November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
A magyarok nem sajnálják a pénzt, ha szaloncukorról van szó. Tavaly közel 6 milliárd forint értékben vásároltak be belőle és az eladott mennyiség fele zselés volt. Miután két hét múlva karácsony, és hamarosan mindenki megrohamozza az üzleteket, úgy döntöttünk, megnézzük, ha valaki nem akar vagyonokat a kasszánál hagyni, melyik kimérős, saját márkás zselés szaloncukorral jár jól.
"Serceg a cukor a fogam alatt", "fúj, ez mi?", "túl savanyú, összehúzza a szád", "botrányos", "szappan, ez a jó szó, olyan, mint a szappan" - csak néhány megjegyzés a tesztlapokról. A szerkesztőségben 8 féle zselés szaloncukrot kóstoltunk. Hogy miért épp zseléset? Benke Anna, a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára november végén beszélt arról, hogy becslésük szerint szaloncukorból 5,5-6 milliárd forint értékben mintegy 3500-4000 tonna került a kosarakba tavaly.
Az áruházak készülnek a rohamra, a Tescóban például 1,5 millió csomag szaloncukorral várják a vásárlókat. Az Auchan várakozásai szerint is a szaloncukor kerül a toplista élére decemberben, az ünnepi időszakban várhatóan a kimért szaloncukorból száz tonnát meghaladó mennyiséget adnak el.
Kíváncsiak voltunk, milyen lehet a legolcsóbb zselés édesség, így körbejártuk a nagyobb áruházakat és bevásároltunk a kimérős, saját márkás szaloncukrokból. Tizenöt kolléga vállalta, hogy értékeli a karácsonyi édesség ízét, megjelenését, állagát, valamint csomagolását. Érdemes megjegyezni, hogy a teszt szubjektív értékelésen alapul, 1-től 5-ös skálán pontoztak a kóstolók. Akár az ízt, akár az állagot nézzük, alig-alig kapott néhány termék 5-ös vagy 4-es pontszámot.
Egyetlen egy tesztelő volt, aki egyetlen terméknél adta meg mind az ízre, mind az állagra, mind a csomagolásra az 5-ös pontszámot. Egyébként egyetlen termék sem kapta meg a maximális 225 pontot (ha ugye az összes tesztelő 5 pontra értékelte volna az ízt, az állagot és a csomagolást is).
"Szappan, ez jut eszembe, szappan ízű"
Fintorok, fújolás, undor. Leginkább ez jellemezte a kóstolást.
- írta valaki, "undorító utóíze van" - jegyezte meg más.
Az ízt tekintve egyébként változatos volt a paletta: akadt epres, málnás, de bodzás és ananászos is. Hogy mennyire szubjektív volt a pontozás, jól mutatja, hogy volt, aki az ananászos zselés szaloncukorhoz odaírta, hogy "fúj, ez mi?", más pedig kiemelte, hogy neki ez a kedvence, nem olyan sablonos zselés szaloncukor íze van.
Az ízt tekintve a győztes a Penny Market kimérős szaloncukra 56 ponttal (a maximális 75-ből). A második a Tesco saját márkás terméke lett, 54 ponttal, és dobogós a Príma zselés ízű szaloncukra is. Utolsó helyen végzett az Auchan bodzás szaloncukra.
"Serceg a cukor a fogam alatt"
Az állagot tekintve sokan megjegyezték, hogy botrányos a csokoládé bevonó minősége, és hogy a zselében ropognak a cukordarabkák. Az állagot tekintve a Tesco győzött 60 ponttal (többen megjegyezték, hogy egész jó a csoki és a zselé is teljesen rendben van), a második a Spar saját márkás terméke, és a harmadik helyen végzett holtversenyben a Penny és a Príma édessége. 45 ponttal lett utolsó a Lidl, de nem sokkal maradt el tőle az Auchan bodzás szaloncukra sem, összesen 45,5 pontot kapott.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
"Felejtsük már el az angyalkákat!"
A csomagolások értékelésénél az 1-es pontszám jelentette azt, hogy semmi esetre sem tennénk a fára, a fa mellé vagy a fa alá, és a vendégeket sem feltétlenül kínálnánk meg vele, az 5-ös pedig ezzel ellentétben azt hivatott kifejezni, hogy a csomagolás jól mutat akár a fán, akár a dohányzóasztalon.
Többen megjegyezték, hogy a csomagolásnál hanyagolni kellene az angyalkákat. A nyolcból ugyanis három terméknek is angyalkák voltak a csomagolásán, az Auchan bodzás terméke viszont ezüst, az ananászos zöld, a Prímáé pedig piros volt. De a csomagolás alapján sokan feltételezték, hogy mind a három terméket ugyanabban az áruházban vásároltuk.
Nagyon hasonló volt egyébként az Aldi és a Lidl saját márkás szaloncukor csomagolása is, mind a kettő piros, ezüstszínű mintákkal. Megtévesztő volt a hasonlóság.
A szerkesztőség tagjai a Penny Market szaloncukrának csomagolását tartották a legjobbnak (piros alapon ízléses csengettyű), a második a Lidl lett, holtversenyben a harmadik pedig az Aldi és a Tesco. A legkevesebb pontszámot (34-et a 75-ből) az Auchan ananászos szaloncukra kapta a zöld, angyalkás csomagolásával.
A piszkos anyagiak
Nem volt jelentős árkülönbség a nyolc termék között. A Lidlben, az Auchanban, a Penny Marketben és az Aldiban is 999 forintba kerül a kimérős szaloncukor kilója. A Tescóban 1099, a Sparban 1101, a Prímában 1150 forintot kérnek a karácsonyi édesség kilójáért.
Nincs abszolút kedvenc
A pontszámokat összesítve a Tesco végzett az élen, az összesen kapható 225 pontból ugyanis 162-t kapott. Már ez is jól mutatja, mennyire kevesen adtak 5 és 4 pontokat. A második az ízt, állagot és csomagolást is figyelembe véve a Penny Market édessége lett, a harmadik helyen pedig a Spar végzett.
Hogy ez hogy lehetséges? Ami ízben győzelmet aratott, annak az állagát lepontozták, és hiába lett legjobb az állagot tekintve a Spar, az ízt és a csomagolást tekintve a középmezőnyben végzett. Különösebb tanulság nincs: ízlések és pofonok, volt, aki az egyik szaloncukor ízét 5-ösre, más 1-esre értékelte. Ezért aki szereti a zselés szaloncukrot, annak érdemes minél több félét kipróbálnia, hogy megtalálja, neki melyik ízlik igazán.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.