Kérjük a panaszkönyvet: ezért titkolózhatnak holnaptól a boltok

2019. április 25. 21:05

Április 26-án, pénteken lép hatályba az a szabály, hogy a vásárló nem láthatja a régebbi beírásokat a panaszkönyvben, hivatalos nevén vásárlók könyvében. A boltosok szerint nem nagyon használják a vásárlók, egyébként pedig bármilyen panasz esetén jegyzőkönyvet kell felvenni. Mondják, minek akkor a kettő? Főleg, ha a panaszkönyv most már jegyzőkönyvre fogyatkozott. Vettünk kettőt is, mit tudunk kezdeni a régi lapokkal. És nincs írott szabály, hogy melyiket kell odaadni a vásárlónak, vagy kell-e tollat tartani mellette. 

Április 26-tól hatályos az a törvénymódosítás, mely alapján a különböző szolgáltatóhelyeken, boltokban, vagy például vendéglőkben, vagy éppen a fodrásznál a vásárlók már nem láthatják a korábbi bejegyzéseket. Több mint 200 ezer boltos, vagy más szolgáltatóhelyen kötelező a vásárlók könyvének kihelyezése. (A blokk.com által közölt statisztika a boltok, vendéglátóhelyek, szálláshelyek számát rögzíti, de például egyes szolgáltatóhelyekét, például fodrászatokét már nem, igaz, utóbbiak vannak sokkal kevesebben.)

A fogyasztóvédelmet irányító szaktárca, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közzé is tette felhívását, hogy nem kötelező új vásárlók könyvét venni a régi helyett, elégséges a régi bejegyzéseket tartalmazó oldalak eltávolítása.

Nem sokan használják a vásárlók könyvét

A mai napon még hatályos, 2005-ben született kereskedelmi törvény szinte szó szerint vette át a vele leváltott 1978 évi belkereskedelmi törvény szövegét. Szó szerint egyezik a régi törvény szövegével, hogy "az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen" kell a vásárlók könyvét elhelyezni, vagy hogy "a vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos".

Amit az új szábolyázosról megkérdezett boltosok leginkább furcsállottak, az az, hogy ha el kell tüntetniük a régi bejegyezéseket a beíró, vagy csak kíváncsiskodó vásárlók elől, akkor már nem lesz értelme a vásárlók könyve intézményének. A panaszügyintézésre vonatkozó fogyasztóvédelmi előírások szerint ugyanis gyakorlatilag, a lényeget tekintve ugyanúgy kell eljárniuk a boltosoknak, szolgáltatóknak, mint a vásárlók könyvébe beleírt bejegyzések esetében, azaz 30 napon belül meg kell válaszolni a vásárló panaszát.

A vásárlók könyvében a sorszámozott oldalakból kettő egyforma, ugyanazzal a sorszámmal: az eredeti marad a boltosnál, a másolatot viheti a vásárló haza, a szokásjog alapján. Tollat is tartanak a legtöbb helyen a vásárlók könyve mellett, bár időnként előfordul a tollakkal, hogy eltűnnek. Volt olyan boltos is, aki hirtelen nem találta a vásárlók könyvét, de azt mondta, nála még nem panaszkodott senki. 

A vásárlók könyve, ami sorszámozott kell legyen, kétszer 25 oldalas, és azt hitelesíteni kell a jegyzővel, mint kereskedelmi hatósággal. Ennek oka, hogy ne lehessen a bejegyzést eltüntetni, és mindenképpen 30 napon belül válaszoljon rá. Viszont most, hogy a bejegyzéseket el kell távolítani, akkor a hitelesítés is értelmét veszíti. 

Az 1997. évi CLV. törvény fogyasztóvédelemről azt mondja, hogy a fogyasztó panaszát szóban vagy írásban közölheti a vállalkozással. A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell. Ha pedig a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát személyesen közölt szóbeli panasz esetén helyben a fogyasztónak átadni.

A telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a fogyasztónak legkésőbb az előírt érdemi válasszal egyidejűleg meg kell küldeni a jegyzőkönyvet. Tehát az elektronikus úton közölt panaszról is kötelező jegyzőkönyvet felvenni, sőt, egyedi azonosítószámmal kell ellátni. 

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A boltosok viszont jobban félnek a közösségi médiában közzétett panaszoktól, mint a vásárlók könyvének bejegyzéseitől, hiszen a legrosszabb reklám a panaszos vásárló.

A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:

  • a fogyasztó neve, lakcíme,
  • a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja,
  • a fogyasztó panaszának részletes leírása, a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
  • a vállalkozás nyilatkozata a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
  • a jegyzőkönyvet felvevő személy és - telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével - a fogyasztó aláírása,
  • a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
  • telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.

 

Az írásbeli panaszt a vállalkozás a beérkezését követően 30 napon belül köteles írásban érdemben megválaszolni. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles. A vállalkozás a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát öt évig köteles megőrizni. A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával - annak jellege szerint - mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti.

A kereskedelmi törvény ma azt írja elő, hogy az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóságnál hitelesített, folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. 

Az április 26-tól belépő új szabályrész: más vásárlók bejegyzéseit a személyes adatok megismerése lehetőségének kizárása céljából a vásárlók könyvéből a kereskedő a bejegyzést követően haladéktalanul eltávolítja és az oldalt, azt elzártan - a folyamatos sorszámozás rendjének megfelelően - megőrzi.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?