Még a New York Times is a magyar élelmiszerbotrányon pörög

2017. április 10. 14:38

Hetekkel ezelőtt robbant ki a kelet-közép-európai régióban a termékbotrány, miszerint a multik más (silányabb) minőségű termékeket gyártanak, mint a nyugati országok piacaira. Ebből nagy balhé robbant ki az érintett országokban, és több vezető is számon kérte a multikat.

A New York Timesnak egy szlovák házaspár mesélt a jelenségről. A 31 éves Simona Budinska nem talált laktóz mentes termékeket a helyi élelmiszerboltban, ezért a férjével szétnéztek az osztrák üzletekben is, ahol viszont bőséges választékot találtak. De azt is észrevették, hogy azoknak a termékeknek az összetevője is más, amelyek Szlovákiában is kaphatók.

A mosópor jobb minőségű, a ketchupban több a paradicsom"

- mondták az amerikai lapnak. A cikk írója szerint a régiónkat úgy kezelik, mint az Európai Unió családjának mostoha gyermekét, és ezen nem segít az sem, hogy itt magas a korrupció, alacsonyak a bérek, és olyan közszolgáltatások színvonala is, mint az oktatás, valamint az egészségügy. Másodosztályú állampolgároknak kezelik a térség lakosait a gazdagabb nyugati szomszédok. A múlt hónapban Lengyelország, Magyarország, Szlovákia és Csehország odáig ment, hogy felkérte az Európai Bizottságot, hogy vizsgálják ki a panaszokat.

Általában a fiatalokat, a középosztályt és a magasabb jövedelemmel rendelkezőket zavarta igazán a hír. A politikusoknak pedig szükségük van néhány ellenségre, hogy növeljék a támogatottságot. Jól jött nekik az élelmiszerbotrány, mert bűnbakot csinálhatnak a külföldiekből"

- mondta a lapnak Daniel Prokop a Medián prágai marketing ügynökségének társadalmi és politikai kutatások vezetője. Az élelmiszergyártók és az iparági elemzők rámutattak, hogy gyakori jelenség, hogy a termékek összetevői országonként változnak, néha előnyben részesítik a helyi termelőket, olykor jobban törekednek a helyi ízekre, és igen, néha a profit növelése érdekében olcsóbb összetevőkkel dolgoznak. Egyes szakértők szerint tendencia is, hogy a fogyasztók keresik a "személyre szabott" ízeket a homogén termékekkel szemben.

A cikk szerzője szerint viszont a kelet-közép-európaiak ragaszkodnak ahhoz, hogy most más a helyzet. Az Európai Unió közös piac, és azt várják, hogy mind a 28 tagállamban egyforma legyen az élelmiszerek minősége. A szlovák mezőgazdasági miniszter azt mondta, nem engedik, hogy a polgáraikat másodrangúnak tekintsék, elvárják, hogy ugyanazt a minőséget adják a gyártók, mint más országoknak. De Szlovákia mellett a cseh, lengyel és magyar populista vezetők is meglovagolták a termékbotrány adta lehetőségeket.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az Európai Parlament cseh képviselője is elvégzett egy tesztet, és elmondása szerint valóban voltak különbségek az összetevők minőségében. A Mövenpick vanília fagyija, a Carbonell extra szűz olívaolaja, és a Heinz ketchup egyforma volt Németországban és Csehországban. Viszont a Rama margarinnak alacsonyabb volt a zsírtartalma, és több nagy üdítőmárkánál fruktózt használtak édesítésre, szemben a német piacra szánt termékekkel, ahol cukrot használtak.

Bár egyelőre még csak a német és a cseh, valamint a szlovák és az osztrák termékek egy részét hasonlították össze, és a kutatásból csak egy kis ízelítő jelent meg, a régió vezetői egy átfogó, minden tagországot érintő vizsgálatot szorgalmaznak, hogy meghatározzák, mennyire elterjedt jelenségről van szó.

NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 15. csütörtök
Zsófia, Szonja
20. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. május 14. 21:18