3 °C Budapest

Mindegy, csak olcsó legyen: válogatunk a boltok közül

2010. október 30. 07:02

Míg 2010 első negyedévében az előző évhez képest pozitív irányú elmozdulás mutatkozott a háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura fordított költéseiben, addig a második negyedévben erősebb visszaesésnek lehettünk szemtanúi. Idén is jelentős a kereskedelmi láncok közötti kereszthasználat, a vásárlók a jobb ajánlat reményében több boltot is hajlandóak felkeresni. A tavalyi stagnálást követően 2010 első felében kismértékben nőtt a kereskedelmi márkás termékek részesedése. A kártyás fizetések aránya is nőtt az idei év első félévében.

A magyar kiskereskedelemre 2010 első hét hónapja alapján továbbra is a mérsékelt csökkenés jellemző. A magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 0,4 százalék forinttal költöttek kevesebbet ezen időszak alatt, mint az előző év hasonló időszakában. Az idei első negyedévben pozitív irányú elmozdulás mutatkozott a háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura fordított költéseiben az előző évhez képest, de a második negyedévben azonban erősebb visszaesés következett be. A piac eddigi teljesítménye alapján 2010 egészét tekintve éves szinten várhatóan stagnáló forgalommal számolhatunk.

A GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek 2010 I. félév című tanulmányának adatai szerint az előző évhez hasonlóan idén is jelentős a kereskedelmi láncok közötti kereszthasználat. Egy átlagos háztartás 2010 első félévében közel 8 kereskedelmi láncban vásárolt. A tudatosabb boltválasztás tehát továbbra is megfigyelhető, a vásárlók a jobb ajánlat reményében több kereskedelmi láncot is hajlandóak felkeresni. A legmagasabb a hipermarketekben vásárlók lojalitása, vagyis ezek a háztartások az élelmiszerre és háztartási vegyi árura szánt költésükből arányosan ebben a csatornatípusban költenek a legtöbbet.

Kereskedelmi márkák részesedése a magyar háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiban (érték %) Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel


"Bár a kereskedelmi márkás termékek aránya Magyarországon még nem érte el a számos nyugat-európai országban tapasztalt egyharmados forgalmi részesedést, arányuk a magyar háztartások vásárlásaiban éveken át folyamatosan nőtt. A 2009-ben tapasztalt stagnálást követően 2010 első felében további kismértékű növekedést könyvelhettek el a kereskedelmi márkás termékek, részesedésük - elsősorban a diszkontláncok és a szupermarketek saját márkáinak növekvő volumene eredményeként - elérte a 27 százalékot" - mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

Nem minden kereskedelmi csatornára jellemző azonban, hogy növekszik a saját márkás termékek aránya. A napi fogyasztási cikkek piacán tapasztalható saját márkás erősödés mögött főként a diszkont csatorna áll, illetve a szupermarket csatornában is tapasztalható némi növekedés. Ezzel szemben a többi kereskedelmi csatornában az előző év hasonló időszakához képest alacsonyabb volt a kereskedelmi márkás élelmiszerekre és háztartási vegyi árura fordított összeg aránya.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A kártyával történő fizetések aránya a háztartások költéseiben (érték %) Forrás: GfK Hungária, Háztartáspanel


A kártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan nő és jellemző módon a nagyobb összegű vásárlásokat fizetik a háztartások ilyen módon. Az értékforgalom alapján ez az arány 2010 első félévében 22 százalékra nőtt. A hipermarketekben a privát vásárlások összegének immár 40 százalékát kártyával egyenlítették ki a háztartások.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?