Pénzcentrum • 2011. augusztus 31. 13:10
A fővárosban augusztus végéig közel 2 ezer ügy, azaz fogyasztói panasz érkezett a testülethez, mintegy 600 cég ellen - hangzott el a Budapesti Békéltető Testület mai sajtótájékoztatóján. A fogyasztói panaszok száma országosan eléri a 7 ezret - csak az idei évben. A fogyasztói csoportok ellen továbbra sincs megoldás.
A fogyasztók leginkább (43 százalék) kereskedelmi jellegű ügyekben reklamálnak, azaz vásárlásuk során felmerülő problémával keresik a testületet. Az ügyek negyede szolgáltatói jellegű, míg 17 százaléka a pénzügy, biztosítás területét érinti - mondta Baranovszky György,a Budapesti Békéltető Testület elnöke
A testület a fogyasztói csoportokkal szemben rendszeresen kap állampolgári panaszokat. A probléma átfogó megoldása azonban továbbra is várat magára - jelenleg szolgáltatói jellegű kérdésként kezelik.
Vannak olyan "notórius" cégek, amelyek iránt kifejezetten sok panasz érkezik: ilyen a telekommunikációs szektorból a Magyar Telekom vagy a Vodafone, sportruházatnál a nemrég bedőlt MBT cipőkereskedő, míg tartós fogyasztási cikkeknél például (a speciális értékesítési eljárással dolgozó) Zepter Kft. ellen érkezik sok bejelentés.
Tipikus panaszok
A szakértők tapasztalatai szerint tipikus hiba, hogy reklamációnál nem vesznek fel jegyzőkönyvet a vállalkozások - holott ez törvényi kötelezettség lenne. Utazási ügyeknél is gyakori ez a hiba. Sok esetben a javítási idő indokolatlan elhúzásával kell szembenézniük a fogyasztóknak, ez gyakran azért jelenik meg, mert külföldre küldik javítani a terméket.
Az üzleten kívüli vásárlásnál - tipikus példa erre az árubemutatók módszere - 8 napos "elállási jogot" biztosítanak a jogszabályok, ezt sok vállalkozás nem tartja be, gyakori, hogy a reklamáló vevőnek kell futnia a pénze után. Az internetes vásárlásnál tipikus módszer a visszaélésre, hogy a szerződési feltételeket utólag megváltoztatják. Ezért a szakértők szerint érdemes vásárláskor elolvasni, elmenteni, sőt, kinyomtatni az általános szerződési feltételeket - ez később sokat segíthet egy esetleges reklamációnál.
Megnövekedett az elmúlt időszakban a használt autókkal kapcsolatos panaszok száma is - korábban ez a szegmens sem volt fajsúlyos.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Még mindig gyakori, hogy egy ingatlan felújításánál, átépítésénél nem kérnek számlát a tulajdonosok. Ennek részben adóelkerülési okai is vannak, ugyanakkor a szerződés hiányában szinte lehetetlen az utólagos reklamáció, a fogyasztói jogok érvényesítése.
A testület rendszeresen kap állampolgári bejelentéseket a fogyasztói csoportok megtévesztő magatartása miatt. A probléma átfogó megoldása azonban továbbra is várat magára.
Szeptembertől a Budapesti Békéltető Testület elindítja pozitív listáját azokról a cégekről, amelyek teljesítik a testület ajánlásait - a beérkező ügyek tekintetében.