16 °C Budapest

Így tehet tönkre a Facebook, Insta: percek alatt durván eladósodhatsz

2019. október 27. 13:01

A közösségi média nemcsak a mentális egészségünkre, de a pénzügyeinkre is negatív hatással lehet a pszichológusok szerint. A közösségi platformokat használó fiatalok közel fele költ olyan dolgokra, amelyek számára feleslegesek, csak azért, mert az általuk kedvelt influencert akarják követni. Pedig a közösségi véleménybefolyásolás, az "instacelebkedés" sem szórakozás, hanem munka: a posztolók pénzt vagy termékeket kapnak a bejegyzéseikért, a hirdetést tényét pedig kötelesek megjeleníteni a posztoknál. Sokan ennek ellenére azonnal megrendelik a reklámozott terméket. Szakértők szerint ez a káros magatartás még jó ideig fogja meghatározni a Z és az Y generáció fogyasztási szokásait, holott pénzben is kifejezhető károkat okoz.

Tízből négy ember vásárolna drágább árut, még akkor is, ha ugyanabból olcsóbbak is rendelkezésre állnak, hogy azon kevesek közé tartozzanak, akik megengedhetik ezt maguknak. Ez nagyban köszönhető az influencereknek - azoknak, aki a közösségi médiában jelentős követőtáborral rendelkeznek. Jellemzően ilyenek az utazók, írók, sportolók, tudósok, vállalkozók, vallási vezetők, akik közül sokan ezt a hírnevet arra használják, hogy szponzorációs szerződéseket kössenek különféle termékekre. A követőik jelentős része ugyanis szeretne hasonlítani az influencerekre, és ezért ugyanabban a ruhákba és kiegészítőkbe fektetnek be, mint az általuk követett hírességek.

Természetesen ez sem egy új jelenség, a pszichológusok szerint azonban a mai influencerek sokkal nagyobb sebességre kapcsoltak a befolyásolásban. Ennek természetesen jelentős köze van a technológia elterjedésének is - például ha látunk egy termékmegjelenítést valamelyik általuk követett influencernél, akkor azt akár 5 másodperc alatt is meg tudjuk rendelni. A cipő, repülőjegy vagy telefon akár még aznap a tiéd lehet.

A pszichológusok azonban felhívják a figyelmet, hogy mindez csak pillanatnyi öröm, amit a dopamin-túltengés okoz, ez azonban roppant gyorsan elillan, amikor a sokadik ilyen "muszájvásárlás" után eljutunk a pénzügyi katasztrófához. És a pénztelenség sokkal hosszabb időtávon fejti ki a hatását, mint a tárgyak megszerzése okozta öröm.

A világ legkedveltebb Instacelebeinek bejegyzéseiben átlagosan 2 és félmillió értékű termékelhelyezés szerepel, és a brit CreditKarma nevű fintechcég kutatása szerint a 40 évnél fiatalabb emberek egyharmada az influencerek életstílusa után vágyakozik. A cég azt is kiszámolta, hogy ennek fenntartásához 644 milliós fizetésre lenne szükségük - ez ugye meglehetősen messze van egy átlagos életszínvonaltól, tegyük hozzá - számol be az Independent.

A Z és az Y generáció brit képviselői összesen minden hónapban 150 millió forintot költenek a közösségi média csillagainak utánozására a lap szerint, és körülbelül 70 százalékuk emiatt adósságba is veri magát. Ez azért is lehet, mert a fiatal generáció jellemzően nem annyira tudatos pénzügyileg, így szóba sem jöhet például a nyugdíj elő-takarékoskodás.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Jo Hemmings, a hírességekre specializálódott viselkedéspszichológus szerint a kép megtévesztő, mert az Instaposztokban és Facebook-bejegyzésekben szereplő kép gyakran nagyon távol áll a valóságtól. Ráadásul arra is felhívja a figyelmet, hogy ez sokesetben nem is szórakozás az "influencereknek", hanem főállású munka, hiszen az előre leszerződött posztokért meglehetősen sok pénzt kapnak, vagy magát a reklámozott tárgyat kapják meg. Ezt egyébként könnyen ellenőrizhetjük, ha a bejegyzések mögött, a leírásban vagy a hashtegekben feltüntetik a hirdetést. A legtöbbször egyszerűen megjelenítik valamilyen módon, hogy "fizetett tartalom".

A szakértők megjegyzik, hogy mindez cska ideiglenes lehet, és egy tanulási folyamat után eljuthatunk oda, hogy leszokjunk erről a káros vásárlási szokásról. Bár abban is egyetértenek a szakértők, hogy ez nem a közeljövőben várható. Pedig ez a káros fogyasztási magatartás pénzben is kifejezhető hátrányokat eredményez.

NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. május 19. hétfő
Ivó, Milán
21. hét
Május 19.
Forrásvizek napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?