Nagyot ugrott az online vásárlók aránya

Pénzcentrum2011. augusztus 15. 04:44

Látványosan megnőtt az online vásárlók aránya a 18-64 éves aktív internetezők körében, elsősorban a közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhetően - derül ki egy friss felmérésből. Más prognózisok szerint lassan már a bolti eladók is veszélyeztetett fajnak számítanak.

Az elmúlt egy évben nagyot ugrott az online vásárlók aránya - derült ki a KutatóCentrum által évente készített E-Shopping Report felmérésből. Míg a kutatássorozat 2010-es adatai szerint a rendszeres internetezőknek csupán 48 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a világhálón, addig 2011-re ez az arány 61 százalékra nőtt.

"A vásárlási kedv növekedése elsősorban a közösségi vásárlást kínáló oldalak térhódításának köszönhető, amelyek az elmúlt hónapokban egyre nagyobb népszerűségre tettek szert" - mondta el Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatási projekt menedzsere. Leginkább a 18-24 évesek és a nők használták az elmúlt 12 hónapban vásárlásra az internetet. "Utóbbi adat azért is érdekes, mert a tavalyi évhez képest jelentős növekedést mutatott. Míg a 2010-es felmérés szerint a hölgyeknek mindössze 42 százaléka vásárolt egy év alatt legalább egyszer a weben keresztül, idén már 65 százaléka. Ez az ugrás azzal magyarázható, hogy a közösségi vásárlást biztosító oldalak kínálata elsősorban a nőknek szól" - emelte ki a kutatási szakember.


Az online tranzakciók száma ugyan az internetes vásárlók gyarapodásának köszönhetően emelkedett, de az arányok nem változtak 2010-hez képest. Továbbra is az online vásárlók 87 százaléka vásárolt legalább háromszor a neten, 25 százaléka pedig hatnál több alkalommal.

"A jövőbeli kilátások ugyanakkor kedvezőek: az aktív internetezők 62 százaléka tervezi, hogy a következő 12 hónapban rendel valamit a világhálón. Ez az arány 2010-ben még csak 55 százalék volt" - mondta el Györfi Anna.

Gyorsan és egyszerűen szeretjük

Azok, akik a felmérést megelőző 12 hónapban vásároltak online, legfontosabb okként a gyorsaságot és az egyszerűséget emelték ki, ezt követték a kedvező árak. A vásárlók közel fele ugyanakkor azt is elmondta, hogy a kiválasztott terméket csak online tudta beszerezni.

A felmérés a nem vásárlás okait is vizsgálta. A legtöbb nem vásárló azt emelte ki, hogy egyszerűen nem volt rá szükségük, hogy interneten keresztül vásároljanak. A második legtöbb alkalommal a személyes megtekintés hiányát nevezték meg indokként, a dobogó harmadik helyére pedig a kártyaszám megadásától való félelem került.

"Ugyanakkor jó hír az online kereskedőknek, hogy ez a félelem jelentősen csökkent az elmúlt évhez képest. 2010-ben még a nem vásárlók 40 százaléka jelölte meg okként, hogy fél megadni a kártyaszámát, idén pedig már csak 26 százaléka" - hangsúlyozta a piackutató.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)


A rendszeres internetezők - függetlenül attól, hogy vásároltak-e már vagy sem - általánosságban is a kényelmet emelték ki az online vásárlás legfontosabb előnyeként, és azt, hogy nem kell a nyitva tartási időhöz igazodni vagy sorban állni. Az árak összehasonlíthatósága is a megkérdezettek több mint fele számára jelent fontos előnyt. A legjellemzőbb hátrányok a kézzelfoghatóság és a személyes kontaktus hiánya mellett az elhúzódó szállítási idő és a nehézkes reklamáció.

Veszélyeztetett faj az eladó?

Bár meg mindig szükség van rájuk, az eladó már csak a negyedik helyen szerepel azon a listán, mely a vásárlók - a döntés meghozatalakor figyelembe vett - információforrásait tartalmazza - derül ki a Cetelem Körkép 2011. című európai fogyasztói felmérésből. Az internet mindent behálózó fejlődése következtében ezerszám olvashatók online vélemények a felhasználóktól, akik az eladókkal ellentétben, nem érdekeltek az eladásban, így hitelesebb benyomást keltenek.

 


Meg ennél is kedvezőtlenebb, hogy az európai vásárlok kevesebb, mint egyharmada említi meg az eladókat, mint a vásárlást megelőző két legfontosabb információforrás egyiket, legyen szó bármely piacról. Ez az arany még ennél is alacsonyabb az internettel jobban bánó fiatalok esetében, de nem sokkal magasabb az eladok tanácsait hagyományosan többre értékelő idősebb korosztályt tekintve sem. Nem meglepő, hogy az eladót akkor mellőzik leginkább, amikor szabadidős tevékenységekről van szó: a fogyasztok készek arra, hogy kedvteléseikre és szabadidős tevékenységeikre számolatlanul költsék a pénzt, ám döntéseiket szívesebben vitatják meg olyanokkal, akik szintén ugyanannak a szenvedélynek hódolnak.

 

Címkék: