Orosz Márton • 2010. május 25. 04:33
A karácsonyi vásárlási csúcsszezonhoz közelít a TV-értékesítések aránya ezekben a hetekben. A közelgő labdarúgó világbajnokság ugyanis megháromszorozza a televízióvásárlások számát, az áruházak pedig komoly akciókkal csábítják a sportrajongó vevőket.
Egy hónapja azt írtuk, hogy jól láthatóan készülnek a sörgyártók a június 11-én kezdődő labdarúgó világbajnokságra. Akkor ugyanis látható volt, hogy készítik elő a helyeket az promóciós sörök számára, ezért -meglepően olcsón- kiárusítják a raktáron levő készleteket.
Már akkor megfigyelhető volt az a trend is, hogy az áruházláncok promócióiban hangsúlyos helyet kaptak a nagyképernyős televíziók is. A korábbiakhoz képest alacsonyabb áron kínálták a készülékeket, akciós hitellehetőségekkel, csomagokkal csábították a vevőket. Voltak olyan láncok, amelyek külön elektronikai-cikk katalógus hoztak ki. A Pénzcentrum akkor piaci forrásokból úgy értesült, hogy több áruházláncnál is május első heteiben várható komolyabb TV-leértékelés. Ez jóslatunk gyakorlatilag be is vált.
Korábbi cikkünk a témában: Akciós sörök a magyar boltokban! Mi áll a háttérben?
A korábbi évek tapasztalata szerint a nagy sport-világesemények előtt megnő a TV-készülékek eladása (nem mellesleg azért, mert ez az a műszaki cikk, amit általában a férfiak választanak ki, márpedig a sportközvetítések célcsoportját is ők jelentik). A 16 nap múlva kezdődő labdarúgó világbajnokság kapcsán kíváncsiak voltunk, mit tapasztalnak az áruházláncok.
Media Markt: karácsony nyáron
Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere egyértelmű kereslet-élénkülésről számolt be: "A korábbi foci VB, EB és olimpia előtti tapasztalataink alapján elmondható, hogy a nagy sportesemények előtt a televízióosztályaink forgalma nagyjából megháromszorozódik az ilyen szempontból semleges időszakokhoz képest. A mostani eladások is ezt a tendenciát támasztják alá. Ilyenkor a TV-osztályok forgalma a karácsonyi szinttel vetekszik." -mondta.
Miért fogy ebben az időszakban több tévékészülék?
A focimeccs olyan műsor, amelynél a nagyobb képernyő és a jobb felbontás sokkal látványosabbá, élvezetesebbé teszi az élményt. A képminőségi javulás a meccseknél könnyen összehasonlítható. Sokan nagyobb társaságban nézik otthon is a meccseket, egy nagy képernyős lapostévén akár házimozi rendszerrel egybekötve majdnem olyan élményt képesek nyújtani ezek a készülékek, mintha ott lennénk a meccsen.
Sokaknak fontos a hetekig tartó sportesemények alatt a családi béke megőrzése, ezért ilyenkor szerzik be a család 2. tévéjét, azért, hogy ne legyen vita a távkapcsoló körül. A legtöbben egyébként azok vannak, akik az első lapostévéjüket veszik meg ebben az időszakban, a hagyományos képcsöves tévéjüket cserélik le egy modern készülékre. Ugyanakkor egyre szélesebb az a réteg, amely a pár éve vásárolt plazma vagy LCD-tévét cseréli le újabb technológiás és nagyobb tévére.
Szánthó Balázs szerint a televízióvásárlók körültekintően járnak el, a sportesemény előtti és alatti akciós lehetőségeket alaposan megvizsgálják. Többen előtte, kevesebben az esemény közben szánják rá magukat a vásárlásra.
Darabszámra a legtöbb továbbra is a 82 cm képátlójú LCD tévéből fogy. Ezzel együtt dinamikusan növekszik a 107 cm és az e fölötti kategóriák forgalma.
Ahogy az várható volt, a foci VB a LED technológiás készülékek előretörését hozza. A 2010-es modellek legalább 20 %-a LED TV, amely akár 40%-kal kevesebb energiát fogyaszt a normál LCD-hez képest, a kontrasztaránya pedig lényegesen jobb. A LED készülékek árainál nagymértékű áresés tapasztalható, egyre inkább közelít a normál LCD áraihoz.
