MTI • 2014. május 15. 20:20
Hat év után idén először nőtt mennyiségben is az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma. A legnagyobb forgalmú termékek közül az ásványvíz, a sajt és a gyümölcslé piaca bővült leginkább értékét tekintve. Erősödött a kisebb üzletek pozíciója, a legdinamikusabb növekedést pedig a délnyugati megyékben érték el az üzletek.
Idén először nőtt mennyiségben is az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma a legutóbbi hat év csökkenő tendenciái után, tavaly december és idén március közt 4 százalékkal több árut adtak el a boltok, mint egy évvel korábban a Nielsen piackutató csütörtökön közzétett adatai szerint.
A Nielsen által mért kilencven élelmiszerkategória a kiskereskedelemnek négy hónap alatt mintegy 470 milliárd forint bevételt hozott, 3 százalékkal többet, mint egy éve. A legnagyobb forgalmú tíz termékcsoport közül kilencnek a forgalma emelkedett érték szempontjából, míg hétnek a piaca bővült mennyiségben.
Értéket tekintve két számjeggyel bővült a top tíz között az ásványvíz (15 százalék), valamint a sajt és a gyümölcslé (10-10 százalék) piaca. Említést érdemel, hogy az ásványvíz bolti eladása mennyiségben is kétszámjegyű, 10 százalékos növekedést ért el négy hónap alatt.
KATTINTS! Hát ettől pörög úgy a Lidl és az Aldi: a diszkontok nagy trükkje
A közleményben Osztoics Bernadett, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója az ásványvíz-forgalom szokatlanul kiugró növekedését azzal is magyarázza, hogy a fogyasztók egyre inkább keresik a drágább, ízesített változatokat: részarányuk 10-ről 14 százalékra emelkedett az ásványvíz teljes, értékben mért kiskereskedelmi forgalmából.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A Nielsen felmérése szerint az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja kissé csökkent, a 2500 négyzetméternél nagyobb egységek részaránya 31 százalékról 29-re apadt, érték szempontjából. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatorna mutatója pedig emelkedett, 36-ról 37 százalékra. Erősödött viszont a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek pozíciója: a szintén értékben mért forgalomból 34 százalékkal részesedtek legutóbb december-március között, szemben az egy évvel korábbi 33 százalékkal.
KATTINTS! A Tesco és az Auchan kártyáinak titkai: ezt biztosan nem tudtad
Regionálisan legdinamikusabban a délnyugati megyék élelmiszerüzleteinek forgalma bővült, 6 százalékkal a tavalyi azonos időszakhoz képest. Északnyugaton és északkeleten szintén átlag feletti növekedést jelez a 4-4 százalékos mutató. A Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrum régióban plusz 3 százalékot regisztráltak a piackutatók. Délkeleten legalacsonyabb, 1 százalékos a növekedés mértéke - közölte a Nielsen.