Pénzcentrum • 2011. március 30. 05:22
A szebb napokat is megélt utcai telefonfülkék kora minden logikus elgondolás szerint már rég lejárt. Miért lehetnek ennek ellenére mégis az utcákon, kinek éri meg fenntartani őket, és kinek éri meg innen telefonálnia?
Törvény kötelezi a telefontársaságokat az utcai készülékek fenntartására: 2500 lakosonként egy nyilvános állomást kell működtetni, ennél kisebb lélekszám esetén pedig településenként egyet. Jelenleg 8000 Telekomos készülék van még az utcákon, annak ellenére, hogy a törvény által meghatározott feltételeket már 4770 készülékkel teljesíthetné. További 3000 készülék van különböző beltéri üzletek falaira szerelve. (Ezek pl. fodrászüzletekben, panziókban, "vendéglátó-ipari" helyszíneken stb. működnek.)
Jó üzlet lehet a nyilvános készülékek üzemeltetése a telefontársaságoknak. A Pénzcentrum.hu kérdésére a Magyar Telekom elmondta: a veszteségesen üzemelő kültéri telefonokat leszerelik, vagyis azokat melyek forgalma nem fedezi az üzemeltetésének, fenntartásának, rendszeres takarításának és karbantartásának költségeit, illetve a rongálások helyreállításából, például a graffitik eltávolításából származó károkat. Így a most még mindig működő telefonok nyereséget termelnek a vállalatnak. Ki használja őket ilyen díjak mellett?
Miért lehet nyereséges a senki által nem használt fülkék garmadája? A leginkább elterjedt fülkés telefonok oldalán rendre találunk is hirdetési felületet, ezeknek a bevétele telefontársaságokat illeti. Ugyan hosszas vita volt az önkormányzatokkal ezekről a hirdetésekről, de végül a telefontársaságoknak ítélték az innen származó pénzeket. Persze a beszélgetésekből származó bevételek is jelentősek lehetnek a magas tarifák miatt, főleg a külföldi turisták által látogatott a frekventált területeken.
Mikor éri meg megállni egy telefonfülkénél?
Ha van más alternatívánk nem sok esetben éri meg használni az utcai készülékeket. A magas díjakat könnyen veri bármelyik mobilszolgáltató, akár kártyás csomagjaival is. A néhány kivétel:
A Telenoros forgalmazott csomagok között a Praktikum hálózaton belüli csomaggal és a Praktikum csúcsidőn kívüli csomaggal rendelkezőknek érheti meg inkább a fülkéket használni. Az előbbinél, ha vezetékes számot szeretnénk hívni, az utóbbinál pedig akkor, ha csúcsidőben használjuk az utcai telefonokat vezetékes hívásra, így mindkét esetben 8 forintot spórolhatunk percenként.
A T-Mobilosok többet is spórolhatnak, a Domino7 csomag csúcsidős időszakában 40 forintot is megtakaríthatunk, ha vezetékes számot tárcsázunk.
A Vodafone-os feltöltő kártyás csomagok tulajdonosainak viszont nem érdemes megállnia a nyilvános telefonoknál, kivéve persze, ha elfelejtették feltölteni a kártyájukat.
Ahogy látszik nem sok esetben éri meg használni a telefonfülkéket és ezt használati mutatóikon meg is látszik. Naponta átlagosan alig két perc beszélgetés zajlik egy-egy készüléken. Nem biztos tehát, hogy indokolt febbtartani a "2500 lakosonként egy fülke" szabályt. Különösen ott nem, ahol 3 kihasználatlan nyilvános telefon is áll egymás mellett a rendelet következtében.