16 °C Budapest

Így vernek át a termékbemutatókon: újabb módszerek

Pénzcentrum
2013. szeptember 5. 11:37

Talán soha nem fogynak el a termékbemutatók szervezőinek trükkjei: hiába tiltják módszereiket EU-s szinten, ők időről-időre tovább próbálkoznak. Célkeresztjükben elsősorban a gyanútlan nyugdíjasok állnak.

Még mindig gyakori, ámde legtöbbször hívatlan vendégei a postaládáknak a különféle termékbemutatókra szóló meghívók, képeslapok. Az ősz kimondottan kedvez ezeknek az alkalmaknak, egyrészt mert több téli terméket (például paplant) tudnak ilyenkor rásózni a vevőkre, másrészt mert a nyári csúcsszezon elmúltával felszabadulnak a helyek a szállodákban, olcsóbb leszervezni a buszos utakat, azaz magukat a termékbemutatókat.

A termékbemutatók trükkjei hivatalosan tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülnek. Egy kereskedelmi gyakorlat akkor számít tisztességtelennek, ha meghatározott kritériumok alapján a fogyasztóval szemben elfogadhatatlannak tekinthető. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló uniós irányelv szerint bizonyos kereskedelmi gyakorlatok mindig tiltottak az Európai Unió teljes területén.

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistáján számos, a termékbemutatókon rendszeresen előforduló hirdetési, értékesítési eszközzel találkozhatunk. Ilyen például a valóságnak nem megfelelő, "korlátozott idejű ajánlatok" használata: "Különleges ajánlat, csak ma!", vagy az érzelmi nyomás (amikor az eladó "kifakad"). Egy másik tipikus eszköz a megtévesztő látszat keltése a fogyasztó jogairól: "Különleges ajánlat csak Önnek", vagy a vásárlásra kényszerítés.

Könnyen becsaphatják a gyanútlan áldozatokat

A fogyasztóvédőkhöz tavaly számos kérelem, közérdekű bejelentés érkezett, melyek alapján megállapítható, hogy az árubemutatókat szervező vállalkozások túlnyomórészt személyre szóló meghívókat juttatnak el - elsősorban - az idősebb korosztály részére, valamint telefonon keresik meg a délelőtti órákban otthontartózkodó, valószínűsíthetően nyugdíjas vagy beteg embereket.

Egyre inkább elterjedt, hogy az árubemutatókra burkolt formában invitálják a fogyasztókat, tehát egészségnapra, egészségügyi felmérésre, vizsgálatokra hívják meg őket, majd a helyszínen derül ki számukra, hogy termékbemutatóra és a termékek értékesítésére kerül sor. Betegségekről hangzanak el különböző előadások, majd lehetőséget biztosítanak az általuk megvásárlásra kínált termékek kipróbálására.


A fogyasztóvédelmi szakemberek több alkalommal szembesültek azzal, hogy az árubemutatót szervező vállalkozások esetében előfordult, hogy a termék betegségekre vonatkozó gyógyhatását hangsúlyozták, miközben ezt dokumentálni, szakvéleménnyel alátámasztani nem tudták. Szintén jellemző volt, hogy gyógyászati segédeszköznek minősülő terméket üzleten kívüli kereskedelem útján kívántak értékesíteni, mely jogszabályba ütközik.

A termékbemutatókra ellátogató fogyasztók nem tájékozódnak megfelelően a vásárlás feltételeiről, a szerződésben foglaltakról, azt rutinszerűen, alapos áttekintés nélkül aláírják, és csak utólag szembesülnek az abban rögzített, számukra esetleg kedvezőtlen feltételekkel.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A gátlástalan szervezők és ügynökök újabb és újabb módszerekkel próbálják a jellemzően idős embereket vásárlásra bírni. Ezek közül az egyik legfelháborítóbb, amikor a rendezvényen "sorsolást" tartanak. Ezen az összegyűltek előtt nagy csinnadrattával "győztest" vagy "győzteseket" hirdetnek, akik úgy tudják komoly, akár 100 ezer forintos nyereményre számíthatnak. Csak később derül ki számukra, hogy ezt a pénzt nem kapják meg, hanem vásárlás esetén az akár félmillió forintot is meghaladó vételárból "levonásra kerül".

Előfordult olyan eset is, amikor a "szerencsés nyertesnek" a jelenlévők előtt át is nyújtották "nyereményét", majd a folyosón egész egyszerűen elvették tőle - mondván, nem gondolja komolyan, hogy ezt a pénzt valóban neki adják, anélkül, hogy vásárolna valamit.

Legyünk óvatosak!

A fogyasztóvédők azt ajánlják, hogy legyünk óvatosak, körültekintőek és ha mégis vásárolnánk egy termékbemutatón, addig ne írjunk alá semmilyen adásvételi- vagy kölcsönszerződést, amíg át nem olvastuk annak minden pontját, beleértve az apró betűs részeket is.

A termékbemutatókra a távollevők között kötött kereskedelmi szerződésekről szóló kormányrendelet előírása vonatkozik, amely szerint az adásvételtől, a termék átvételétől számítva, nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhat a vevő. Egyes cégek elhallgatják ezt az információt, vagy miután kiárusították készletüket, megszűnnek, így nincs kinek benyújtani elállási igényünket.

NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 12. hétfő
Pongrác
20. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. május 11. 19:01