A magyar piacra néhány hete törtek be a 3D-s televíziók. Ezeket egyelőre elsősorban azok a vásárlók veszik, akiknek fontos, hogy az új technológiák a lehető leghamarabb ott legyenek a háztartásukban. A Media Markt-ban például már most 6-8 féle 3D készülék közül lehet választani, a tömeges értékesítéshez azonban a 3D tartalmak felfutásáig várni kell.
METRO: duplázódó eladások
Lapunknak a METRO Kereskedelmi Kft. is megerősítette, hogy a nagyobb sportesemények előtt -illetve alatt- jelentős növekedés tapasztalható a TV-értékesítésekben, az előző év azonos időszakához viszonyítva.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A METRO-nál a két évvel ezelőtti labdarúgó EB ideje alatt, illetve az azt megelőző hónapban a TV készülékek forgalma kis híján a duplája volt az előző évi hasonló időszakénak. A különbség a 2007. május-júniusi illetve a 2008. május-júniusi időszakok között a teljes piacra vetítve +90%. A METRO 2008. május-júniusi forgalmában a TV készülékek hasonlóan kimagasló eredményekkel szerepeltek.
Ilyenkor a nagyobbakat, az újabbakat keresik
A vásárlói döntéseket jelentősen befolyásolja a nagyobb méretű, és újabb technológiájú készülékek árának jelentős akciós csökkentése ezekben az időszakokban.
A GFK adatai szerint a 32" Full HD 50/100 Hz LCD TV készülékek lesznek a legkeresettebb típusok, de a legújabb technológiát képviselő LED LCD TV készülékek 32" és 40" méreteire való kereslet is jelentősen növekszik az áraik csökkenése következtében. A 32" méretnél kisebb LCD TV készülékek kereslete is jelentős mértékben növekszik, mivel a piacról kifutott hagyományos CRT TV készülékek helyett ezek jelentenek méretben és árban is valós alternatívát.
A kiegészítő termékek is fogynak
Az áruházláncok természetesen különféle kiegészítő, promóciós termékekkel próbálják növelni a VB-előtti eladásokat. Racionális döntés lenne például DVD-felvevőt vásárolni az új TV-hez, de a METRO-tól megtudtuk, hogy a DVD felvevők forgalma már a 2008. évi foci EB időszakában sem nőtt, inkább csökkent a 2007-es évhez évhez képest.
Idén inkább a digitális földfelszíni sugárzáshoz hozzáférést biztosító DVB-T szet-top boxok (digitális asztali tunerek) forgalmában várható jelentős növekedés. Ezen készülékek és a kisméretű média-lejátszók között már számtalan olyan modell is megtalálható, amely a videomagnók, és DVD-felvevők helyett alternatívát biztosítanak az ún. PVR funkciójukkal a meccsek felvételére (Personal Video Recording merevlemezre, pendrive-ra).
A Media Markt áruházaiban a DVB-T set top box-ok értékesítése 2009. első 4 hónapjának eredményeihez hasonlítva 2010. első 4 hónapjában több, mint a háromszorosára nőtt. Havi néhány százas darabszámról ezres nagyságrendűre nőtt a termék forgalma egy év alatt. A futball VB közeledtével várható, hogy tovább növekszik a kereslet ezek iránt a készülékek iránt, illetve egyre bővül a földi sugárzású digitális csatornák száma, amely szintén keresetté teszi a set top box-okat.
A digitális adás-vételére alkalmas, mpeg4-es tunerrel szerelt televíziók (ezekhez nem kell set top box) aránya a Media Markt árukészletében az elmúlt egy évben ugrásszerűen megnőtt, az összes eladott tévékészülék kb. 90%-a rendelkezik ezzel a funkcióval.
Tudj meg mindent a digitális átállásról: Digitális átállás - Mit tegyél, hogy ne sötétüljön el a képernyőd?
A set top boxok jellemző ára kb. 20.000 - 30.000 Ft-ig terjed, de 70.000 Ft körüli áron olyan készülék is kapható, amely a műholdas és a földi digitális adást is dekódolja.