A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatósággal együttműködve a SPAR azonnal intézkedett a kifogásolt tételek forgalomból történő kivonásáról.
Újabb meglepő, a magánszemélyek pénztárcáját és a városi/elővárosi fő- és mellékúthálózat látszólagos nyugalmát komolyan érintő ötlettel állt elő a kormány, hogy betömje a jövő évi költségvetésben tátongó 40 milliárd forintos űrt. Ráadásul ez több nagy áruházláncnak is igen fájó lehet.
Mint ismert, korábban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetés rendszerének (HU-GO) kiterjesztésével jutott volna hozzá a hiányzó bevételhez, ezt az ötletet azonban később elvetették.
A friss elképzelés szerint az eddig díjmentesen használható M0-ás - kis kivételektől eltekintve - fizetőssé válik. Nevezetesen a 11-es főút és az M3-as, a 4-es főút és az M5-ös közötti szakaszok használatáért kell e-matricát vásárolni, vagy e-útdíjat fizetni. A legnagyobb tranzitforgalmat bonyolító, az M1-es és M5-ös közötti szakasz - nem utolsó sorban a várható nemzetközi rosszallás miatt is - díjmentes marad.
Ugyanakkor 2015. január 1-től az M1-M7, az M3, az M5 és az M6 fővárosi bevezető szakaszai is fizetőssé válnak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatása szerint a jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli majd.
KATTINTS! Budapesten kívül megáll az élet?
Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint mindez összefüggésben van a vasúti közlekedés és a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésével is, a kormány kiemelt célja ezekre szoktatni az embereket. Kiemelte:
Ez betehet a Tescónak, Auchannak, IKEA-nak,...
Azon túl, hogy a budapesti közlekedés zavartalansága és a lakóövezetek nyugalma is áldozatul eshet a szabályozásnak (az ingyenes gyűrűs-sugaras úthálózatnak éppen a tehermentesítés lenne a feladata, főként a dugódíj 2016-os bevezetése után); a legnagyobb kárvallottjai éppen az M0-ás körgyűrű és az autópályák fővárosi bevezető szakaszai mellett elhelyezkedő kiskereskedelmi láncok lehetnek. Na, és azok, akik ott szeretnek vásárolni.
Wittinghoff Tamás, Budaörs város polgármestere elsők között követelte közleményben, hogy "az agglomerációs településeken élők érdekében a kormány azonnal fejezze be még a gondolkodást is az autópályák bevezető szakaszainak és az M0-ás autóútnak a fizetőssé tételéről, amely egyszerre tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan."
Bár tény, hogy az ingázóknak, illetve azoknak, akik a hétvégi nagybevásárlást a városszéli nagyáruházakban intézik, gumicsont lehet, hogy lesz megyei úthasználati jogosultság, évente 5 ezer forintért (elvileg a megyehatárok átlépését szigorúan ellenőrzik majd, és ha valaki elvét egy lehajtót, kemény büntetésre számíthat). Azonban egy családnak - legalábbis, ha volt olyan autója, amit kizárólag a városi-elővárosi közlekedésre használt, főként az alacsony fogyasztása miatt - ez így is újab teherként jelentkezhet.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Arról nem is beszélve, hogy aki megspórolja a megyei úthasználati díjat, az vagy "szív" a dugóban a mellékutakon, vagy marad a városközpontban és így elesik a jellemzően több akcióval dolgozó, városszéli hipermarketektől - vagy vonatozik/buszozik, ahogy azt a kormányszóvivő kiemelte. Amúgy az is kérdéses, mi lesz az olyan ingajáratokkal, mint például az ingyenes Tesco-busz (amúgy ezek betiltásáról korábban is ötleteltek a kormányban). Főként, hogy a tarifák is változnak, az e-útdíj mértéke 5 százalékkal nő, a kisbuszok és lakóautók számára viszont kétszeresére drágul az egy évnél rövidebb időre megvásárolt e-matrica.
Az intézkedés várható következményei kapcsán amúgy kerestünk több ismert áruházláncot is. Közülük a legtöbben, ahogy a Tesco-Global Áruházak Zrt. és az IKEA Magyarország Kft. is úgy reagált a Pénzcentrum megkeresésére, hogy
Az IKEA esetében azért is elgondolkodtató az intézkedés esetleges bevezetése, hiszen az áruházlánc nemrég jelentette be, hogy a soroksári bevásárló-, és kereskedelmi központnál, vagyis éppen az útdíj szempontjából egyik érintett területen épülhet fel a 3. magyar IKEA-áruház. A budapesti körgyűrű fizetőssé tétele tehát akár ezt a fejlesztést is veszélybe sodorhatja. Bár erre vonatkozóan nem kaptunk hivatalos reakciót az áruházlánctól, azonban könnyedén elképzelhető, hogy a a jelenleg előkészítési státuszban lévő beruházás alapkövének letétele addig csúszik majd, amíg megjönnek az első adatok az útdíj bevezetésének hatásairól.
A csökkenő vásárlóerő ráadásul éppen ebből a szempontból lehet igazán fájó a városszéli, jellemzően nemzetközi hipermarketeknek. Főként, hogy nemrég több ponton is ellehetetlenítették a kereskedelmi hálózatok piacnyitási terveit. Egyrészt az Országgyűlés elfogadta a plázák építésének lehetőségét szabályozó módosítást, ismertebb nevén a plázastop 2.0-t. Az új szabályozásban a 300 négyzetméteres határ 400-ra emelkedik. Az ennél nagyobb bruttó alapterületű kereskedelmi építményekre, illetve az építmények bővítésére engedélyt kell beszerezni.
Másrészt világörökségi terület nagyvárosias lakóterületén nem működhetnének majd nagyobb üzletek. Összefoglalva, a külvárosi, kizárólag a fizetős autópályákon elérhető központok vásárlóerejének csökkenését aligha tudják majd kiváltani a városközponthoz közelebb eső üzletek nyitásával a hálózatok. Arról nem is beszélve, hogy egy harmadik szabályozás szerint erre pénzük sem lenne, hiszen a kormány megtiltotta a napi fogyasztási cikkek értékesítését azoknak a nagyvállalatoknak, amelyek nettó árbevétele két egymást követő üzleti évben meghaladja az 50 milliárd forintot, de nem nyereségesek.
Nagyon fájni fog, ha egyszer ki kell józanodni az árrésstopból: érik a katasztrófa a hazai boltokban
Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








