2 °C Budapest

Ezt nem árt, ha tudod mielőtt karácsonyi ajándékot vennél

Pénzcentrum
2011. december 12. 13:37

A karácsonyi ajándékvásárlás kapcsán sokakban merülhet fel a kérdés, mit tehetünk akkor, ha problémák merülnek el szeretteinknek választott termékkel. Mit tehetünk például, ha hibás a mobiltelefon, vagy olyan ruhaneműt vettünk, aminek nem jó a mérete? Hogy elkerüljük a felesleges bosszankodást érdemes még a vásárlás előtt tájékozódnunk jogainkról, illetve a boltok - kötelezőn felüli - vállalásairól.

Az év végi vásárlás során sokszor nem a termékek minősége és a terméktájékoztatók alapján választunk, hanem az ára vagy kinézete alapján vásároljuk meg az ajándékot. A látszat pedig csal, így csak az ünnepek után szembesülünk azzal, hogy valójában mire is költöttünk - hívja fel a figyelmet a Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség. A későbbi problémák elkerülése érdekében, őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát - a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy üzletében vásároltuk a terméket.

Akkor, ha nem jó színben vagy nem jó méretben vásároltunk, a kereskedő döntheti el, hogy milyen üzletpolitikát választ panaszunk kezelésére, a csere nem kötelező hibátlan termék esetében. Kizárólag a kötelező jótállás alá eső, hibás termékekre vonatkozik - és a hibátlan termékekre sosem - az a szabály, hogy ha a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ha a termék hibás és jótállási, szavatossági időn belül jelezzük a hibát, a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie panaszunkról, nyilatkoznia kell a kifogás rendezésének módjáról, arról, hogy mikor kerül sor a termék javítására, cseréjére, árleszállításra vagy a vételár visszafizetésére. Ha a kereskedő felajánlja, hogy a vásárlás értékében mást lehet választani az üzletben - vagyis le lehet vásárolni a vételárat - döntésünkön múlik, hogy ezt elfogadjuk, vagy ragaszkodunk az előbbiekben említett jogszabályi lehetőségekhez, és a terméket meghibásodás esetén a vásárlás helyére, vagy a szervizbe visszavisszük. Leértékelt terméknél is ugyanezek a jogok illetnek meg minket, kivéve, ha a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Abban az esetben, ha nem üzletben vásárolunk (pl. internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogaink vannak, így - egyebek között - a termék kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől, így akkor is, ha a termék hibátlan. Ebben az esetben mindössze a termék visszaszolgáltatásának költségét kell kifizetnünk, a vételárat a kereskedőnek harminc napon belül vissza kell fizetnie.

A karácsonyi vásárlás sem ad lehetőséget több igényérvényesítésre, ugyanazok a jogaink vannak, mint máskor - akár nyáron, akár az ünnepek alatt vásárolunk hibás terméket, a vállalkozás azonos helytállásra köteles. A kereskedő jogszabályi kötelezettsége, hogy magyar nyelven, közérthetően és egyértelműen tájékoztassa vásárlóit a termék rendeltetésszerű használatáról, felhasználásának, eltarthatóságának és kezelésének módjáról. Így még a nagy kapkodásban is szánjuk időt a vásárlás előtti tájékozódásra - megéri. Vigyünk magunkkal továbbá elegendő szatyrot, használjunk textilből készült táskákat, így nem kell költeni műanyag zacskókra. Környezetünk, pénztárcánk érdekében is sokat spórolhatunk!

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Probléma esetén tanácsért fogyasztóvédelmi civil szervezetekhez, vitánk elbírálására pedig a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testülethez fordulhatunk.

 

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?