Vajon mit tud egy univerzális webáruház?

Pénzcentrum2012. január 22. 20:34

A karácsonyi vásárlási szezon meglehetősen jó eredményeket hozott a Bookline-nál, a társaság pedig a jövőbeli növekedés biztosítása érdekében fontos átalakulásokat jelentett be. A társaság január 15-től új, univerzális webáruházat hoz létre Shopline néven, melynek következtében a BÉT-en forgó cég elnevezése is megváltozik (Shopline webáruház Nyrt.-re). Az említett változásokról, valamint azok jövőbeli működésre gyakorolt várható hatásáról Starcz Ákost, a részvénytársaság igazgatóságának elnökét kérdeztük.

Portfolio.hu: Mi az elsődleges célja annak, hogy a társaság egy univerzális webáruház létrehozása mellett döntött?

Starcz Ákos: Az univerzális webáruház ernyőmárkaként terül a könyves profil fölé, virtuális polcokat biztosítva majd több saját almárkának, illetve a bolt-a-boltban rendszer keretein belül számos hazai és nemzetközi márkának is. A Bookline ezentúl kizárólag a kulturális termékek áruháza lesz, míg a Shopline-on minden olyan termék megtalálható lesz, amely az internetes kereskedelemmel logisztikailag megoldható, így például technikai eszközök, bébiételek, drogériában kapható cikkek, játékok, könyv, lakberendezési cikkek, pálinkák, két héten belül pedig elindul a kisállattartókat kiszolgáló profil is. Az idei év legjelentősebb kihívása számunka az lesz, hogy a Shopline a Bookline-tól megörökölt nem-könyves termékkínálatát úgy bővítsük, hogy az minden vásárlói igényt kielégítsen, és a Shopline ez év végére valódi alternatívája legyen a városi bevásárlóközpontoknak. A Shopline létrejöttének oka az is, hogy a Bookline közössége nehezen fogadta el, hogy a "presztízsértékű kulturális termékek" között egyszer csak felbukkantak a pelenkák.

P.: Példaképnek tekinti a társaság a nemzetközi színtéren meghatározó szereplőnek számító online kereskedelmi áruházat, az Amazon.com-ot? Mennyiben inspirálta ez az átalakításokat?

S.Á.: Az Amazon esetében az alapítók kizárólag könyvkereskedelemben gondolkodtak, a Bookline-t jelenleg 95 százalákban tulajdonló Central European Media & Publishing (CEMP) azonban stratégiai befektetőnek tekinthető. Szerintem az alapítók még nem tudták, hogy pontosan milyen modellt kövessenek, de ismerték az Amazon.com modelljét. Tudták, hogy az antikváriumból kinőtt a könyvüzlet és a felhízlalt felhasználói tábornak már érdemes más termékeket is értékesíteni.

P.: Mi lesz a Bookline márka sorsa?

S.Á.: A Bookline márka nem szűnik meg, a tervek szerint a Bookline.hu kizárólag könyveknek és a könyvekhez szorosan kapcsolódó kulturális termékeknek ad majd helyet a jövőben.

P.: A Bookline mellett további saját almárkák is bevezetésre kerülnek, a Kidline, valamint a Homeline. Milyen termékeket kínálnak ezek?

S.Á.: A Kidline a gyermektermékekre specializálódik, míg a Homeline esetében az egyre bővülő lakberendezési tárgyak és dekorációk kínálata mellett a jövőben a kertészkedéshez szükséges kiegészítők, valamint az otthoni kedvencek gondozásához nélkülözhetetlen termékek is megtalálhatóak lesznek.

P.: Míg a hagyományos könyvkereskedelemmel foglalkozó áruházak csökkenő forgalomról számoltak be a karácsonyi vásárlási szezon során, addig a Bookline eladásai rekordot döntöttek? Mi lehetett ennek az oka? Hogyan értékeli a cég idei évi teljesítményét?

S.Á.: A novemberben kezdődött karácsonyi vásárlási szezont kétszámjegyű forgalom növekedéssel zárta a Bookline, ezzel ismételten sikerült túlteljesítenünk az előző év azonos időszakának eredményeit. A siker elsősorban a nyár végén elkezdett reklámkampánnyal magyarázható, amely nem az online piacra jellemző kedvezőbb árfekvésre helyezte a hangsúlyt, hanem megmutatta, mennyivel jobban és tartalmasan lehet eltölteni a karácsonyt megelőző ünnepi napokat, heteket. A Bookline jó teljesítményében mindemellett a cég széleskörű termékkínálata, a hatékony marketingstratégia és az innovatív informatikai fejlesztés is meghatározó szerepet játszik, az utóbbinak köszönhetően a felhasználók száma rekordot döntött, megközelítette a 700 000 főt.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

P.: Milyen várakozásokkal tekint a cég a jövőbe? Hogy látja a hazai könyvpiac helyzetét?

S.Á.: A bővítésre azért került éppen most sor, mert mára a magyar vásárlók is jelentős összegeket költenek el az interneten, a bizalom növekedését pedig jól jelzi, hogy már nem csak a slágerterméknek számító könyvre érdemes online áruházat alapítani. A Bookline-nak fejlődni kell, ehhez ki kell tudnunk lépni a csökkenő, stagnáló hazai könyvpiac kereteiből. Ha 2012-ben is árbevétel növekedést szeretnénk elérni, akkor újabb és újabb szegmensekre kell fókuszálnunk, mert a könyves szektorból ezt nem lehet elérni, csak úgy, ha a többi könyves szereplő forgalmát kannibalizáljuk.

A hazai könyvpiac sok jóra nem számíthat az idei évben sem, én úgy gondolom, hogy az infláción felül körülbelül 5-7 százalékos visszaesésre lehet számítani. Legalább olyan nehéz évre készülünk, mint a tavalyi, és nem látom a könyves ágazatban a kilábalás jeleit. Úgy gondolom a cég eredményességét 2012-ben is az olyan apró ötletek növelhetik, mint például a karácsonyi szezon egyik sikeres, új szolgáltatása, amelynek keretén belül megoldottuk, hogy távolról, a felhasznál a saját anonimitását megőrizve, vagy akár pont azt egy üdvözlőkártyával felfedve tudjon ajándékot küldeni a Shopline kínálatából.

P.: A Bookline mostara erős márkaimázst épített ki, nem tart attól, hogy a változtatások mindezt negatívan érintik?

S.Á.: Mivel a Bookline márka nem szűnik meg csak profilját letisztítva magába olvasztja az új Shopline márka, így bízunk abban, hogy a változások pozitív hatással járnak majd.

P.: Mekkora árbevétel-növekedést tartanak elérhetőnek az idei évben?

S.Á.: Drasztikusan csökkenő könyvpiaci és stagnáló kiskereskedelmi piaci környezetet feltételezve várakozásunk szerint 10% körüli árbevétel bővüléssel és ezt némileg meghaladó eredményjavulással zárhatjuk az idei évet.

 

Címkék: