November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Emberek millió el sem tudnák képzelni a reggeleiket egy jó erős kávé nélkül. Mindazonáltal, ha a fekete nedűt egy kávézóban vagy egy pékségben szerezzük be, bizony könnyen odaverhetünk a pénztárcánk tartalmának. Olyannyira, hogy egy átfogó kutatás szerint Budapesten egy átlagos kávé 582 forintba kerül, és bár ez nem kevés, a 77 vizsgált nagyváros közül, ezzel az eredménnyel az 53. helyen áll a magyar főváros.
Világszerte emberek milliói kezdik a napot egy jó erős feketével. És bár sokan otthoni körülmények között hódolnak szenvedélyüknek, addig az igazán ínyencek vagy az idővel állandóan versenyt futók inkább munkába menet tudják le a reggeli kávézást. Utóbbiak esetében azonban egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit kell kiperkálniuk egy csésze fekete nedűért. Az UBS legfrissebb jelentése szerint Budapesten például átlagosan 2,17 dollárt, azaz körülbelül 582 forintot kell fizetnünk egy tipikus kávézóban, egy Americanoért. Ez az elnevezésű kávé egyébként egy eszpresszó alapú ital, amit külön forró vízzel szolgálnak fel, ezt aztán a vásárló kedve szerint adagolhatja a kávéjához.
A svájci bank egyébként a világ 77 nagyvárosában hasonlította össze az árakat, amiből Budapest a maga 582 forintjával az 53. helyet szerezte meg. A környező országok közül egyébként Bratislavában (512 forint), és Ljubljanában (428 forint) olcsóbb, míg Zágrábban, Bukarestben, és Bécsben pedig drágább. Utóbbiban nem is kevéssel, nyugati szomszédunknál ugyanis nem kevesebb mint 1 166 forintnak megfelelő dollárt kell kifizetni egy csésze kávéért.
A grafikonon jól látszik, hogy a vizsgált városok közül Dohában, Koppenhágában és Dubaiban kell a legtöbbet kifizetni egy csésze kávéért, míg Rómában, Lisszabonban és Lagosban a legkevesebbet. Úgyhogy, ha igazán nagy kávéfanatikusok vagyunk, akkor Olaszország a legkitűnőbb választás, hiszen azon kívül, hogy az eszpresszó kávé őshazájának számít, egyáltalán nem is kell a pénztárcánk mélyére nyúlnunk egy jó kis kávéért. Ezzel szemben Dánia fővárosában például majd háromszor annyit kell kicsengetnünk, mint Budapest utcáin.
Alternatív mérőszámok
Az persze egyáltalán nem véletlen, hogy az UBS az egyes városokban elérhető kávék árait vizsgálta, ezzel ugyanis jól össze lehet hasonlítani a különböző országokban tapasztalható árszínvonalat. Erre természetesen más módszerek is alkalmasak, ilyen például - talán a legismertebb - a Big Mac Index, melyet a brit Economist magazin gyárt. Ez a mutató abból indul ki, hogy előbb-utóbb egy adott szolgáltatásért a világon mindenhol ugyanannyit kell majd fizetni, és az alapján határozza meg egy-egy valuta értékét, hogy ezzel szemben mennyit kell fizetni az ismert McDonald’s-os szendvicsért.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
De a Big Mac mellett az egyik legnépszerűbb zenei szolgáltató, a Spotify árairól is készült már statisztika. Magyarországon például 5 eurót kell fizetni az egyéni prémium csomagért, Szlovákiában hatot, Ausztriában és Németországban tízet, az Egyesült Királyságban pedig tíz fontot. Ez mai árfolyamon Magyarországon 1556, Szlovákiában 1868, Ausztriában és Németországban 3112, Angliában pedig 3526 forint.
A különbségek persze látszólag utóbbi esetben is nagyok, minden megváltozna azonban akkor, ha ezeket az összegeket reálértéken számolnánk át, akkor ugyanis az jönne ki, hogy a saját ország adottságaihoz mérten kvázi mindenki ugyanannyit fizet például az utóbb említett zenei szolgáltatásért.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.