Orosz Márton • 2010. május 5. 04:50
Hazánkban a felnőttek 30 százaléka nem minden nap, vagy egyáltalán nem szokott reggelizni. Több mint 1,5 millióan reggeliznek házon kívül, akik elsősorban a fiatalabb, 18-39 éves korosztályból kerülnek ki. A magyarok számára azonban még mindig különlegesnek számít az éttermi reggeli - ezért is húztak most bele a gyorsétteremláncok.
A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet McReggeli Gyorsjelentése szerint a magyarok többsége reggelente otthon eszik (80%), de több mint 1,5 millióan hetente legalább egyszer házon kívül reggeliznek. A 18-29 éves fiatalok közel felénél, míg a 30-39 és 40-49 évesek harmadánál alakultak ki így a reggelizési szokások. A házon kívül reggelizők átlagosan 320-340 forintért vásárolnak, és az 1,3 milliót is meghaladja azoknak a száma, akik 400 forintnál többet költenek a nap első étkezésére.
A felmérés készítői négy csoportra osztották a házon kívül reggelizőket. Nagyrészüket az Irodai Piknikezők alkotják (70%). Ők otthon csomagolják maguknak a reggelijüket és a munkahelyükön fogyasztják azt el. A Mobil Reggelizők (37%) elvitelre vásárolnak, elsősorban pékségeknél, és menet közben falatoznak. A harmadik típus a Reggeli Vadászok (22%). Ők megfontolják, hová mennek reggelire "vadászni", mert számukra az ár-érték arány kiemelt jelentőségű. Ínyükre van a gyors kiszolgálás: kb. 15 percet szánnak a nap első étkezésére, ugyanakkor szeretik nyugodtan, kulturált környezetben elfogyasztani az ételt. Legkevesebben az Időmilliomosok vannak (8%), ők reggelente akár 1 órát is elüldögélnek bisztrókban, kávézókban. A csoportok között van átfedés: mivel az emberek nem feltétlenül ugyanazt a típusú ételt választják minden reggel, emiatt a házon kívüli étkezés helyszíneit is váltogatják.
A kutatásból kitűnik, hogy az életciklusnak és az ahhoz kötődő életformának is meghatározó szerepe van a reggelizési szokásainkban. A 18-29 évesek között a kollégákkal és barátokkal, míg a 40 év felettieknél az egyedül reggelizők vannak nagyobb számban. Számít az is, hogy párkapcsolatban élünk-e, vagy sem: a 18-39 éves szingli nőkre és férfiakra jellemzőbb, hogy házon kívül reggeliznek, mint azokra, akik már együtt élnek valakivel, esetleg házasok. Jól elkülönülnek a szingli és a párkapcsolatban élők étel- és italválasztási szokásai is: előbbiek tipikusan müzlit, gyümölcsöt és gyümölcslevet, utóbbiak jellemzően tojást, tósztot és teát fogyasztanak reggelente.
Nálunk most jön divatba az éttermi reggeli
Míg Spanyolországban, Franciaországban vagy akár Angliában teljesen hétköznapi, hogy az emberek beüljenek valahova reggelizni, addig Magyarországon kevésbé elterjedt ez a szokás. Ugyanakkor a nyugati trendeknek megfelelően hazánkban is egyre több étterem és kávézó kínálatában szerepel kifejezetten reggeli fogás. A piac növekedése pedig azt feltételezi, hogy a kereslet is növekszik, így valószínű, hogy a jövőben a házon kívül reggelizők száma is jócskán emelkedni fog.
Erre a trendre alapozva változtattak reggeli-stratégiájukon a legnagyobb hazai gyorsétteremláncok is.
A magyar McDonald's éttermekben már 10 évvel ezelőtt is választhattunk reggeli típusú ételt. A kínálat az elmúlt egy évtizedben a hazai ízlésnek és a vendégek visszajelzésének figyelembevételével folyamatosan bővült. Míg 10 évvel ezelőtt 3 termék közül választhattunk, 2010-ben már több mint húszféle fogást tartalmaz a paletta. Évről évre egyre több vendég tér be a gyorsétteremlánchoz kifejezetten a reggeli választék kedvéért.
2009-ben azokban az éttermekben, ahol van reggeli termékkínálat, a teljes forgalom 8,5 százalékát tette ki a McReggeli. A reggeli népszerűségének növekedését jelzi, hogy a reggeli forgalma a 2004 és 2009 vége közötti öt évben 40 százalékkal nőtt, míg a reggeli vendégszám ugyanezen időszak alatt 55 százalékkal emelkedett.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A McDonald's éttermekben 200 és 660 Ft közötti termékek közül választhatunk. Az italt is tartalmazó menük árai 590 és 870 Ft között mozognak. Az árérzékeny vendégek igényeire reagálva a vállalat 2010-ben bevezette a "Reggeli Párszázas" ajánlatot. Aki ezt választja már 200 Ft-ért is tud enni a gyorsétteremláncnál.
Simkó László, a McDonald's marketing és kommunikációs igazgatója a Pénzcentrumnak elmondta: nem lesz olyan étterem, ahol csak a párszázas reggelit fogják forgalmazni, mivel szeretnék megőrizni azt a közel 20 terméknyi reggeli kínálatot, a párszázas ajánlat ezek egyfajta kiegészítését jelenti. Az éttermek kevesebb, mint 20%-ban nem kapható reggeli, ez elsősorban arra vezethető vissza, hogy bizonyos éttermek kis mérete miatt konyhatechnikailag nem tudják megvalósítani a reggeliztetést.
A Burger King is belehúzott
A konkurencia sem tétlenkedik: néhány hónapja él a Burger King éttermek reggeli ajánlata is. Az étteremláncnál a Pénzcentrum kérdésére hangsúlyozták: náluk a reggeli időszakban is a teljes kínálatunk elérhető, míg a reggelit is kínáló McDonald's éttermekben 10:30 előtt csak reggeli termékek kaphatók, a normál kínálatba tartozó ételek (pl. sajtburger) nem.