Pénzcentrum • 2011. december 21. 14:39
Idén is tarolnak a lapostévék karácsonykor: nem véletlen, hogy az akciós katalógusok 2011-ben is megteltek LCD-és LED-televíziókkal. Egyre több olyan család van, amelyik képtelen elképzelni az életet 3D-s készülék nélkül, sokan már az internetezésre is alkalmas tévéket keresik.
A karácsonyi szezon hagyományosan meghatározónak számít a műszaki cikkek piacán, egyes szektorokban akár az éves forgalom egynegyedét is adhatja. Idén kiemelt figyelmet érdemel az internetes kereskedelem, ahol a könyv mellett egyre népszerűbbek a tartós fogyasztási cikkek.
A tartós fogyasztási cikkek kiskereskedelmi piacán - beleértve a piac öt fő szektorát, azaz az informatikát, szórakoztató elektronikát, fotót és háztartási kis- és nagygépeket - forgalmazott érték 2011 első kilenc hónapjában meghaladta az előző év értékforgalmát. Ez persze nem jelenti azt, hogy a piac ugrásszerű növekedésnek indult volna, hanem bizonyos termékcsoportok növekedése járult hozzá a piaci forgalomnövekedéshez - derül ki a Gfk Hungária kutatásából.
Az idei évben sem a gyártók sem a kereskedők nincsenek könnyű helyzetben. A vásárlóerő csökkent, a lakosság kénytelen kiadásait visszafogni, s először a "nem feltétlenül szükséges" termékekről mond le. A forgalom a háztartási kisgépek, a számítógépek és a digitális készülékek iránti keresletnek, pontosabban annak köszönhetően növekedett, hogy e termékek átlagára idén magasabb volt, mint egy évvel ezelőtt. Ez nem feltétlenül jelent áremelést, léteznek ugyanis olyan kategóriák, ahol egy nagyobb tudású készülék idén olcsóbb volt mint tavaly, így szélesebb kör vásárolta, ami miatt eltolódott az adott termék piaci átlagára.
A közeledő ünnepek és a karácsony nagyon meghatározó szerepet játszik e piacon is minden egyes szektorban - sőt van olyan terület, ahol az utolsó egy hónap értékesítése teszi ki az éves forgalom egynegyedét. Tavaly decemberben az öt fő szektor megközelítőleg 50-60 millió forint forgalmat generált.
A karácsonyi ajándékok között jellemzően megtalálhatók a háztartási kisgépek, fotó- és szórakoztató elektronikai készülékek. "Az idei piaci várakozások alapján okostelefonok, digitális fotókeret, tabletPC, e-könyvolvasó, játékkonzolok és játékszoftverek, hordozható audio lejátszók, kapszulás kávéfőzők, vasalók, hajápolási készülékek kerülnek számos karácsonyfa alá" - mondta Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia country menedzsere. Természetesen nem szabad megfeledkezni a családi ajándéknak számító lapos TV-kről sem és az adathordozó eszközökből is jelentős mennyiség fogy a decemberi időszakban.
A 2011. évben a hipermarketek képesek voltak némi piaci részesedést megszerezni a műszaki áruházláncoktól, amihez hozzájárult a Photo Hall és az ElectroWorld megszűnése is. A korábbi évekhez hasonlóan ez a csatorna az év végén is jól fog teljesíteni, mivel a kisebb készülékeket sokan a nagy bevásárlások alkalmával szerzik be. Külön kiemelt figyelmet érdemel 2011-ben az internetes kereskedelem: e "csatorna" az első kilenc hónapban az összforgalom valamivel több mint tíz százalékát tette ki, míg részesedése a forgalomból egy évvel ezelőtt csupán 7,9 százalék volt. Karácsonykor az internetes értékesítés még inkább fellendül, és annak ellenére, hogy még mindig leginkább könyvet rendelnek az emberek interneten, a tartós fogyasztási cikkek is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Idén is mindenki tévét vesz
Az eddigi vásárlások alapján egyértelműen a televíziók területe az idei karácsony slágere, különös telintettel az okos-és 3D funkciós készülékekre. Az okostelefonok, notebook-ok, tablet pc-k szintén rendkívül népszerűek - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere. A tavalyi slágertermékekkel összehasonlítva az ideieket elmondható, hogy egyre inkább az internetfunkciós készülékek felé terelődik a vásárlók érdeklődése. Ezen kívül ahogy minden évben, úgy idén is népszerűek a játékkonzolok, fényképezőgépek, valamint a háztartási és konyhai kisgépek.
Szánthó Balázs szerint a vásárlók az utolsó napokban már nagy tömegben inkább a kisebb értékű vagy kiegészítő termékeket keresik, mert a nagyobb vásárlások ilyenkor már rendszerint lezajlottak. Sokan a már megvásárolt termékhez vesznek tartozékot (pl. notebookhoz notebook-táskát stb.) Ebben az időszakban nagy forgalmat bonyolítanak háztartási és konyhai kisgépekből, cd-dvd-szoftverből és kiegészítőkből. Az áruházlánc rengeteg vásárlóra számít még, tapasztalataik szerint sokan hagyják az utolsó pillanatra a vásárlást.