Itt a boltok piszkos trükkje: így vezetnek meg, hogy többet költs

2019. augusztus 6. 14:48

Észrevetted, hogy egyes közepes és a nagy kiszerelésű termékek árai között szinte minimális az árkülönbség? Te is azt hiszed ilyenkor, hogy jól jársz a nagyobbal? Nagyon tévedsz.

Aki szokott itthon népszerű kávéházláncokban fogyasztani, az egészen biztosan észrevette, hogy a három méretváltozat közül - kicsi, közepes és nagy - a közepes méretűért gyakran szinte ugyanannyit kell fizetni, mint a nagyért. 

Ha te is választottad már a nagyobb méretet a közepes helyett a minimális árkülönbség miatt, akkor a csaló effektus (decoy effect) áldozata lettél - számol be a BBC egy friss cikkében. Ebben az esetben a viszonylag drága közepes méretű kávé arra készteti a vásárlót, hogy fizessen többet, mint amennyit egy kávéra szánt volna. 

De nem csak a kávézók, az egyik legnépszerűbb gyorsétteremhálózat is alkalmazza ezt a trükköt itthon: a Gyáli úti Mcdonal’s éttermében a 2,5 dl-es narancslé 460 forintba kerül, a 4 dl-es 480-ban. ez alapvetően több pénz, mint amennyit egy pohár üdítőért szívesen kiadnánk, de azt érezhetjük, hogy a nagyobb, de csak 20 forinttal drágább kiszereléssel már jó üzletet kötöttünk.

Ha a megfelelő módon fogalmazza meg egy cég az opciókat, akkor könnyedén elcsábíthatja az embereket a magasabb árú termékek irányába 

 - mondta el Linda Chang, a Harvard Egyetem pszichológusa.A csalóhatást először egy olyan marketingstratégiaként vizsgálták, amely befolyásolhatja a fogyasztói döntéseket, ám a legfrissebb kutatások azt mutatják, hogy erős hatása lehet a toborzásban, az egészségügyben, sőt a politikában is. 

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Felfedi, milyen könnyedén befolyásolja ítéletünket a tények bemutatásának összefüggései - még akkor is, ha ezeknek a kiegészítő információknak nincs hatása az általános ítéletre. Aki megismeri a csaló hatást, kevésbé lesz fogékony erre a tudatalatti befolyásolásra. 

Mindegyik esetben a "csalit" úgy tervezik, hogy hasonló, de kissé kevésbé vonzónak tűnjön, mint a többi lehetőség, azaz a "célpont", és ez az összehasonlítás növeli a cél kívánatosságát. A különböző méretű termékek kiválasztásait vizsgáló kísérletek során felfedezték a jól megtervezett csalétek használatát, amelyek akár a döntéseink 40 százalékát is megváltoztathatják a pozitív, azaz a nagyobb kiszerelés irányába.

NEKED AJÁNLJUK
Jön a nyári kupondömping a SPAR-nál!

Több száz termék akár féláron – indul a SPAR nyári kuponakciója! Júliusban visszatérnek a SPAR kuponnapok, ahol nemcsak a strandtáskád, hanem a bevásárlókosarad is tele...

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. július 5. szombat
Emese, Sarolta
27. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?