás az előző év hasonló időszakához képest. A tavaszi kiesés valamelyest korrigálódott a nyári hónapokban, bár a különbség egyre csökkent, végül a tavalyi számok még így is elmaradtak a 2019-esektől

- mondta a Pénzcentrumnak Grád Ottó. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint ugyanez volt érzékelhető 2021-ben is: a különbség folyamatosan csökken, de fogyasztás tekintetében még mindig nem értük utol az utolsó  "békésebb hónapokat". Jelenleg a szakember szerint az jelenti a bizonytalanságot, hogy senki nem tudja, a következő időszakban mire számíthatunk: bár a kormányzat nyitott lenne a lazításra, a járványügyi adatokból arra lehet következtetni, hogy a korlátozások még jó ideig velünk fognak maradni - ezek pedig továbbra is csökkentett üzemanyag-igényt eredményeznek.

Ezzel párhuzamosan pedig megindult egy jelentős áremelkedés is: Grád Ottó emlékeztetett, két alapvető paraméter befolyásolja a magyarországi üzemanyagok árát. Egyfelől az a Brent olaj világpiaci ára, illetve a forint-dollár árfolyam, az utóbbi hónapokban pedig mind a kettő az üzemanyagár-áremelkedés irányába változott.

Tavaly nyáron volt olyan, hogy a benzint már 300 forint alatti literenkénti áron is lehetett tankolni, ez az akkori, 20 dolláros hordónkénti olajárra volt visszavezethető. A túltermelési sokk megszűnt, a piacon pedig beállt az egyensúly a kereslet-kínálatban, stabilizálódott a helyzet, emiatt a kőolaj ára lassú, de folyamatos emelkedésnek indult

- mutatott rá a szakértő. Az áremelkedés pedig felgyorsult a vakcinák megjelenésével, az egész világ reménykedni kezdett abban, hogy a korlátozások idővel csökkenthetőek lesznek, a gazdaságok pedig magasabb fordulatszámra kapcsolhatnak. Ám a főtitkár szerint mára az is látható a piacon, hogy a járványon még nem lett úrrá a világ:

A héten bejelentett üzemanyagár-csökkenés egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a Brent jegyzésének folyamatos emelkedése megállt. A 70 dolláros plafonról a napokban visszapattant a 60-65 dollár körüli szintre. Komolyabb áremelkedés vélhetően már nem várható, a kőolaj ára ebben az 50-70 dollár közötti sávban fog mozogni annak függvényében, hogy éppen milyen hírek érkeznek a járványhelyzetről.

Emellett a dollár, illetve az euró árfolyama is csúcsközeli volt az utóbbi időszakban a forinthoz viszonyítva, viszont egyik sem süllyedt új mélypontra. Összességében tehá, a dollár árfolyama, illetve a kőolaj ára is visszapattant a felső plafonról, stabilizálódni látszanak a magyar üzemanyagárakat befolyásoló paraméterek - összegezte Grád Ottó.

Ami szintén csökkentheti az árakat, hogy április elsejétől újra az alacsonyabb jövedékiadó-sávban kerülnek majd forgalomba az üzemanyagok: az adót tavaly emelték meg, mivel a jogszabály szerint, ha az előző negyedévben a Brent olaj hordónként átlagára 50 dollár alatt van, akkor emelni kell az üzemanyagok adótartalmán. Az első negyedévben a jegyzésár átlaga 60,38 dollár volt a NAV hivatalos adatai szerint.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Így pedig a jogszabály értelmében áprilistól 110,35 forint lesz a jövedéki adó egy liter gázolajra, ugyanennyi benzinre pedig 120 forint

- ismertette Grád Ottó. Így pedig a gázolaj esetében nettó 10 forinttal csökkenhet a literenkénti ár, a benzin pedig nettó 5 forinttal kerülhet majd kevesebbe literenként április elsejétől.

Miért drágul az üzemanyag, ha olcsó az olaj?

Sokaknak elsőre furcsa lehet, hogy a Magyarországon érvényben lévő jogszabályok szerint, ha negyed évig túl olcsó az olaj, akkor árat kell emelni. Ám a költségvetés szempontjából nagyon nem mindegy, hogy mennyibe kerül az üzemanyag Magyarországon, és az után mennyi adó folyik be.

Hogy érzékeltessük, mennyire fontos eleme a jövedéki adó a magyar költségvetésnek: ez az adónem nagyjából 1000-1200 milliárd forintos bevételt jelent egy évben - legalábbis az elmúlt évek költségvetései rendre így számoltak. Az áfa mellett a jövedéki adó az egyetlen, ami ezer milliárd feletti adóbevételt generál a fogyasztáshoz kapcsolt adók közül. A befolyó összeg kétharmada az üzemanyag-forgalomból, egyharmada pedig az egyéb termékek (jellemzően dohány és alkohol) értékesítéséből származik.A sávos rendszerre azért van szükség, mert ha nagyon alacsony az üzemanyagár, akkor kevesebb bevétele lenne az államnak a tervezettnél, és ráadásul az áfa is a jövedéki adóval terhelt üzemanyagár után számolandó - enélkül jó eséllyel fel is borulna az éves költségvetés, ha valamilyen előre nem látható esemény, például egy világjárvány miatt bezuhannak az árak.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?