Hétről-hétre nagyobb kedvezményeket kínálnak a boltok: a szokásos karácsony utáni leárazások idén mintha a korábbi éveknél is jobban pörögnének, ebből leginkább a vevők húzhatnak hasznot. A kereskedőknek reagálniuk kell a felgyorsult vásárlási szokásokra, és rákényszerülnek ilyenkor arra, hogy jóval olcsóbban adják termékeiket.
Január első napjaira országszerte beindultak a leárazások. Míg a két ünnep közötti időszakban kisebb arányú, és kevesebb terméket érintő árleszállításokkal találkozhattunk, addig ezekben a napokban már jóval egyértelműbb a kampány. A bevásárlóközpontokban az élelmiszerüzleteken kívül gyakorlatilag minden kirakatban ott virít a "SALE" felirat.
A kereskedők rákényszerülnek ilyenkor arra, hogy jóval olcsóbban adják termékeiket, vagy legalábbis azok egy részét. Legtöbbjüknek gyakorlatilag nincs más választása, olcsóbban kell adni az árut, ha meg akar szabadulni készleteitől.

Mint arról beszámoltunk, az idei karácsonyi értékesítési adatok egyértelműen elmaradtak a korábbi évektől, a kereskedők viszont ezt nem tudhatták előre, így sokan túl nagy készletet halmoztak fel, ezért is találkozhatunk most a korábbiaknál intenzívebb akciókkal. Az sem mellékes, hogy általában az év első hónapjai számítanak a leggyengébbnek a forgalom szempontjából, így az árcsökkentés a gyakorlatban leghatékonyabb eszköz a vevők becsábítására.
Gyenge decemberi forgalom a boltokban: még a karácsonyfát se vitték
A legszembetűnőbb akciókkal a plázák ruházati üzleteiben találkozhatunk. A kirakatok 20-60 százalékos kedvezményeket ígérnek. Ezek azonban általában nem az egész kollekcióra, hanem csak a szezonális termékekre érvényesek, a legnagyobb arányú kedvezményeket pedig sokszor csak néhány terméknél kaphatjuk meg. Míg a két ünnep közötti időszakban jellemző volt az 1-et fizet, 2-t kap akció, addig januárban már inkább csak a "klasszikus", százalékos kedvezményekkel találkozhatunk.
Az újabb hullám azonban szintén jelentős megtakarítást eredményez. Gyakori, hogy a kereskedők hetente egyre nagyobb arányú kedvezményeket kínálnak, így a fennmaradó készletekből egyre alacsonyabb áron válogathatunk. Arra azonban figyeljünk, hogy a nagyobb üzletláncok hajlamosak ilyenkor korábbi, akár több éve raktáron levő "maradék" termékeket is betenni az akciós kínálatba.
A kereskedőknek reagálniuk kell a felgyorsult vásárlási szokásokra is: hely hiányában nem engedhetik meg maguknak, hogy akár még tavaszig is a polcokon álljanak a téli szezon termékei, ráadásul a raktározási költségek is egyre drágábbak. Így a legtöbb üzletben azzal találkozhatunk, hogy az alapterület felét az akciós termékek töltik meg, másik felében pedig az új kollekció darabjai várják a vevőket (nyilvánvalóan nem akciós, hanem aktuális piaci árakon).
A legnagyobb arányú leértékelésekkel épp ezért elsősorban idényjellegű termékeknél találkozhatunk. Ezek tipikusan a ruházati cikkek, sportszerek, esetleg kozmetikai cikkek, élelmiszerek. A műszaki termékeknél azonban nem játszik ilyen nagy szerepet a szezonalitás, ezért is nem találkoztunk hatalmas leárazásokkal például a Media Marktban. A Saturn aktuális katalógusa is "mindössze" 10 akciós terméket kínál, de az Electro World jelenleg is érvényes reklámkiadványa sem tartalmaz különösebben meglepő, nagy arányú leárazásokat. A recessziót jobban megszenvedő barkácsáruházak azonban begyújtották az akció-rakétákat, a Praktiker például több termékcsoportot (fürdőszobabútorok, takarítóeszközök, irodabútorok, izzók) kínál 15-20%-os kedvezménnyel.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Azonban előbb-utóbb a műszaki áruházak nagyobb leárazásaira szintén számítani lehet néhány hónapon belül. A tavalyi évhez hasonlóan ismét várhatóak például áfamentes napok, amikor egész termékcsoportok (például konyhagépek, fényképezők, mobiltelefonok) kerülnek 20-25 százalékkal kevesebbe, tanácsos várni ezekre, ha nem sürgős a műszaki cikk megvásárlása.
Figyelj oda a vásárláskor!
Az akciók könnyen elragadhatják még a legtudatosabb vásárlókat is. A sok párezer forintos terméket a kasszánál összeadva bizony könnyen rádöbbenhetünk: jóval többet költöttünk a tervezettnél. Érdemes fejben összeadogatni a vásárolt termékek árát, és átgondolni a kiválasztott dolgokat, mielőtt fizetnénk. Gondoljuk át, valóban szükségünk van-e az adott termékre, hiszen a szekrénynek nem érdemes vásárolni.
Az akciós termékre — ha nem értékcsökkent — ugyanúgy vonatkozik szavatosság vagy adott esetben jótállás, mint a nem akciósra, így reklamálni ilyen esetben is lehet. Nem mondhatja tehát azt a kereskedő, hogy akciós terméket nem lehet "visszahozni". Kivétel ez alól természetesen az, amikor egy termék olyan hibával rendelkezik, amelyet közöltek a vásárlóval. Más hiba esetén azonban ilyenkor is érvényesíthető a szavatosság.
Amennyiben a sok átárazás miatt egy termékkel összefüggésben két ár szerepel, akkor a jogunkban áll az alacsonyabb árat fizetni. Ugyanez a helyzet akkor, ha a pénztárban magasabb ár jelenik meg a vonalkód leolvasásának eredményeképpen, ilyenkor a vevőszolgálat kell hogy visszaadja a különbözetet.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője (x)
A SPAR Magyarország nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Portfolio Gen Z Fest 2025


