Hát ettől pörög úgy a Lidl és az Aldi: a diszkontok nagy trükkje

Orosz Márton2014. május 13. 05:32

Úgy tűnik, megállíthatatlanok Magyarországon az úgynevezett saját (vagy szaknyelven kereskedelmi) márkás termékek. Az üzletláncok nevével fémjelzett árucikkek mellett egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a tortából - a például a diszkontokban - megjelenő, máshol nem kapható, kevésbé reklámozott, olcsóbb "B" márkák. De vajon mik azok a termékek, amikből CSAKAZÉRTSEM vesszük a gazdaságosat?

Nagyon szeretjük a saját márkákat

Az alacsonyabb ár mellett a folyamatosan javuló minőségben és az egyre szélesebb választékban kereshetjük a saját márkás termékek népszerűségét Magyarországon. Ezt mutatja az is, hogy a 2012-ben mért enyhe csökkenés után tavaly már ismét nagyobb részesedést tudtak elérni a kereskedelmi márkás termékek: a boltokban minden 100 forintból 26-ot költöttünk ilyen árucikkekre.

Kereskedelmi = saját márka
A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák. Általában a cég nevével jelzik őket, mint például CBA, Coop, Spar vagy Tesco. Sokszor azonban fantázianevet kapnak a csak egy cégnél kapható saját márkás termékek, például a Sparnál S-budget, a dm-nél Denkmit, stb.


Persze ez azt is jelenti, hogy továbbra is az "A", azaz a klasszikus márkák a meghatározóak, az élelmiszereknél, vegyi áruknál a teljes forgalom 47 százalékát szerezték meg az elmúlt esztendőben - derül ki a GfK friss tanulmányából. Az úgynevezett "B" márkákat is kedveljük: a kutatók ide sorolják a marketing/reklám-támogatás nélküli, kisebb gyártói márkákat.

Meglepő lépés az IKEA-tól: erre senki sem számított - KATTINTS!

A magyar háztartások továbbra is "A" márkás termékeket választanak leggyakrabban, 2013-ban átlagosan 136 alkalommal (2-3 naponta) vásároltunk ilyen gyártói termékeket. Kereskedelmi (saját) márkás termékeket ennél ritkábban, átlagosan 129 alkalommal, míg B márkás gyártói terméket 121 alkalommal szereztünk be a vizsgált időszak során.

Az sem meglepő, hogy a diszkontok (Lidl, Aldi, penny Market, stb.) a legerősebbek a sajátmárkás termékek forgalmazásában, többek között ennek is köszönhető látványosan gyors növekedésük. A statisztikák szerint a diszkontok bevételük közel kétharmadát (!) kereskedelmi márkás termékekkel érik el.

De mi az, amiből CSAKAZÉRTSEM vesszük a gazdaságosat?

A nagy gyártói márkák továbbra is őrzik pozíciójukat az általuk uralt kategóriákban (pl. sör, tea, pörkölt kávé), de számos olyan kategória is létezik, amelyben a saját márkák vannak túlsúlyban. Jellemzően ilyen FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) kategóriába tartoznak egyes tejtermékek, de az állateledelek és a fagyasztott termékek piacán is a saját márkák vannak előnyben.

TOP 10 termék, amiből NEM szeretjük a saját márkásat:

A Pénzcentrum.hu információi szerint több olyan termékkör is van, amelyekből a magyar vásárlók nem szívesen veszik a gazdaságosat, inkább többet fizetnek csak azért, hogy jól bevált márkák kerüljenek kosarunkba. Ezek például a

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

  • sör, alkoholos italok
  • tea
  • (pörkölt) kávé
  • édességek, csokik, kekszek
  • jégkrémek
  • szénsavas üdítők
  • tejföl
  • margarin
  • kozmetikumok, fogkrémek
  • háztartási papíráruk, szalvéták, papírzsebkendők

Az áruházláncoknak érezhetően egyre fontosabb

Természetesen a saját márkás termékek népszerűségét az áruházláncok is érzékelik - és persze ők is generálják a növekedést -, egyre jobban rétegződnek a márkák, már a felsőbb árkategóriákban, a drágább termékek között is megjelennek. Az Auchan nemrég arról számolt be, hogy a vásárlók igényeinek megfelelően a lánc saját márkáinak fejlesztése is folytatódott. 2013-ban például bevezették az áruházlánc legújabb, Tájaink Ízei elnevezésű, hagyományos vidéki ízeket kínáló saját márkáját, melyből az év végére már 200-féle termék állt a vásárlók rendelkezésére. A Diszkont pont és a 2013-ban bevezetett Kimért termékek osztályokon 500-700, illetve 300-500 különböző termékből választhatnak a vásárlók igényük szerinti mennyiségben. 2013 év végén/2014 első heteiben kerültek a hazai áruházak polcaira a Qilive márkájú műszaki cikkek, melyeket nemzetközi szinten az elmúlt hónapokban vezetett be az áruházlánc.

Ez hihetetlen! Ennyien álltak sorba az olcsó fagyiért + fotók - KATTINTS!

A Tescónál jelentős mértékben kiszélesítették saját márkás termékválasztékukat tavaly, éves jelentésükben kiemelték konyhakész salátáikat és tejtermékeiket. Az elmúlt évben elégedettségi garanciát vezettek be valamennyi saját márkás termékükre.

A Spar üzleteiben 700-féle élelmiszer és vegyiáru, valamint több mint 900-féle non-food (nem élelmiszer) saját márka szerepel választékukban, szinte mindegyik árucsoportban.

Címkék:
vásárlás, Tesco, élelmiszer, auchan, saját márka, márka, tesco műszaki cikkek,