Görögországban akár 3000 eurós, azaz mintegy 1,2 millió forintos bírságot is kiszabhatnak azokra, akik vadkempingeznek vagy szabálytalanul parkolnak lakóautójukkal.
Nemcsak a nyári időszakban, bármikor érheti az utasokat az a kellemetlenség, hogy akár több órás késéssel érkeznek meg a kiválasztott célállomásra. Ugyanígy a zsúfoltság, az ülőhelyek hiánya is megnehezíti a vonaton közlekedők életét. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége összegyűjtötte a vonatkozó szabályokat, hogy mindenki tudja, milyen jogai vannak ilyen esetekben.
Késés: A belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén, az utas átalány-kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célállomás között, amelynek mértéke:
- 30 -119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százaléka
- 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százaléka.
Tehát kizárólag olyan vonatok késése esetén van kártérítési felelőssége a vasúttársaságnak, melyek igénybevételéhez valamilyen felárat is kellett fizetni az utasnak. A felár a menetdíjon felül fizetendő díj, ami lehet kiegészítő jegy, helyjegy. Vonatkésés esetén az utas kérésére az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja a késés tényét és időtartamát. Az átalány-kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti. Az utasnak az adatait és elérhetőségeit tartalmazó igényéhez csatolnia kell eredeti menetjegyét, felár-bizonylatát. Az utas részére a vasúti társaság az igény benyújtásáról és a menetjegy, felárbizonylat átvételéről igazolást ad ki, mely igazolást az utas az eredeti jegyek benyújtása helyett csatolhat a későbbi esetleges kártérítési igényéhez.
A kifizetés határideje az igény bejelentésétől számított 1 hónap. Az átalánykártérítés kifizetése történhet kupon formájában is, de az utas kérésére a térítést pénz formájában kell kifizetni. Ha az átalány-kártérítés számított összege nem haladja meg az 1 000 forintot, azt a vasúttársaság nem fizeti ki. Ugyanazon utas több, egyenként 1000 forintot meg nem haladó kártérítését a vasút társaság kifizeti, amint összegük meghaladja az 1000 forintot. Mi történik akkor, ha a vasúttársaság az utas részére a menet-, hely vagy pótjegy alapján megillető szolgáltatást (meghatározott kocsiosztályt, fekvőkocsit vagy hálókocsit) nem tudja biztosítani?
- Köteles felajánlani azonos minőségű szolgáltatást eltérő időpontban induló vonaton, vagy eltérő időpontban érkező vonaton, vagy a célállomáshoz más útvonalon közlekedő vonaton. Amennyiben az utas az azonos minőségű szolgáltatás biztosítását elfogadja, díj visszatérítésre nem jogosult.
- Amennyiben azonos minőségű szolgáltatást nem tud biztosítani, magasabb minőségű szolgáltatást köteles az utasnak felajánlani és teljesíteni. Ha az utas a magasabb minőségű szolgáltatást elfogadja, a magasabb minőségű szolgáltatás teljesítéséért díjkülönbözetet nem követelhetnek tőle.
Ha sem azonos, sem magasabb minőségű szolgáltatást nem tud felajánlani vagy teljesíteni, csak alacsonyabb minőségűt és az utas erre tekintettel az alacsonyabb minőségű szolgáltatást elfogadja, a menetjegyen feltüntetett és a ténylegesen teljesített szolgáltatás díjkülönbözetét a vasúttársaság az utas részére visszatéríti.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ha az utas az eltérő minőségű szolgáltatást nem fogadja el és lemond az utazásról, a menetdíjat és/vagy a felárat vissza kell a részére fizetni. Kezelési költség levonása nélkül kell megkapnia az összeget, ha azért mondottle az utazásról, mert a vonat 10 percet meghaladó késéssel indult volna, fűtés nélkül közlekedett, világítás nélkül közlekedett, zsúfoltsága miatt menetjegyének megfelelő ülőhelyhez nem jutott, a menetjegyen feltüntetett szolgáltatásnak megfelelő ülőhelyek nélkül közlekedett. (Sajnos nyári időszakban a kötelező légkondícionálás még nem szerepel a feltételek között.) Fontos, hogy ezeket a körülményeket/tényeket a jegyvizsgálóval igazoltatni kell.
Visszajár a menetjegy ára, ha valamilyen okból kifolyólag mégsem tud elutazni és ezt időben jelzi. Az utas az utazásról a menetjegy (helyjegy, pótjegy, pót- és helyjegy) visszaváltásával a vonatnak az indulási állomásról való elindulásáig indokolás nélkül lemondhat, és a menetdíj visszatérítését kérheti. Azonban ebben az esetben a menetjegyen szereplő kilométer távolságától függetlenül, a menetdíj visszatérítésekor egységesen menetjegyenként 20 százalék kezelési költséget számít fel a vasúttársaság.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


