Spórolnak a villamosközlekedésen Németországban

Pénzcentrum2010. január 5. 13:32

Áramellátás nélkül is képesek gurulni azok a korszerű villamosok, melyeket idén üzemelnek be a németországi Heidelbergben és Mannheimben. A technológia segítséget nyújt a belváros városképének megőrzéséhez, és éves szinten jelentős energiamennyiség takarítható meg.

30 százalékkal kevesebb energiafogyasztás mellett akár felső vezeték nélkül is képesek közlekedni a Bombardier új Variobahn típusú villamosai. Az első hat járművet a Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) közlekedési vállalat a Heidelbergben található telepén üzemeli be. Ezekben a villamosokban fogják először alkalmazni a Bombardier innovatív energiatároló rendszerét, a BOMBARDIER MITRAC Energy Saver-t, melynek köszönhetően járművenként éves szinten mintegy 93 000 kWh elektromos energia takarítható meg.


A villamosok energiatároló berendezése energia-visszanyerő rendszerrel is rendelkezik. A jármű tetejére szerelt három energiatároló egység kondenzátorai tárolják a fékezés során keletkező energiát, majd gyorsítás vagy működés közben újrahasznosítják azt. A MITRAC rendszer nagyteljesítményű, kétrétegű kondenzátorai járművenként akár 3 kWh energiát képesek tárolni. Induláskor és gyorsításkor a járművek különösen nagy energiaigénye jelentősen leterheli a hálózatot. Az energiatároló rendszer alkalmazásával a terhelés akár 40 százalékkal csökkenhet, így az energiahálózat gazdaságosabban üzemeltethető.

A Bombardier energiatároló rendszerének másik előnyös tulajdonsága az, hogy egyes szakaszokon biztosítani tudja a felső vezeték nélküli üzemeltetés lehetőségét. A MITRAC rendszer alkalmazásával a járművek a villamospálya egyes szakaszain a felső vezetékek igénybe vétele nélkül közlekedhetnek az eltárolt energiát felhasználva. Ennek különösen a történelmi városrészekben van nagy jelentősége, ahol fontos az egyedi városkép megóvása. A technológia a heidelbergi Neuenheimer Feldbe tervezett két pályaszakaszon is alkalmazható, ahol a vezetékek által létrehozott elektromos mező megzavarhatja az egyetem Fizika-technikai Intézete és a Német Rákkutató Központ rendkívül érzékeny mérőműszereit.

2010-ben még 13 jármű érkezik a mannheimi 5-ös vonal villamospályájára. Az RNV összesen 19 db MITRAC energiatároló rendszerrel felszerelt könnyű vasúti járművet rendelt, melyek 2010 végén kerülnek forgalomba.

Címkék: