2 °C Budapest

Elegük lett a magyaroknak: már nem veszik olyan lelkesen ezeket a kütyüket

2020. október 27. 10:42

Az informatikai, híradástechnikai cikkek piaca 30 százalékkal esett a hagyományos boltokban a nyári és az őszi hónapokban. A járvány itt is formázott egyet a vásárlási szokásokon, pedig ez az egyik legkedveltebb vásárlótér. A mobil termékkör még feltornászhatja a számokat, de ez is a járvány alakulásán múlhat.

A statisztika heti monitoros legfrissebb adatközléséből is az derül ki, hogy a különféle műszaki ketyerékből sokkal kevesebbet vásárolunk, mint korábban a hagyományos boltokban - írja a blokkk. De a webáruházakban is óvatosabban huzigálják a bankkártyákat a vásárlók a drágább holmik válogatásakor.

Október első harmadában 30%, előtte szeptemberben harmadnyi volt a visszaesés az online kasszaadatok alapján. A szeptemberi hónapban még az iskolakezdés sem javított sokat: a hónap első hetében "csak" 20% volt a visszaesés, amit viszont olyan zuhanás követett, aminek eredője lett az egész hónapban összeszámolt 30% feletti esés (tehát a hónap további részében jócskán 30% feletti volt a visszaesés). És az augusztus sem mutat szebb képet, ráadásul tovább lapozgatva visszafelé a naptárban júliusban is 20% volt a csökkenés.

Június volt az utolsó hónap, amikor többet vásároltunk a hagyományos boltokban informatikai, híradástechnikai cikkekből, de ez sem volt sokkal több az előző évinél, csak 5-6% körüli növekményt jelzett a heti monitor.

Hiába volt home office és digitális tanrend, amikor éppen kütyükből kellett azért vásárolni a boltokból otthonra (a munkaadó cégek ezt maguk meg is tették), a március közepén bevezetett 15 órás zárás és a hónap vége tájékán beléptetett kijárási korlátozás azért visszafogta a vásárlásokat ezen a piacrészen is. Igaz, hogy az informatikai, híradástechnikai boltok 15 óráig a kijárási korlátozás alatt is nyitva lehettek, mivel munkavégzéshez szükséges portékákat árultak, de a babkonzerv és a szappan spájzolása közepette óvatossá váltak a vásárlók mindenütt.

Az óvatosság azt is jelentette, hogy ami drágább - ez egy járványtól független vásárlási szokás, de a koronavírus rátett erre egy jókora lapáttal -, abból visszafogják magukat a kosztpénzt és az egyebekre jutó apanázst beosztó háziasszonyok a bevásárlólista összeállításakor.

A nyári hónapokban a pihenés és a nyaralás vitte a pénzt, a második hullám pedig az őszi hónapokban nyomta rá bélyegét a kütyűk vásárlására.

A statisztika adatai is arra utalnak, hogy a súlyosabb második hullám kevesebb boltlátogatásra és több latolgatásra kényszeríti a vásárlókat, ami a pénztárcák nyitogatásában is látszik szinte minden boltban. A nagyobb értékű műszaki cikkek vásárlásának visszafogása a családi költekezésben kitűnik a boltos statisztikában is. Igaz, itt összevonva összegezik a műszaki cikkeket a bútorokkal, és a legutóbbi hónapok adatai ebben a viszonylatban is jókora visszaesést mutatnak.

Pedig az esztendő jól indult, 6-10%-os növekedésekkel, de az áprilisi mélypont a kijárási korlátozás alatti nyitvatartás mellett is közel negyedével kisebb piacot hozott. Júliusban ugyan volt egy 9%-os ugrás, de a nyári hónapok, augusztus és szeptember nagyságrendjét tekintve 10-15%-os eséssel zártak.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Pedig mobilra költenénk a legtöbbet

A korábbi években, így 2019-ben 445 milliárd forintot költöttünk el különféle informatikai, híradástechnikai cikkekre, a legnagyobb szelete pedig ennek a piacnak a mobiltelefon volt, 164 milliárd forinttal. Egy évvel korábban 404 milliárd forintot szórtunk el ketyerékre, ami 10%-os növekedést takart. Ennek a felét egyébként a mobiltelefonok hozták.

Kütyüt persze nem csak a műszaki áruházakban lehet vásárolni, nem is csak a weben, hiszen a szupermarketek, a picurka szakboltok, vagy éppen még egyes diszkontok is kínálnak belőle időnként. 2020 első felében a már említett home office és a digitális tanrend is megtette ugyan a magáét, és a korábbi évekhez hasonlóan a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban. Többet költünk ráadásul mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre.

A járványhelyzet is feldobta a mobilvásárlásokat is, bő negyedével többet költöttünk rá, mint korábban már első negyedévben. Ez érthető is, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul szerepe a kapcsolattartásban - különösen egy súlyos járványidőszakban, vagy éppen a kijárási korlátozás közepette - sok magyarázgatást nem igényel. És a vásárlók úgy tűnik, nem is sajnálták rá a pénzt, miközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebb arányban emelkedett:

A weben sem hasít a piac

Ezt jelzi a rengeteg akció is az őszi hónapokban, de a statisztika is: a webáruházak forgalma akkor ugrott nagyot, amikor a többi bolt áprilisban és május első felében zárva volt. De júliusban és augusztusban már fékezett a piac, a bővülés mértéke "csak" 20-25% között volt. Ez még kisebb is ráadásul az előző évinél.

Az első nyolc hónap webáruházi növekedése persze tekintélyes, 40% körüli, de nagyságrendjét nézve ez összességében nem nagyobb megugrás az előző évinél. És pénzünk 90%-át így is a hagyományos boltokban költjük. Az előrejelzések is óvatosságot tükröznek a vásárlási szokásokban, költekezésben, a járvány pedig felfelé fut még. És ma nem tudni, pontosan meddig. Ez a bizonytalanság rányomja bélyegét a költésekre is, de mivel ezek ott voltak a korábbi évek legnépszerűbb ajándékai között is, a Black Friday és a karácsonyi ajándékvásárlásban is lehetnek majd nyomai a vásárlók eddigi óvatosságának is.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?