Egyre több vitamint veszünk drogériákból

Pénzcentrum2010. február 16. 11:31

Ma már minden ötödik vitaminra költött forintot drogériában költünk el. Míg 2008-ban az ügynöki hálózatok előretörését figyelhettük meg, addig 2009-ben a drogériák forgalma jelentős mértékben, 60 százalékkal nőtt a vitaminok piacán. A gyógyszertárak vitamin értékesítése összességében 21 százalékkal nőtt, a piac 62 százalékát itt értékesítették. A különböző vitaminformák közül egyre népszerűbbek a cukorkák, italok és folyamatosan csökken a korábban igen népszerű pezsgőtabletták vásárlása.

2009 első kilenc hónapjában 12 százalékkal nőtt a vitaminpiac az előző év hasonló időszakához képest, amely jelentős mértékben meghaladja a megelőző időszak mintegy 2 százalékos növekedését. A részben gyógyszerként, részben táplálékkiegészítőként hozzáférhető vitaminkészítmények piaca 2009-ben ismét átrendeződött - derül ki a GfK LHS HealthCare gyógyszerészek, patikai vásárlók és lakosság körében végzett kutatásaiból, valamint a háztartások privát fogyasztását mérő Consumer Tracking adataiból. 


Míg 2008-ban az ügynöki hálózatok jelentős mértékű előretörésének lehettünk szemtanúi a vitaminok piacán (12 százalékról 16 százalékra nőtt a részesedésük), addig 2009-ben a drogériák forgalma nőtt jelentős mértékben, 60 százalékkal a vizsgált időszakban. Így már minden ötödik vitaminra költött forintot ebben a bolttípusban költöttünk el. A gyógyszertárak vitamin értékesítése összességében 21 százalékkal nőtt, a piac 62 százalékát itt értékesítették.


Mindez egyrészt a drogériák erősödő aktivitásának köszönhető a vitaminok és vitaminozott készítmények terén. Elsősorban az egy vásárlás során vitaminokra fordított összeget tudták közel 50 százalékkal növelni 2009-ben, emellett pedig 10 százalékkal nőtt a drogériákban vitaminokat vásárlók aránya. Ugyanakkor az ügynöki hálózatban forgalmazott vitaminok árszintje jóval magasabb az átlagosnál, így az általános trendeknek megfelelően sokan visszatértek a hagyományos értékesítési csatornák alacsonyabb árú készítményeihez.


Az átlagos árszintet tekintve a szupermarketek vezetnek a hipermarketek és kisboltok előtt, ezt követik a gyógyszertárak, majd a drogériák és az alternatív értékesítési csatornák.

A különböző formák közül a legnépszerűbbek a vitamintabletták (55%, értékben), amelyet a kapszulák követnek (27%, értékben). Azonban egyre népszerűbbek az egyéb formák, cukorkák, italok (8%) és folyamatosan csökken a korábban igen népszerű pezsgőtabletták vásárlása (4%). Legnagyobb mértékben a kapszulák és az egyéb formák forgalma nőtt.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)


"Ezekből a tendenciákból is jól látszik, hogy az élményvásárlásnak és a bolti aktivitásoknak, kihelyezéseknek egyre nagyobb jelentősége van ezen a folyamatosan fejlődő piacon. A vitaminok és táplálék-kiegészítők egyre inkább egységes piacnak tekinthetők az egyre gyarapodó kombinációk, készítményformák, vitaminforrások és előállítási technológiák révén" - mondta el Dr. Lantos Zoltán, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.


A vásárlók fő motivációi határozzák meg, hogy milyen jellegű vitaminokat vásárolnak elsősorban. Vannak, akiknek az ajándékok, újszerű csomagolások, élelmiszerkategóriára jellemző formák a legvonzóbbak, míg mások inkább az összetételre, vitaminmennyiségre vagy éppen a gyógyszer státuszra helyeznek nagyobb hangsúlyt. A gyógyszertárak ezen a piacon betöltött stabil szerepe azt mutatja, hogy a megszokásnak, a bizalomnak és a megbízható forrásnak továbbra is komoly szerepe van a vásárlási döntés során.

Címkék: