A borravaló mértéke átalakulóban van, szektoronként eltér, és az évszakok is érezhetően befolyásolják.
Az iskolaév kezdetekor sok szülő szembesül azzal, hogy a korábban vásárolt iskolatáska javításra szorul, vagy a tornacipő felsőrésze kiszakadt. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon új terméket kell-e vásárolnunk vagy élhetünk a szavatossági jogainkkal. Mire figyeljünk az új termékek vásárlásakor?
A Budapesti Békéltető Testület ingyenes tanácsadása során a fogyasztók több alkalommal fogalmaztak meg kérdéseket a jogaikkal kapcsolatban. Sokan nincsenek tisztában a jogi lehetőségeikkel, ezért szükséges a tudatosság erősítése ezekben az esetekben is.
Egyik esetben a fogyasztó a márkás - több tízezer forint vételárú - tavaly augusztusban vásárolt iskolatáskán fedezte fel, hogy a zipzárja elromlott és a fülénél is elszakadt. A vásárlástól számítva nem telt el egy év. A fogyasztó a forgalmazó vállalkozást kereste meg a javítási igényével, amely még a fogyasztó minőségi kifogásáról sem vett fel jegyzőkönyvet mondván, hogy a 6 hónapos garanciális idő már régen lejárt.
Egy másik fogyasztó a kisfia számára tavaly augusztus elején vásárolt egy tornacipőt, melynek a felsőrésze több helyen elvált a talpától, de még jó állapotban volt. A vállalkozás a visszavitt cipő hibáira azt mondta, hogy azokat 6 hónapon túl jelentette be és használati jellegű meghibásodások, így nem jogos a szavatossági igény.
Milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak ezekben az esetekben? Mit mond a jogszabály?
Az iskolatáskákra, tornazsákokra és a torna vagy sportcipőkre a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. tv. szavatossági rendelkezéseit kell alkalmazni, mely alapján a vásárlást követő 6 hónapon belüli meghibásodás esetén vélelmezni kell, hogy a hiba az eladáskor már megvolt, azaz rejtett hibáról volt szó.
A 6 hónapon belüli meghibásodásnál a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítést követően keletkezett. Ennek a bizonyításnak a vállalkozás szakértői véleménnyel tud eleget tenni, hiszen a bizonyítási teher a forgalmazón áll. Ha a szakértő szerint a táska nem volt megfelelően összevarrva és javítható, akkor a forgalmazó köteles azt megjavítani. Ha pedig nem javítható, akkor kicserélni azt.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ha az iskolatáska vásárlása óta már 6 hónap eltelt, de még 2 éven belüli, akkor a fogyasztónak kell a javítási vagy csere igénye esetén szakértői véleménnyel alátámasztani, hogy a termék gyári vagy anyaghibás volt. Ezekben az esetekben szakértői vélemény hiányában a vállalkozás jogosan utasítja el a fogyasztó javítási vagy csere igényét.
Ha a vállalkozás jótállási jegyen vállalta, hogy a termékre 1 vagy 2 éves garancia van, akkor a teljes jótállási idő alatt a forgalmazó vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a termék hibája a teljesítést követően keletkezett.
Jótállás körében a fogyasztónak ugyanazon jogi lehetőségei vannak, mint szavatosságnál, azaz kérheti a termék javítását, cseréjét, a termék vételárának leszállítását vagy visszafizetését. Ha egyebekben nem jogos a fogyasztói szavatossági igény, akkor is köteles a vállalkozás a minőségi kifogásról jegyzőkönyvet felvenni, illetve biztosítani a fogyasztó számára, hogy a Vásárlók Könyvébe bejegyzést tegyen. Fontos azt is tudni, hogy a vállalkozás a jótállási jegyen tájékoztatni köteles a fogyasztót arról, hogy vita esetén melyik illetékes békéltető testülethez fordulhat.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
- Minden esetben őrizzék meg a megvásárolt iskolatáskák, tornazsákok vagy cipők számláját vagy jótállási jegyét. Ez fontos bizonyíték a szavatosságból illetve a jótállásból eredő igényérvényesítéshez.
- Amennyiben a termék nem megfelelő vagy meghibásodik, akkor a forgalmazó vállalkozástól kérheti annak garanciális javítását, cseréjét vagy a vételárának visszafizetését!
- Ha interneten vásárolnak ilyen termékeket, akkor a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatnak a vásárlástól és a termék visszaszolgáltatása mellett kérhetik vissza a vételárat! Amennyiben a termék kiszállítása előtt gondolja meg magát a fogyasztó és áll el a szerződéstől, akkor is visszajár a vételár!
Nagyon fájni fog, ha egyszer ki kell józanodni az árrésstopból: érik a katasztrófa a hazai boltokban
Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








